Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny fjollete test.


Gjest

Anbefalte innlegg

Annonse
Franke skrev (1 time siden):

Jeg synes at testen skiller ganske godt mellom de forskjellige lyktene. Det er først og fremst bildene som viser belysningen som jeg synes er veldig talende. Ut i fra bildene er jeg også enig i "best i test", men her vil jo selvsagt andre kunne ha andre preferanser.

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så den testen. Synes den er OK, men å plukke 8 lykter (to fra samme merke) er ikke på noen måte representativt for mangfoldet av rimelige lykter som finnes. Man kan også undres litt over hvilke egenskaper man har testet og hvordan man har vektlagt det, men for noen som har preferanser på linje med dem i testen, så kan testen være nyttig nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testen i seg selv er jo ikke helt på bærtur, men som jeg mener, bør det sorteres ut bruksområde. 
Kan ikke bare ta en neve med lykter i hele spekteret fra 300 til 2000 lumen, å kåre 1 vinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å forstå testen må man lese testkriteriene som er skrevet i en egen faktaboks. Og som i alle tester med god beskrivelse av produktene kan det være at leseren foretrekker en annen rangering av lyktene, basert på egne ønsker og behov, som vekt, batterikapasitet, hvor langt den lyser, eller batteriplassering osv. som jo er listet her. Det er altså ikke sikkert at alle ville ha mest nytte av testvinneren og det forstår nok som regel leseren selv. Uansett har vel alle tester svakheter og mangler som kan irritere noen av oss inkludert meg selv?

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står mye fornuftig i testen, og bildene er illustrative, men målingen er jo veldig merkelig. Den favoriserer lykter med konsentrert lysbilde. Jeg er sikker på at jeg har en laserpenn fra syden som ville ace'et den lysmålingen, så lenge den treffer måleren. 2 cm til siden vil den gi null lys. Når de først har laget denne riggen ville det jo kostet lite ekstra innsats å måle i 3-4 punkter til. Da kunne de vist lysspredning også med tall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Franke skrev (10 timer siden):

Så du synes at lykter som er beregnet i mine øyne på 2-300lumen har samme bruksområde som ei på 2000 lumen?

Har jeg sagt det?

Lumenverdien som oppgis på lykter er helt uten verdi. For det første sier den ingen ting om hvor lyset som sendes ut treffer. For det andre sier den ingen ting om hvor sterkt lykta lyser under bruk. Kraftige lykter må ofte dempe lyset etter en kort tid fordi dioden blir for varm. Det oppgitte lumenverdien er da typisk enten diodeprodusentens teoretiske maksverdi (som kan ligge langt over faktiske verdi når dioden er plassert i lykta) eller i beste fall det meste lykta klarer å lyse, og for kraftige lykter da stort sett bare noen få minutter.

Hvor mye lys som sendes ut har selvsagt en god del å si, men hvordan lyset spres har like mye, kanskje mer å si. 2-300 lumen spredt over et lite område kan være et kraftig lys.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan de heller sette test tittelen til noe annet en «best i test» til heller kanskje noe som;

Rimelige hodelykter som er absolutt godtjent til ulik behov👌

Hadde de satt de hodelyktene som ble «godtjent» øverst med hva de er god på/til,

deretter liste opp de som ikke ble godtjent og hvorfor.

Men best i test?
Passer best i test til Fiske, jakt, kartlesing, turstier, fjellklatring, offroad sykling, tur og fjell natt og dag, sommer, vinter, høst og vår, vanntett, kulde, lufte bikkja…?

Derfor mener jeg det blir feil og sette opp lykter som er ment for ulike oppgaver sammen, å slå en vinner for alt.

@Skogens Stønn Jeg ønsket bare å poengtere hvorfor jeg reagerer på slike tester, og var absolutt ikke ment for å legge ord i munnen på deg😃 Fremgikk det slik, beklager jeg.

 

Endret av Franke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Franke skrev (6 timer siden):

Da kan de heller sette test tittelen til noe annet en «best i test» til heller kanskje noe som;

Rimelige hodelykter som er absolutt godtjent til ulik behov👌

Hadde de satt de hodelyktene som ble «godtjent» øverst med hva de er god på/til,

deretter liste opp de som ikke ble godtjent og hvorfor.

Men best i test?
Passer best i test til Fiske, jakt, kartlesing, turstier, fjellklatring, offroad sykling, tur og fjell natt og dag, sommer, vinter, høst og vår, vanntett, kulde, lufte bikkja…?

