Gå til innhold
  • Bli medlem

Norønna Amundsen anorakk - vinterbruk


johanhs

Anbefalte innlegg

Jeg ser Norrønna har kommet med en ny anorakk som kalles Amundsen. I beskrivelsen der står bl.a. "Denne jakken passer perfekt for sommeren til bruk mot vinden." Den er også lettere enn Arkis anorakken med 456g mot 1192g. Arkis anorakken oppgis til å være 100% vindtett, det står også "Norrønas spesielle bomullsstoff stopper vind og snø, men slipper ut fuktighet som ellers vil kjøle ned kroppen."

Er det en annen type stoff i Amundsen? Og er ikke Amundsen beregnet for vinterbruk???

Dette inlegget er også postet på www.friluftsliv.no, men jeg håper dere bærer over med dobbeltpostingen; dere som er på begge forum.. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eg fekk ein slik anorakk i haust. Har erfart at den er dårleg mot vatn, men eg tenkte å impregnere den og prøve den i vinterfjellet. I mange år har eg bruk anorakk av dunlerret impregnert med Prelle og av og til voksa over skuldrane. Vinterstid har dette fungert veldig godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sporer vel kanskje litt av her men..

Har flere fjellbukser i lignende stoff som de anorakkene jeg har sett.

Disse buksene er i utgangspunktet noe vannavisende, men etter et par vask virker det som de trekker mer og mer vann. Har noen konkrete forslag på impregnering? Type?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar til Tyrihans: 100% vindtett er den nok ikke... men skuddsikre vester er vel heller aldri helt skuddsikre? :D I praksis vil man jo alltid ha et plagg eller to under anorakken, og jeg har ikke opplevd noe problem med varmetap pga 'ikke-100%-vindtettheten'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I praksis vil man jo alltid ha et plagg eller to under anorakken, og jeg har ikke opplevd noe problem med varmetap pga 'ikke-100%-vindtettheten'.

Bare lurer: Hvor mye vind har du prøvd den i på vinteren?

Skulle gjerne visst hvor mye mer vindtett den blir med god impregnering.(?)

Hva slags impregnering anbefales? Noen skryter av Prelle. Kom også tilfeldigvis over TCnano. Kanskje det er noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Lyst og på en bomullsanorakk i tynt stoff.

Men mere fordi det føles mere riktig enn nylonskjorter og tåler litt mere glør...

En vindskjorte eller 2 er nok å anbefale på høyfjellet.

Engelske forsvarets "stow away shirt" anbefales til ca. 300 kr og 150 gram..

Beklager off topic

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt bommulsanorakk i dunlerret vinterstid i 20 år. Fungerer prima i kulde. Adskillig betre enn plastpose i goretex eller dermizax i skikkeleg kulde. Syns det blir ein tendens til meir svette enn vidundertekstilet klarer å tranportere, sjølv med full ventilering under armane. Endå med full opning på frontglidelåsen i jakka, blir det for tett over rygg og skuldrar når eg går med sekk. Dunlerret impregnert med Prelle og voksa over skulderparti (Fjellreven gønlandsvalla var god i si tid - veit ikkje om den er i markedet lenger) har fungert best for meg.

Ny Amundsen har eg impregnert med Extreme. Ikkje heilt fornøgd, men veit ikkje om det skuldast forskjellig stoff eller impregneringa. Har brukt NicWax på dunlerreten ein gong. Virka ok det og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.