Gå til innhold
  • Bli medlem

Bytte av vibramsåle på fjellstøvler


sturela

Anbefalte innlegg

Lurer på om noen har erfaring med å bytte såle på fjellstøvler. Har et par Crispi Valdres fjellstøvler. Sålen begynner å bli nedslitt men støvelen er ellers bra, synes det hadde vært fint om jeg kunne brukt støvlene noen år til. Ser det går å kjøpe vibramsåler. Er det noen der ute som har byttet såler på fjellstøvler, hadde det vært fint å få vite  hvordan det gjøres, og om resultatet  har blitt bra. Er det erfaringer med å få byttet såle av en skomaker hadde det også vært  fint og høre om. På forhånd  takk for alle svar og innspill. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

HEI

Det er før skrevet litt om det på FF fx. 

 

Nå vet jeg ikke, hvor du holder til, for det er vanskelige å finne en dugelig skomaker. Alfa bruker: https://www.skomakervage.no i Gjøvik til servise på sine støvler med livsgaranti. Jeg så på hjemmesiden og det så kanskje fornuftig ut, men prisen for fjellstøvler er altså ca. 1500 kr. for ny vibramsåle. Det er vel ca. halv pris av et par ny og da fornuftig i forhold til miljø og gjenbruk. Det får du vurdere selv.

Jeg har fått ny vibramsåle på et par tursko hos ellers velrennomert skomaker ved Majorstuen, Oslo. Når sko forsåles er det viktig at slitasje skjevheter rettes opp!! Og det var IKKE gjort tilfredsstillende etter min mening og det kostet da en del pæng. det skal sis at jeg går en del med mine 2 huskyer. Det var en gang også en "fjell"skomaker på en låve, visstnok i Valdres, som fikset skisko?

Ved neste forsåling av et andre tursko kjøpte jeg disse fra Skinnlåven på vei forbi Hønefoss: https://www.skinnlaaven.no/vibram-fjells-str-47-48-sort. Tok bånd- og sirkelsliper og gikk løs på de gamlesåler til de var plane og helen rettet opp og forholdvis like. Og limet så med ganske alminnelig Casco kontaktlim (skomakere bruker faktisk dette). Lime + tørke 2ganger og så sette på og under press så bra som mulig og gjerne 1 døgn. Limingen har holdt bra, men disse Vibramsåler har ikke imponerende høye knaster og slite styrken ikke enorm, Så det går nok mot et par ny hundeluftersko.

Vibram har mange ulike sålemodeller i ulike former og hardheter. Til Crispi må du også har noen som er formtilpasset som de gamle, hvis de skal byttes helt. Tør du forsøke deg selv er det med båndsliper og lime på flat vibramsåle. Går det i dass må du kassere støvlene! Jeg kunne nøyes med en rett, flat såle og limningen har altså holdt bra et par år. (OK, jeg har faktisk et gummibåts- og tørrdrakt limekurs.)

Problemet i gjenbrukets navn er at moderne fjellstøvler egentlig ikke er konstruert for gjensåling, da sålen for så vidt sitter direkte på støvelen uten bindsåle som på gamle beksømstøvler, som egentlig kan forsåles mange ganger.  

Elgen 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

F.eks Steget Videre i Tromsø såler om fjellkso. Det ligger en del bilder av såler de har byttet under en lenke på "Vibram" seksjonen her: https://stegetvidere.no/tjenester/omsaling

https://stegetvidere.no/prisliste

Jeg vurderer å sjekke med dem på et par La Sportiva Trango Cube GTX sko som aboslutt trenger ny såle nå. (Disse har en Vibram "One" såle som er spesialsåle for La Sportiva, og dermed antagelig ikke mulig å få tak i for andre, men ser f.eks. at Steget Videre har byttet på et par tilsvarende til Vibram Mulaz såle som også benyttes på flere av La Sportiva sine fjellsko.)

@elgen de røde skoene i tråden du lenker til ble solgt i stedet for omsåling og havna på showroom for et klesmerke (den gangen det var inn å gå i fjelllsko i byene 😄)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fekk ny sole og kalosjering på mine La Sportiva Trango hjå Hillroy i Lillehammer. 

