Gå til innhold
  • Bli medlem

Skredsøker + Pulsbelte = Katastrofe?


TheFlorux

Anbefalte innlegg

Hei,

Grunnet tidligere utfordringer med ujevn hjerterytme har jeg etter råd fra legen vent meg til å bruke en Garmin HRM pulsbelte til all slags anstrengende aktivitet. Den sitter imidlertid ikke så altfor langt fra skredsøkeren, og den snakker jo ANT+ med klokken min og BlueTooth med telefonen (i sekken). Dette er kanskje ikke helt ideelt.

Pulsbelte: Garmin HRM-Pro
Skredsøker: Mamut Barryvox S
Klokke: Garmin Fenix 6

Har skrevet til support for både Mamut og Garmin, men de helgarderer selvfølgelig og sier henholdsvis "Ingen elektronikk" og "Ingen kommentar" :)

Kjennes litt som jeg flåsete sagt må velge mellom hjertestans eller skred-drukning på neste tur 😱

Er det tilfeldigvis noen her som vet noe mer rundt hva slags interferens dette skaper for skredsøkeren? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har Barryvox pulse (forrige versjon av det som nå er S). Jeg bruer HRM dual og Fenix 6x.

På en skredøvelse for litt siden synes jeg faktisk søkeren var litt mer på "villspor" på søk en jeg kan kan erindre fra tidligere. Så kanskje du nå gav meg forklaringen..

Jeg skal på en ny økt denne helga, så kanskje jeg skal droppe pulsbeltet for å se hvordan søkeren oppfører seg.

Ant+ kjører på frekvens i 2.4GHz området, så den er utenfor de 457KHz som skredsøkeren har.

Men min første innskytelse er at du bør rive av deg pulsbeltet om du skal søke etter noen. Uten at jeg har noen vitenskapelig å backe det opp med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skredsøkeren bør plasseres så langt som mulig unna mobiltelefonen, GPS, moderne bilnøkler og annen elektronikk som kan forstyrre. Side. Jeg bærer GPS og mobiltelefon i brysthøyde, samt bilnøkler i sekken, så er brystsele ett dårlig sted å ha skredsøkeren.

Min skredsøker er laget for å kunne brukes i lomme (Pieps Micro), så den plasseres i lårlommen på skibuksen lengre unna forstyrrende elektronlikk. Jeg tar ikke av meg buksen i løpet av dagen, og jeg mister nok ikke buksen i ett skred, så lårlommen er en god plassering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TheFlorux skrev (2 timer siden):

Har skrevet til support for både Mamut og Garmin, men de helgarderer selvfølgelig og sier henholdsvis "Ingen elektronikk" og "Ingen kommentar"

Det er fordi all elektronikk i mer eller mindre omfang sender ut elektromagnetisk støy, og ikke bare på de bærefrekvenser utstyr med sender er laget for å sende på. For "småelektronikk" som pulsbelter, telefoner osv er det lite fokus på å skjerme denne EMI'en da den ikke bærer langt.  OG hovedfunksjonen til en skredsøker er basert på å følge elektromagnetiske signaler fra en tilsvarende sender.

https://en.wikipedia.org/wiki/Electromagnetic_interference

https://www.sciencedirect.com/topics/engineering/electromagnetic-interference

 

image.png.5c4069ee7b71c8c23dac08ff801f238f.png

Omnilite skrev (2 timer siden):

Ant+ kjører på frekvens i 2.4GHz området, så den er utenfor de 457KHz som skredsøkeren har.

Har ikke finregnet på det men tror ikke eventuelle harmoniske i frekvenser n'te faktor fra den ene er i nærheten av den andre frekvensen slik at de påvirker hverandre.image.png.e075169f11989bf61d053e702d8f2181.png

 

Her er litt relevant lesestoff til temaet: https://beaconreviews.com/interference.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse ligger så langt fra hverandre i frekvens at jeg synes det er rart hvis de skal sende ut noe særlig energi i hverandres frekvensbånd. Men som @Terka sier, så kan det vel være at en elektronisk dings, for eksempel et pulsbelte, som ligger veldig nær kan sende støy inn i selve skredsenderen og påvirke denne på en eller annen måte. Men da tror jeg du snakker mer eller mindre helt inntil. Jeg vil vel tro at man har visse regler å forholde seg til når det gjelder å sende ut støy på andre frekvenser enn det som er meningen. Nå vet jeg lite om skredsøkere, men er det ikke bare å kjøre en test da, hvis du har tilgang til to og kan kjøre den ene i søkemodus? Prøve med forskjellige plasseringer av senderen i forhold til pulsbeltet, gjerne helt inntil også? En sånn test kan jo uansett være verdifull å gjennomføre med jevne mellomrom både for å bli vant til hvordan den fungerer best og om utstyret fungerer.

;-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.