Derfor mener jeg det blir feil og sette opp lykter som er ment for ulike oppgaver sammen, å slå en vinner for alt.

@Skogens Stønn Jeg ønsket bare å poengtere hvorfor jeg reagerer på slike tester, og var absolutt ikke ment for å legge ord i munnen på deg😃 Fremgikk det slik, beklager jeg.

 

Jeg leser aldri en produkttest som en objektiv klassifikasjon. Man kan sikkert diskutere hvordan overskriften burde vært og om best for deg er best for meg (hvilket det jo ikke er). En test av du hva som er best  (som det florerer av på nett og i blader) vil alltid måtte konkluderes med best etter et gitt sett kriterier, og kriteriene vil alltid være subjektive ("best" er subjektivt) og konklusjonen kan kun gjelde relativt mellom de produktene som er med i testen. Det fine med denne testen er at de har gitt en del informasjon som er nyttig hvis man vurdert en eller flere av disse lyktene. Jeg er enig i konklusjonen om hvem som er best,  men det er ut i fra min vurdering av den informasjonen som er gitt.

😉

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos lumen: Ei gammeldags 40 watts lyspære gir typisk i underkant av 500 lumen, ei 25 watts pære ett sted mellom 200 og 250 lumen. I et rom, for eksempel et soverom, så var det jo veldig vanlig å ha bare ei 40 watts pære i taket. Det var mer enn nok lys til å lese, kle på seg og finne fram saker og ting. Når man i tillegg tenker at antall lumen sier hvor mye lys pæra totalt sender ut, så skjønner man at hvis man i stedet for ei rundstrålende pære har ei pære som sender ut lys i for eksempel en 60 graders kjegle, så vil lysstyrken i denne kjegla bli rundt regnet 15 ganger sterkere. På utsida av kjegla vil det da selvsagt bli mørkt. Arealet de tilgjengelige lumen-ene spres over har altså alt å si. Og hvordan lyset spres over dette arealet har også mye å si. Hvis man ser på to av hodelyktene som har oppgitt "lysmengde" på 2000 lumen, Iiglo headlamp 2000 lm og LMNTS Aurora 2000, så har førstnevnte en mye jevnere fordeling av lyset, altså at lysstyrken ikke er fult så sterk i midten, men holder seg bedre ut mot kantene. Ut fra erfaring med min bruk synes jeg dette er mye bedre enn sterkt lys i midten som faller raksere mot kantene. Ut i fra bildene ser begge ut til å ha omtrent lik "lysmengde" (antall lumen), om den faktisk er 2000 lm er dog ikke mulig å se ut i fra testen. Ser man på Asaklitt Led Head Torch, så synes jeg denne har et veldig ubehagelig lysmønster. Jeg har ei lykt som ikke er fult så ekstrem, men ligner en del, og den skarpe kanten som blir mellom opplyst og mørke er slitsomt for øynene mine når jeg bruker den lykta når jeg går i mørke. Over kort tid for å finne tak i noe har det ingen ting å si, men under bruk over tid er det slitsomt, spesielt om vinteren når snøen gjør at skillet mellom lyst og mørkt blir ekstremt. Legg merke til at denne lampa har nestminst antall lumen, men allikevel nestflest lux av alle lyktene. Den har altså nestminst lys, men samtidig det nestkraftigste lyset.

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igloo lykta er sannsynligvis et OEM produkt, i og med at komplett selger mye rart under det merkenavnet. Skal dog si jeg ikke fant den på aliexpress i farta. Asaklitt og LMNTS er Boruit/værre OEM lykter, hvor forøvrig Asaklitt lykta er noe ræl, og LMNT er usannsynlig stor og samme kategori. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er forsåvidt enig i at "Best i test" ikke er så godt egnet for denne typen produkter (eller kanskje ikke i det hele tatt), men det er nå engang det vanligste formatet på produktsammenligninger i vår tabloidiserte verden. Når det er sagt synes jeg de gjør greit rede for hvorfor de vurderer som de gjør. De vektlegger egenskapene anderledes enn jeg gjør, men ut fra bilder og beskrivelser får jeg nok data til å gjøre meg opp en mening. Den største svakheten med sånne tester er at det som regel er endel relevante produkter som ikke får være med.

