Gå til innhold
  • Bli medlem

Ryggsekk, Viking 1?


Franjov

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg skal nå begynne og gå lengere turer og ekspedisjoner, og må derfor ha meg ny og større fjellsekk.

Jeg har prøvd en Bergans Alpinist 1 og synest denne sekken fungerte ok for meg. Jeg er 179 høy, og har hørt at kanskje Bergans Viking passer bedre for meg. Hva er forskjellen?

Har noen erfaringer med desse sekkene? Og kanskje en formening om jeg burde gå for en 110 l eller en 130 l?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eneste forskjellen er vel at Viking er beregnet for kortere rygger - og veier 50 gram mindre.

Mer detaljer:

Alpinist

Viking

(Jeg er ikke i stand til å se noen forskjell på de to bildene, men registrerer at billedfilene har forskjellige navn)

Selv har jeg en 110 liter Alpinist som jeg klarer å pakke mer enn tung nok, og den rommer også

alt jeg trenger til en ukes telttur om sommeren + gjerne endel jeg ikke "trenger".

En 130 liter for meg hadde nok bare medført mer av det jeg ikke trenger, men det blir vel en

individuell vurdering.

Q.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jeg har alpinist 130 liter og syntes egentlig den er for stor. Jeg tar altid med meg for mye og sekken blir for tung. skulle jeg valgt igjen hadde det ikke blitt 130 liter.

Sekken en kjempe god å bære, men har 2 minus som jeg ser det. Hoftebeltet er for bredt slik at det lett gnager øverst på låra, men har hørt noe om at dette er gjort noe med. Det andre er at sekken er veldig tung i seg selv (4,7kg) slik at det nesten uansett blir vanskelig å pakke den virkelig lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig fint med tilbakemelding.

Jeg tror kanskje att det er en Viking som passer best for meg da, for jeg er relativt kort i ryggen i forhold til kroppshøyden. Dette med størrelsen kan jeg heller tenke litt mer på, men 130L veier ikke så mye mer en 110L, og det kommer vell en vintertur der det kan være flott med ekstra plass i sekken.

Takk for svar

Frank

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Alpinist I selv og er ganske så fornøyd. 130 liter gjør at man drasser med seg en hel haug med skrot man ikke trenger, men er skrotet lett og stort går det jo fint. Jeg har f.eks. sluttet å komprimere soveposer og sånt, og det tror nå jeg i det minste at de har godt av...

Selv er det sjelden jeg drasser med sidelommene også, og da forsvinner jo noe av volumet -og vekten.

Har ikke sett på den nye versjonen med rulletopp, men tror jeg ville savne topplokket noe.

Kjøp også regntrekk med en gang, eller prøv å prute til du får det med på kjøpet. Sekken blir veldig mye tyngre våt, og den er IKKE helt vanntett. I det minste er ikke min sekk det.

H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.