Gå til innhold
  • Bli medlem

Solcellelading


Anbefalte innlegg

Annonse
  • 2 uker senere...

har en Goal Zero Sherpa 100AC som blir med på lengre turer.

Har solcellepanel til denne, men dette er noe jeg bare tar med på turer der jeg vet jeg kommer til å holde meg i ro over en lengre periode. Det tar laaang tid å lade opp med solceller, selv om man skulle gå for løsningen med to paneler i daisychain. (og sleper da fort med seg et par ekstra kilo) Bruker powerbanken til lading av inreach, mobil og evt led-lykt, og baser meg heller på et antall batterier til kamera som dekker behovet for turen, da de er lette og tar lite plass. Er ikke den letteste powerbanken, men det pakker flatt og har nok juice til at man evt kan lade kamera via usb en gang eller to om man bommer på batteribruk. Man kan ta med en del batteri på vekten av solcellepanel, og panel tar også en del plass. Prismessig så er nok solcelle gunstigere enn ekstra batterier, men personlig synes jeg ekstra batterier er enklere å håndtere og mer forutsigbart.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et som har fått god omtale er Anker 21W. Det er effektiv men veier ikke for mye, mener det er litt over 400 gr. 
MEn tror du kun får kjøpt det fra ANker sin egen side for tiden. Det har jo da ikke inkl powerbank. 
En omtale om det her https://isakfriluft.com/2019/08/25/test-av-solcellepanel-til-turbruk-anker-powerport-21w/

 

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg endte opp med denne fra Urberg på 28W da jeg ikke fikk tak i Anker sin. Jeg er veldig fornøyd! Man har flere ladeutganger og man

har en indikatorskjerm som sier hvor mange ampere man lader med. Slik kan man vinkle solcellen slik at den treffer vinkelen mot sola best mulig.

Eneste jeg savner er en innebygd lomme til å oppbevare powerbank i. Men det er ikke krise. 

https://www.fjellsport.no/urberg-solar-panel-28w-black.html

Endret av Navigatøren
.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kolla mina inlägg bl på Abisko tur 2021 vid starkt direkt solsken och varmt så batteri laddas på powerbank el Telefon så kan det fungera med de nyaste bästa solcellerna måste vara 4-5 paneler tar ändå MKT lång tid att ladda men på långtur enda möjlighet då stora powerbank blir för tunga ifh till allt annat som ska bäras

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navigatøren skrev (På 17.3.2022 den 14.44):

Jeg endte opp med denne fra Urberg på 28W da jeg ikke fikk tak i Anker sin. Jeg er veldig fornøyd! Man har flere ladeutganger og man

har en indikatorskjerm som sier hvor mange ampere man lader med. Slik kan man vinkle solcellen slik at den treffer vinkelen mot sola best mulig.

Eneste jeg savner er en innebygd lomme til å oppbevare powerbank i. Men det er ikke krise. 

https://www.fjellsport.no/urberg-solar-panel-28w-black.html

12w-utgaven av dette panelet er på et knusende godt tilbud for tiden, så jeg tok sjansen og bestilte dette i går. Jeg skal få testet litt effektivitet på balkongen.
https://www.fjellsport.no/urberg-solar-panel-12w-black.html

Tanken min er å bruke panelet på langturen jeg skal på i år (Island på tvers). Der vil den bli brukt til å lade opp powerbanken (Andersson Powerbank 20 000 PD). Siden Powerbanken er såppass stor (og varer meg opptil en uke) er ikke effektivitet SÅ viktig for meg om jeg kan lade den litt gradvis opp hver kveld jeg slår leir.

På Island er det også midnattssol på sommeren. Er det noen som har erfaring med det og fritids-solcellepanel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min var på 4 paneler men fungerade ej bra ändå troligast pga att batteri laddar sämre vid kyla men på Island ev mer ljus än i Sv/ N?