For min del spiller det liten rolle hvor god lykta er om det ikke er enkel betjening. Mange produsenter synes å ha brukt Samuel Morse som knappekonsulent. Ideallykta for meg er lett, har brukbar og konstant maks lysstyrke i minst tre timer, har en laveste innstilling som egner seg til bruk i camp - og har en bryter noe à la Petzl e-lite (men uten blinkeinnstillinger). Og den finnes antagelig ikke.

Nevnte Petzl er forøvrig finfin ekstralykt og grei nok til bruk i camp, men har ikke nok futt til "utebruk".

image.png.0df20e16f575ae2047093198b86ca602.png

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er faktisk en av de viktigste egenskapene ved ei hodelykt at den kan gi veldig lite lys, så lite at jeg kun skimter hvor jeg setter foten når bakken er snødekket eller akkurat kan se hva jeg holder i henda, for eksempel kompassnåla på et kompass. Da bevarer jeg nattesynet. Når nattesynet er på sitt beste er selv et stearinlys i hånda ute i møtket alt for sterkt - for meg.

Men selvfølgelig er det like viktig at lykta også har nogenlunde sterkt lys for å få oversikt over det nærmeste området når det er behov for det,  for eksempel ved pakking av sekk eller etablering av leir i mørket.

Når jeg går i mørkne på kjente stier i tett skog bruker jeg lykta på ett av de to laveste stegene for akkurat tidsnok å få øye på en kvist før den treffer meg i ansiktet.

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Franke skrev (På 7.3.2022 den 22.27):

Tja.. jeg har jo lest mer fjollete tester enn dette. :) For eksempel tester der eneste kriterium ser ut til å være lysstyrke (og lykta med kraftigst lysstyrke vinner, naturligvis) mens kriterier som betjening, lading, batteritid, vanntetthet og vekt knapt blir nevnt.

Og jeg er helt enig med @Skogens Stønn i at en av de viktigste egenskaper for ei lykt til friluftsbruk er hvor svakt lys man kan stille inn. Dette er helt avgjørende hvis man vil bevare nattsynet slik at man ser landskapet rundt seg og stjernehimmelen samtidig som man f. eks. leser kart eller navigerer i stien foran seg. Også til lesing og kokkelering i teltet er svakt lys avgjørende. Her ville f. eks. LMNTS Aurora 2000 fra denne testen fått stryk. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (30 minutter siden):

For meg er faktisk en av de viktigste egenskapene ved ei hodelykt at den kan gi veldig lite lys, så lite at jeg kun skimter hvor jeg setter foten når bakken er snødekket eller akkurat kan se hva jeg holder i henda, for eksempel kompassnåla på et kompass. Da bevarer jeg nattesynet. Når nattesynet er på sitt beste er selv et stearinlys i hånda ute i møtket alt for sterkt - for meg.

Men selvfølgelig er det like viktig at lykta også har nogenlunde sterkt lys for å få oversikt over det nærmeste området når det er behov for det,  for eksempel ved pakking av sekk eller etablering av leir i mørket.

Når jeg går i mørkne på kjente stier i tett skog bruker jeg lykta på ett av de to laveste stegene for akkurat tidsnok å få øye på en kvist før den treffer meg i ansiktet.

Jeg er faktisk skyldig i å ha kjøpt en "best i test" lykt.. Eller bare nesten...

Det fantest en "dark horse" av samme lykt (Fenix hm65r) som kun finnes for det Finske markedet: Fenix hm65r Superraptor+

Standardversjonen var "best i test" for litt over ett år siden. MEN forskjellen fra standard versjon var egentlig det som gjorde at Petzl Nao med den håpløs korte batteritiden havnet i skuffen: Bedre dioder, regulert output, OG en lav(e) og fornuftig innstilling for flood.

Flood lyset er veldig bredt og homogent, 8lm og 130lm innstillingene er de jeg bruker mest, og er noe i samme dur som @Skogens Stønn beskriver bruken av. Lykta har separate knapper for flood og spot, disse er uavhengig av hverandre, så det er på mange måter to lykter med felles batteri. Den starter alltid med samme innstilling som "sist", så ikke masse trykking for å få rett innstilling. Så trenger jeg mer lys for å scanne terrenget, vipper jeg på spot til jeg har observert det jeg skal, og så er jeg tilbake på flood. Da holder også batteriet lenge (har også ekstra).

