Gå til innhold
  • Bli medlem

Erfaring med Rabb68 og tech bindinger?


Kastensland

Anbefalte innlegg

Annonse

Ja, men da som Falketind 68. De funker knall å gå med med tech binding, men holder ikke noe nivå som ski å "kjøre" med om man er vant til mer solide ski. Jeg har f.eks. brukt dem på Hardangervidda sammen med andre som gikk på fjellski og det funka helt gull, brukt dem som anmarsjski til isklatring og enkelte andre turer, men for rene toppturer har jeg alltid valgt andre ski (har ulike å velge mellom) og solgte dem for litt under ett år siden. Det kommer mye an på brukeren, er du lett ikke kjører "hardt" osv så vil de kunne funke til rando.

For min bruk så faller de gjennom på bredde og stivhet/flex (for meg blir de alt for myke og bøyes hardt når de legges på kant i fart samt flabrer mye på hardt føre hvor de kunne ha hatt sitt bruksområde). Mine smaleste rando ski har nå 86 mm midtbredde, veier 170 g mer pr ski og har mye bedre kjøreegenskaper.

Det koker selvsagt ned hver enkelt brukers preferanser og bruksområder, for min del var disse tiltenkt en mellomting mellom fjellski og rando (fjellski med tech binding) og til det funka de greit. 

 

image.thumb.png.037eb5f4f7dcbe247dc867bfd86b11e6.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Terka Takk for ein bra tilbakemelding. 👍

Tenkte litt det samme som du beskriver at skiene blir lett små nervøs på hardt føre nedover men alt etter bruksområde.
Eg stortrives nedover i nysnøen på FT62. Hvordan funket FT68  i nysnø/pudder, fikk du testet det?

K.A

 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stortrivdes du i nysnø på FT62 så vil du nok trives på FT68 også.

Selv om tuppene er myke og hele tiden søker opp så synes jeg dem er ganske så "ubåt" for min del pga midtbredden som ikke har mye bæring i løssnø. (Jeg går mesteparten av mine toppturer med ski som er 2-3 cm bredere over hele lengden. )

Dog er det bare å tilpasse skiteknikken etter ski & forhold så kan det meste kjøres innenfor sine begrensninger. :) Løssnø blir nok litt som dette med FT68

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt falketind 68 med Voile Switchback og scarpa T4 støvler. Jeg har byttet de ut til Hagan Ultra 77 som veier mer enn 300 gram mindre per fot for kun skien, og har betydelig bedre kjøreegenskaper. Nå med lett Rando-binding og lettere støvler. Mye mer fornøyd, men har ikke kortfellefeste om det er viktig for deg.

 

Valg av lengde på skien har også en del å si på flyt. Falketind svinger opp i hekken, så den effektive lengden på skien blir kortere enn man skulle tro. Jeg hadde veldig lange falketind ski, og de fungerte jo fint til lange telemarksvinger. Jeg har observert at tunge personer trakker midtskien ganske dypt ned i snøen, det er mindre problem om du er lettvekter.
 

Bor du steder hvor dyp pudder ofte forekommer er det mer å hente på en bred ski. Jeg bor i Bergen, og vi har mildvær flere ganger i sesongen, så her er det stort sett en hard såle noen få cm under nysnøen. Veldig bred ski er bare en fordel noen få dager i sesongen for min del.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var inne på samme tanke for en stund siden, men endte opp med en bredere ski etter å ha hørt meg litt rundt. Kjøpte Blizzard zero g 84, som for meg er svært lette, og også har kjøreegenskaper. Fornøyd med dette valget til mitt bruk. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nosi (76) er hakket bredere men har på en måte samme konstruksjon. Kortfellene som går på fjellskiene passer på de.

Jeg har Tind 76, som de het før de ble Nosi. Jeg har Voile 3pin/wire +20mm plater. Bruker stort sett Svartisen 75mm til de. Har kjørt i bakken med Scarpa T4 og stive Rottefella stag (fra Cobra R8). Når det er hardt som i bakke, så blir det litt "knekkebrød" følelse i høyere fart. (Som @Terkanevner om FT68). Da var det mer trygt å ikke holde på telemarkstilen men kjøre paralellsvinger. Som fjellski fungere de utmerket, i pudder flyter de, men farten blir ikke like høy som på bredere ski.