På balkongen i + 20 fungerade det perfekt.(50w 20% effektivitet på celler)

Jag skulle försöka ladda i affärer eller hos privat personer med liten laddare för 220 V.

Försök ladda tex GPS eller Tel direkt från panel du får förluster när du först laddar Powerbank och sedan utr.

Jag hade dessa stora på prov i Vintras men utan bil nej tack och endast de med snabbladdning är aktuella.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (På 28.3.2022 den 10.44):

På Island er det også midnattssol på sommeren.

Bare noen få dager ved sommersolverv. Og da bare fordi lyset bøyes av i atmosfæren. Hele Island med unntak av omtrent halvparten av den lille øya Grimsey ligger syd for polarsirkelen (60° 30' N). I Norge tilsvarer det Helgeland pluss Trøndelag ned til Trondheim (fra polarsirkelen ned til Trondheim). Sola vil derfor aldri være over horisonten 24 timer i strekk. Men fordi lyset bøyes av i atmosfæren vil man se sola selv om den er nedenfor horisonten. I tillegg vil man selvfølgelig se noe over horisonten når man beveger seg opp i høyden.

På Islandske nettsider ser det ut til at de kaller det midnattsol hvis sola skinner når klokka er 12 på natta (selv om den går ned senere på natta). Den vanlige forståelsen av begrepet er at sola ikke går ned i det hele tatt i løpet av døgnet, så det er nok en tilsnikelse for å få være med i det gode selskap.

Jeg tviler på at du får særlig ladestrøm ut fra midnattsola, men dagene er jo nokså lange på sommeren da, akkurat som på Trøndelag og Helgeland her hjemme.

Høres unektelig ut som en kjempespennende tur å krysse Island på tvers. Hvor går ruta? Og hvor lang tid vil du bruke?

;-)

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (15 timer siden):

Bare noen få dager ved sommersolverv. Og da bare fordi lyset bøyes av i atmosfæren. Hele Island med unntak av omtrent halvparten av den lille øya Grimsey ligger syd for polarsirkelen (60° 30' N). I Norge tilsvarer det Helgeland pluss Trøndelag ned til Trondheim (fra polarsirkelen ned til Trondheim). Sola vil derfor aldri være over horisonten 24 timer i strekk. Men fordi lyset bøyes av i atmosfæren vil man se sola selv om den er nedenfor horisonten. I tillegg vil man selvfølgelig se noe over horisonten når man beveger seg opp i høyden.

På Islandske nettsider ser det ut til at de kaller det midnattsol hvis sola skinner når klokka er 12 på natta (selv om den går ned senere på natta). Den vanlige forståelsen av begrepet er at sola ikke går ned i det hele tatt i løpet av døgnet, så det er nok en tilsnikelse for å få være med i det gode selskap.

Jeg tviler på at du får særlig ladestrøm ut fra midnattsola, men dagene er jo nokså lange på sommeren da, akkurat som på Trøndelag og Helgeland her hjemme.

Høres unektelig ut som en kjempespennende tur å krysse Island på tvers. Hvor går ruta? Og hvor lang tid vil du bruke?

;-)

Takk for utfyllende info! Selv om jeg ikke får noe lade-tid over natten så tipper jeg at strøm inn på Powerbank vil være tilstrekkelig i forhold til strømforbruket i løpet av en ettermiddag/kveld. Ved bare en kort test av panelet på balkongen i går i _dårlig_ sol indikerte effekten 3-4W på panelet- Dette er ikke så mye, men på noen få timer hadde powerbanken gått fra 73% til 84%. Så lenge jeg får inn 10-20% om dagen så er jeg temmelig godt dekket. Alt annet er bonus :)

Island blir kjempekult og jeg gleder meg som bare det. Ruta blir fra nordligste til sydligste punkt, altså et sted mellom 600-640km vandring. Jeg har satt av hele juli til turen. Mulig jeg starter en egen tråd på det! 

Endret av sneakyowl
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.