Men en "god test" starter ved utvelgelsen av testobjekter. Blir det feil, er testen "ødelagt" før den har begynnt.20220309_102816.thumb.jpg.cf6d5744592fc36ac10f20e687baf7ee.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omnilite skrev (17 minutter siden):

Men en "god test" starter ved utvelgelsen av testobjekter. Blir det feil, er testen "ødelagt" før den har begynnt

Hvordan avgjør du om et produkter er riktig eller feil å ta med i testen? (ser bort i fra helt opplagte ting som at du for ekdemoel tar med ei trillebår i en test for hodelykter)
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (16 minutter siden):

Hvordan avgjør du om et produkter er riktig eller feil å ta med i testen? (ser bort i fra helt opplagte ting som at du for ekdemoel tar med ei trillebår i en test for hodelykter)
 

Selv om prisen blir "harmonisert" litt mot karakterene som blir gitt, så bør objektene "henge litt sammen". Er det f.eks for stort sprik i prisene. Når det er "billige lykter" vil 349,- til 899,- være for stor forskjell. Lysstyrke 400vs2000lm er også i utgangspunktet for mye. Du tar heller ikke med en thermos på 1.2l i en test av 1l, fysikken sier i utgangspunktet at den største vinner med mindre den er feilkonstruert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omnilite skrev (3 timer siden):

MEN forskjellen fra standard versjon var egentlig det som gjorde at Petzl Nao med den håpløs korte batteritiden havnet i skuffen20220309_102816.thumb.jpg.cf6d5744592fc36ac10f20e687baf7ee.jpg

Såpass? Da må Fenix være en god lykt!

Jeg som sverger til Petzl Nao, og jeg har den gamle «svake» lykten, det er kun den jeg stoler 100% på. Med reactive lightning varer jo batteriet svært lenge, og man slipper å blende seg selv når man lyser på noe nært, klokken eller kartet. (man kan også programmere profiler via pcen).

 

Men jeg har ikke prøvd Fenix, så da har nok du rett, den må være veldig bra 👍

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med lumen er i beste fall veiledende. Det er mange lykter som dimmer ned gradvis for å ha høy oppgitt lysstyrke og lang oppgitt batteritid.
 

Av mine lykter er det Petzl som har levert mest brukbart lys per lumen. Nitecore har hatt greit lys også, men upålitelige lykter og dårlige batterier.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omnilite skrev (3 timer siden):

Selv om prisen blir "harmonisert" litt mot karakterene som blir gitt, så bør objektene "henge litt sammen". Er det f.eks for stort sprik i prisene. Når det er "billige lykter" vil 349,- til 899,- være for stor forskjell. Lysstyrke 400vs2000lm er også i utgangspunktet for mye. Du tar heller ikke med en thermos på 1.2l i en test av 1l, fysikken sier i utgangspunktet at den største vinner med mindre den er feilkonstruert.

Her er vi nok uenige. Hvorfor skal de "henge sammen"? Skal tester ha noen mening for meg må man sette opp krav, eller man må teste ("måle") for å finne ut hvilke egenskaper produktet har. Det er klart at hvis man allerede før testen vet at et produkt ikke vil kunne tilfredsstille ett eller flere viktige krav, så er det lite poeng å ta den med i testen (men det blir uansett ikke feil å ta den med, testen blir ikke dårlig av det). Men hvis man sier at de skal være mest mulig like i utgangspunktet faller jo mye av vitsen med testing bort. Det at et krav overtilfredsstilles kan ikke virke diskvalifiserende. Jeg krevde at lykta ikke skulle koste mer enn 1000 kr, og denne koster jo bare 250 kr, så den hører ikke hjemme i denne testen? Denne lykta gir jo 2000 lm som er mye mer enn jeg trenger, så da får ikke lykta være med i testen? (man kan ha et krav om at lykta ikke skal lyse for sterkt, men kan man skru ned lysstyrken nok er jo kravet tilfredsstilt) Batteriene må til mitt bruk vare i minst de 3 timene det tar å gå fram og tilbake til hytta, men denne varer jo i hele 20 timer, så da kan jeg ikke velge den? (for jeg får jo alt for sjelden brukt den fine laderen?) Her kommer man fort ut å kjøre. Hva om man under testen finner ut at lykta var mye bedre enn de andre lyktene i løpet av testen, ja stille ri en helt annen (vilkårlig valgt) "klasse"? Skal man da luke den ut fordi den var for god i forhold til de andre? For det hadde man jo gjort hvis man hadde visst dette på forhånd?