Jeg har også Skitrab Altavia (82mm) med tech, de flyter bedre, men må holde litt høy fart for å komme "oppå". Det er merkbart bedre flyt på Vølkl VTA95 som jeg foretrekker når det er løsere føre. Er det hardt er det mer hold i Skitrab'ene.

Når du beveger deg ned mot 80 tallet eller smalere i bredde, vil flyten bli mindre i pudder. Din egen vekt blir en faktor selvsagt, jeg veier selv litt mer enn en lettvekter, så jeg trenger noe bredde.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. 
Her var det mye kompetanse og gode råd.🙏

@Terka Grei ⛷️video og "ubåt" tolkning.


@Marius Engelsen  Kommer fra litt lengre sør for deg, Vindafjord. Ikke hver dag vi har mye pudder men det plutselig så er det en dag i ny å ned :) 
Ski lengden er også en viktig faktor, men ski rundt sin egen kroppshøyde er vel en grei tommelfinger regel? For meg ca,185cm. Kan ha kortere ski om de er bredere? har iallefall hørt det.  Testet et par Tindan86 177cm med marker alpinist bindinger, dynafit sko. Var bra med pudder den dagen så blei litt gira.

Hagan Ultra 77 har eg liten kjennskap til men høres spennende ut. Kortfelle feste er ikke et must men kjekt å ha.

@Omnilite Hadde et par Ingstad med samme oppsett som deg med Voile 3pin/wire +20mm plater./svartisen fram til fjoråret.  Kjekt oppsett det men alt har en ende. Syns eg får like mye ut av FT62/bc magnum/svartisen. Alt etter bruksområde og dagsformen :)

- Når du beveger deg ned mot 80 tallet eller smalere i bredde, vil flyten bli mindre i pudder. Din egen vekt blir en faktor selvsagt, jeg veier selv litt mer enn en lettvekter, så jeg trenger noe bredde. 
Til info så er du ikke alene her ;)

K.A
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kastensland skrev (52 minutter siden):


Ski lengden er også en viktig faktor, men ski rundt sin egen kroppshøyde er vel en grei tommelfinger regel?

Gudene vet. Kroppshøyde er sikkert ett greit utgangspunkt, men en person på 2 meter vil nok slite med å finne ski da ;) 

Jeg har Vølkl BMT 90 i 170 lengde, og jeg er 170, 65 kilo. Dette er pudderplankene mine. I butikken ble jeg anbefalt 175, 170 kunne jeg kjøpe om jeg var dårlig til å stå på ski. Men jeg angrer ikke på valget, for på topptur går man mest oppover og bortover og det er enklere med kortere ski. Jeg flyter mer enn godt nok.

Hagan Ultra 77 har jeg i 163 lengde. Nydelig å gå med, fantastisk når det må bæres og overraskende bra å kjøre med. Men de er veldig korte, det krever at man følger litt bedre med. 

Jeg spør selv om råd av skilengde når jeg skal kjøpe ski, og jeg får forskjellig svar fra alle jeg spør. Etter litt prøving har jeg kanskje funnet ut at jeg liker korte ski til toppturer, fordi de er enklere å gå med og kjappere å vende i skogen. Men i høy fart i åpent fjellterreng tror jeg at jeg ville foretrukket litt lengre ski for stabilitetens del. 


Falketind 68 hadde jeg i 178.

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (1 time siden):

Gudene vet. Kroppshøyde er sikkert ett greit utgangspunkt, men en person på 2 meter vil nok slite med å finne ski da ;) 

Jeg har Vølkl BMT 90 i 170 lengde, og jeg er 170, 65 kilo. Dette er pudderplankene mine. I butikken ble jeg anbefalt 175, 170 kunne jeg kjøpe om jeg var dårlig til å stå på ski.