Vart bra, men eine solen løsna litt på første fjelltur. Det fiksa dei oppatt og sidan har den holdt. Trur maskinene og produktet var ganske nytt for dei då eg gjorde det, så det skulle vel lærast :)

Elles alltid høg kvalitet på det dei gjer, har brukt dei til å reparere Skisko, selskapssko, seletøy, kle osv. 

Du finn Hillroy både på Facebook og Instagram. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terka skrev (På 10.3.2022 den 8.02):

F.eks Steget Videre i Tromsø såler om fjellkso. Det ligger en del bilder av såler de har byttet under en lenke på "Vibram" seksjonen her: https://stegetvidere.no/tjenester/omsaling

https://stegetvidere.no/prisliste

 

@elgen

Jeg fikk nettopp tilbake ett par Lundhags Ranger som har vært hos Steget Videre for omsåling og kalosjering. Resultatet er meget bra, men det koster selvfølgelig for godt håndverk!

Før reprasjon:5F90DFB2-6338-488E-BF7F-F9EDB0A82350.thumb.jpeg.19615e5a733c26c99e1b17d572a1b7d7.jpeg

B66158DC-5AB1-410A-97D4-7326200FA196.thumb.jpeg.65f606e82d5b146e9e8f1a12263083e7.jpeg
 

Etter reprasjon: 8AF97A14-5394-4533-824B-F6AA98435DC0.thumb.jpeg.a2ffbfecc6ed236a7c2e0e928c99e6c8.jpegED0E4BD9-BA3A-4069-89FF-855E6E85D5A4.thumb.jpeg.84ed940b95ce450f556da02b824fcd76.jpeg537BE988-BC21-451F-A46E-8DB755221A39.thumb.jpeg.cdb48274e5b104c895ac8f24923590eb.jpeg

Endret av Per Pusling
  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per Pusling skrev (19 minutter siden):

Jeg fikk nettopp tilbake ett par Lundhags Ranger som har vært hos Steget Videre for omsåling og kalosjering. Resultatet er meget bra, men det koster selvfølgelig for godt håndverk!

Før reprasjon:5F90DFB2-6338-488E-BF7F-F9EDB0A82350.thumb.jpeg.19615e5a733c26c99e1b17d572a1b7d7.jpeg

B66158DC-5AB1-410A-97D4-7326200FA196.thumb.jpeg.65f606e82d5b146e9e8f1a12263083e7.jpeg
 

Etter reprasjon: 8AF97A14-5394-4533-824B-F6AA98435DC0.thumb.jpeg.a2ffbfecc6ed236a7c2e0e928c99e6c8.jpegED0E4BD9-BA3A-4069-89FF-855E6E85D5A4.thumb.jpeg.84ed940b95ce450f556da02b824fcd76.jpeg537BE988-BC21-451F-A46E-8DB755221A39.thumb.jpeg.cdb48274e5b104c895ac8f24923590eb.jpeg

Ser bra ut. Det er sånn det skal gjøres! Nye sko, ferdig ingått!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Tenker jeg skal teste ut Skomaker Våge på Gjøvik. Ser at de forsatt tar 1500 kr for nye såler. Har et par aku som er helt fine, bortsett fra at sålene er slitt på hælen på begge to. Ser på nye støvler og pris i dag er 3000 - 4000 kr for tilsvarende for nye. Aku støvlene har vært gull frem til nå og har hatt et par bom kjøp og dårlig passform. Så nye såler som holder et par år til hadde vært digg!

Endret av Dompappen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dompappen skrev (42 minutter siden):

bortsett fra at sålene er slitt på hælen på begge to.

Hei

Er hele helen slitt - er den meget skeiv? På noen gamle militerstøvler var helen fra tsart innredet med en helflikk, som så kunne byttes, når den var slitt - ikke så dum en ide, hvis det ble gjort i tide. Har en klyse av disse flikker liggende.

Har nettopp byttet helflikk på et par gamle utdaterte sko - degradert til arbeidssko. Det hjalp veldig på gå-komforten.

Mange moderne tilsynelatende tykke såler har et relativt tynt lag av sllte(uretan?) og så veldig mye støtdempemnde skum, som slites voldsomt hurtig, når du først er igjennom slitelaget.

Ungdommens sko var helt uten støtdemping! Og det var ikke noe vi savnet- for vi visste ikke bedre. Til gjengjeld var det fagskomakere i massevis som faktisk renoverte sko meget bra med ny heler, såler mv.

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.