Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til løpesko på ukeslange fjelløpeturer


Espen501

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er ny her og dette har sikkert vært spurt om her inne før. Men jeg er altså på utkikk etter et par gode løpesko som passer til ukeslange løpeturer i fjellet med opp til 8 kg oppakning. 
Har kikket litt på La Sportiva Ultra Raptor, men lurer på om de blir for tunge. Har løpt i skog og fjell i mange år, men aldri med oppakning over flere dager. Antar at et par solide sko som også er lette vil gjøre susen. Noen tips? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har litt forskjellig løpesko men løper ikke en uke på fjellet med oppakning. 
Til slikt hadde nok jeg valgt en sko med en del demping. Vekt er jo litt etter hvor solid sko er på tur. 
Ser Raptor finnes i gtx mentror jeg hadde droppet det. Blir klamt og fort at det kommer vann oppi på lav sko uansett.
La Sportiva har Bushido 2 som er en bra modell. Selv har jeg skaffet Saucony Peregrine 11, men ikke løpt med de enda. Regnes som en god allrounder men ikke de letteste, medium demping. Vekt 312gr i størrelse 9. Peregrine 12 er litt lettere. 11 finner du på tilbud for tiden.
Hoka Speedgoat 4 er en populær sko, den har mye demping.
Inov-8 Terraultra G 270 er en god allroud sko. Litt kraftig bygget men alikvel lett. 
Scott Supertrac RC2 er en bra sko både med demping og grep, men har man litt lavt fotbue får man et merkelig gnagsår. De passet ikke meg så jeg selger et par billig brukt 3 ganger. 
Ta den en tur på en butikk som har et varierert utvalg og test litt. For slike distanser bør det være en du kjenner sitter godt på fra start. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har nytta Bushido mykje i fjellet, men ei veke med oppakning ville vore i grenseland, og terrenget ville hatt stor betydning.

Mykje stein og hardt underlag i kombinasjon med oppakning, så trur eg at eg ville hatt kraftigere sole med litt meir demping. 

Eg har også raptor. Tyngre og meir klumpete, mindre "løpsfølelse", klammate, men langt kraftigare sole og betre dempa. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldinger her inne. Har løpt endel i marka med Bushido og var ganske fornøyd med dem. Tenker også at de er litt for lette mht oppakning. 
Ultra Raptor ser bedre ut i så måte. Ser de bruker dem hele tiden på 71 grader nord. Skal se litt på Scott Supertrac RC2 også. Ikk ehørt om dem før. 
Takk for tilbakemeldingene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen501 skrev (På 7.3.2022 den 12.45):

Noen tips? 

Jeg vil tro at det beste vil være å ta utgangspunkt i det som du vet fungerer for deg i dag, og gradvis øke vekta på sekken og lengden på turene og se hvordan det går? Det at skoene passer deg og ikke gir deg problemer underveis er viktigere enn at de er solide og slitesterke over tid. Sekken bør vel også passe optimalt og ikke gi unødvendig stor belastning på hofter og skuldre.

Jeg har drevet med terrengløping i noen år, men da aldri med tyngre sekk enn en Camelbak på 2-3 kg. Men jeg har vært på ukesturer i fjellet med terrengløpesko og sekk på rundt 10 kg, og jeg går ofte så raskt at jeg har blitt beskyldt for å løpe. Jeg har gjort meg opp noen erfaringer rundt dette, og kanskje kan det som fungerer for meg fungere for andre også. Her er noen generelle tips:

- Skoene bør ha god drenering og lufting slik at vannet kan renne ut og skoene kan tørke raskere. Dette er viktig for god fothelse over flere dager. Glem GTX og andre membraner.

- Sålen bør ikke være for høy. Det kan være fristende med høy såle for god demping, men noe av dempingen forsvinner uansett etter noen dager, og for høyt oppbygd såle kan føles litt som å gå på stylter og blir ustabilt, og man mister kontakten med underlaget. Det å f. eks. løpe sideveis i skråninger blir da ikke noe særlig gøy. Jeg synes også det er en stor fordel med nulldropp-sko, slik at hælen blir lavere og ikke kommer i veien i løpssteget.

- Framfot og tær vil utvide seg en del underveis på disse dagene, så det er viktig å velge en sko med bred nok tåboks for å unngå smerter og gnagsår. Produsenter som f. eks. Altra og Topo har sko som har god nok plass i tåboks til at føttene kan utvide seg, men samtidig lar deg stramme godt til rundt vrist og hæl.

- Skal du løpe i mye ulendt terreng med sekk kan det være lurt med et par vandrestaver for avlasting på de mest utfordrende underlagene. Du får vandrestaver til under 500g pr par, og de kan festes på sekken når du ikke bruker dem.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En sak att tänka på är hur snabt skorna torkar jag hade ett par Salomon med bara mesh i ovanfoten som jag hade som vadar/lägersko vägde ca 500 gr torra våta ev 3 dubbla och tog 1-2 dygn att helt torka.

Nu har jag köpt Crocs tofflor til vad och får ev duga som lägersko och på resan om tåg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ketilring skrev (3 timer siden):

Mange gode poenger her. Jeg lurer dog på om ikke det med mye demping (eller ikke) er litt personavhengig. Jeg har et kne som er meniskoperert og har god erfaring med f.eks Hoka sine sko, også på teknisk sti og i fjellet. De avlaster knærne svært godt. Har dog ikke prøvd dem på en langtur med 8 kg, som beskrevet over. Skråninger er selvfølgelig et poeng og noe Hoka ikke er gode på. Dessuten er jeg usikker på om skoene deres de er solide nok om man skal bære 8 kg.
Enig mht GTX, sikkert best å unngå. Foreløpig skiller Ultra Raptor seg ut som en foreløpig favoritt, men skal se nærmere på alternativer før jeg bestemmer meg. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.