Volkl BMT 90 er en ski man velger i kroppslengde dersom en har gode kjøreferdigheter :)

Endret av Aurivillii
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aurivillii skrev (2 minutter siden):

Åsnes Rabb 68, Rottefella Xplore Offtrack og Alfa Free støvel er gøy både opp og ned.
Kan ikke sammenlignes med dedikerte pudderplanker og plastproteser, men et fint supplement :)

Det var noen saftige svinger. Hvor stor oppgradering fra standard BC oppsett følte du det var? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TheSleepwalker skrev (17 minutter siden):

Det var noen saftige svinger. Hvor stor oppgradering fra standard BC oppsett følte du det var? 

Takker!
Xplore med hard flexor og Alfa Free støvler kan ikke sammenlignes med NNN BC nedover.
Vesentlig mere stabilt da du får masse trykk på tåballen på bakre fot. I tillegg har støvlene en mye mere torsjonstiv såle.

Her er en test gjort med Madshus Panorama M68 (forøvrig til salgs med binding) Omnitrax og Alfa Free: 

 

DSC07696.jpg

DSC_7869.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aurivillii skrev (12 minutter siden):

Takker!
Xplore med hard flexor og Alfa Free støvler kan ikke sammenlignes med NNN BC nedover.
Vesentlig mere stabilt da du får masse trykk på tåballen på bakre fot. I tillegg har støvlene en mye mere torsjonstiv såle.

Her er en test gjort med Madshus Panorama M68 (forøvrig til salgs med binding) Omnitrax og Alfa Free: 

 

DSC07696.jpg

DSC_7869.jpg

Satse på at fruen godtar "må ha nytt oppsett for å være et godt forbilde for ungene" etter hvert 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Aurivillii  Strøkne svinger der :)

Eg var på tur med ein som kjørte Rabb/Xplore(standard flex) og Alfa Skaget sko sist veke. Han er positiv til dette oppsettet så langt. Tok litt tid å treffe på pinnene med skoene men dette er sikkert en trenings sak.
Vet du om det forskjell på Alfa Free skoene vs Alfa Skaget? Stivhet?
Alfa har satt prisen høyt på free skoene så noe må det være.

Er det Alfa Outback til xplore systemet på siste bilde?

K.A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kastensland skrev (2 minutter siden):

@Aurivillii  Strøkne svinger der :)

Eg var på tur med ein som kjørte Rabb/Xplore(standard flex) og Alfa Skaget sko sist veke. Han er positiv til dette oppsettet så langt. Tok litt tid å treffe på pinnene med skoene men dette er sikkert en trenings sak.
Vet du om det forskjell på Alfa Free skoene vs Alfa Skaget? Stivhet?
Alfa har satt prisen høyt på free skoene så noe må det være.

Er det Alfa Outback til xplore systemet på siste bilde?

K.A

Å treffe med pinnene kommer seg kjapt med litt trening.
Alfa Skaget er en særdeles behagelig og fin allroundstøvel. Litt rimeligere enn Vista og Free da den ikke har Gore Tex membran.
Alfa Free er vesentlig mere kjøresterk. Markedets stiveste Xplore-såle og godt avstivet hælkappe. Boasystemet gjør også at skoen kan strammes veldig godt uten at det hemmer gåutslaget.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Optimal skilengde påvirkes av brukerens høyde, vekt, skiteknikk, erfaring og preferanser, samt av skiens oppbygging som spenn/rocker/camber, bredde. osv) men for å kunne finne alt dette selv så må man ha en del kunnskap... så generelle anbefalinger står det en del om på nett, f.eks. her: https://braasport.no/blogg/alpin-topptur/denne-lengden-velger-du-pa-toppturski

Illustrasjonen nedenfor kan også gi en viss pekepinn ift skilengde på toppturski, ihvertfall som et utgangspunkt.image.png.e489b45240282aef425ce7486828099c.png

Jeg er 175 cm høy, over optimal vekt ihht BMI skalaen (uansett hvor trent eller utrent jeg er i ulike perioder :) ), og har toppturski fra 172 cm (med 86 mm midtbredde), til 186 cm (med 107 mm) midtbredde som dekker ulike bruksområder. På  ski til "frikjøring" foretrekker jeg alltid lengre ski en kroppslengde, men f.eks. bauting og knoting i bratt terreng så kan kortere ski være fordelaktig. Kortere ski veier jo også mindre en lengre så det er en fordel om oppturen teller mye ift nedturen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.