Veldig ofte er jo hele poenget med en test å få ned konstnaden, så da tester man flere produkter manb antar vil kunne tilfredsstille kravene man har og velger den billigste som tilfredsstiller alle kravene man setter opp. Hvis man er veldig opptatt av kostnad kan man begynne å teste den billigste først, og gå oppover i pris, så trenger man ikke teste lenger når man fant en som var bra nok.

Kravene kan også være ikke-funksjonelle. Det kan for eksempel være at du mener at du må kjøpe norske produkter, så kinesiske lykter skal ikke med i testen. Eller at du vil kjøpe produktet i en bestemt butikk der du pleier å handle, så ingen mening i å teste lykter denne butikken ikke fører. Eller at du vil ha ei lykt som er "spendable" fordi den skal lånes ut til barna i barnehagen, og du vet at de ofte glemmer igjen lykta ute i skogen eller tar den med hjem. Ødelagte blir de også. Så da kjøper man kanskje ikke lykter som er vanntette og med oppladbare batterier, selv om disse kanskje ville fungert bedre siden barna er uforsiktige og hele tiden glemmer å slå av lyset, noe som gir høyt batteriforbruk. Men tap av lykta er dyrere enn å kjøpe nye batterier, og det spiller ingen ting om lykta blir full av vann når den ligger igjen der ute i skogen, for ingen kommer noen sinne til å vite hvor den ble av. Ikke-funksjonelle krav er like viktige som funksjonelle krav (lysstyrke, batterilevetid, soliditet, pris...).

Men veldig ofte tror jeg ikke de som tester egentlig er så interessert i kost/nytte. De har valgt seg ut et sett testobjekter og lar de konkurrere mot hverandre. Sånn sett kan jeg være enig i at de fleste tester egentlig bærer litt preg av svada som @Franke sier. Men de kan uansett gi oss nyttig informasjon hvis vi får tilgang til (i hvert fall noen av) dataene og kan danne oss vår egen mening i forhold til krav vi selv setter.

Og dukk, ja, jeg skulle gjerne sett flere tester der dyre produkter sammenlignes med billige produkter. Det kan tenkes at vi ville bli temmelig overrasket innimellom (nokså ofte vil jeg tippe).

Det er jo forøvrig ofte informative tester her inne av produkter folk har hjemme i skapet sitt, for eksempel gass mot bensinbrenner, rødsprit og kvistbrenner. Dyre kvistbrennere mot billige, runde små mot firkanta sammenleggbare store tunge,... Selv om de ikke har annet felles enn at de varmer opp det som settes over, så gir da sånne tester innsikt?

Ja, ja. Det er nå i hvert fall sånn jeg tenker.

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (5 timer siden):

For meg er faktisk en av de viktigste egenskapene ved ei hodelykt at den kan gi veldig lite lys

Absolutt. Jeg har sjelden behov for å lyse opp månen (i de 30 sekundene det tar før lykta uansett dimmer ned).

Av og til er det fint med rødt lys på lykta også. Ikke det at jeg tror så veldig på det med at rødt lys ikke ødelegger nattsynet, men det røde lyset er oftest ganske svakt - noe som definitivt er mindre ødeleggende for nattsynet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blindgjenger skrev (3 minutter siden):

Av og til er det fint med rødt lys på lykta også. Ikke det at jeg tror så veldig på det med at rødt lys ikke ødelegger nattsynet, men det røde lyset er oftest ganske svakt - noe som definitivt er mindre ødeleggende for nattsynet.

På hodelykta mi kan jeg dekke over hele lysåpningen med yuppen av tommelen. Med riktig trinn på lysstyrken og tommelen over lysåpningen får jeg nok lys til å se for eksempel kartet, kompasset eller klokka. Du kan også bruke en tape-bit (biltema selger blant annet farget elektrikertape). Det er da en fordel med ei hodelykt som er veldig enkel å ta av seg og sette på seg igjen, også om man har lue/hette, for jeg må holde den i hånda når jeg gjør dette.

En annen ting som kan være en fordel er å kunne feste hodelykta lavere ned, for eksempel på brystreima på ryggsekken eller helt nede på hoftebeltet/buksebeltet. Når det er tåke eller snøvær vil du ikke bli like blendet av lyset. Særlig i tett snøvær kan man bli kraftig blendet. Alternativt kan man holde lykta i hånda, men det går dårlig hvis man går med staver (ski, truger, gåstaver...)

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.