Gå til innhold
  • Bli medlem

Bakkejakob

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg skal gå Blåfjella-Skjækerfjella nasjonalpark på langs i April. Har dessverre ikke vært i området før. Lurer derfor på om noen sitter på noen gullområder eller generelle tips for området nå når jeg skal legge ruta? Tenker å starte fra helt sør i nasjonalparken og gå til Grong.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Blaser skrev (20 minutter siden):

Hvor starter du i fra Sør?

 

Planen min i sommer er å gå inn til skjækerhytta og så dra nedover til Verdal sentrum via skjækerdalen og elvene.  Her blir det mye Packraft :)

 

Blir nok inn mot skjækerhytta og opp i fjellet, eller inn mellom ottomoen og vera. Hvis det finnes no lurt startområdet tar jeg gjerne imot tips. Her er det en søring som drømmer seg til en langtur😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øst av skjækerhatten/Løysmundhatten er det lite folk, og på vestsida mye folk. Kan vær greit å se på høydekurvene på kartene om det er mye snirkel-høydekurver. Går stort sett fint å forflytte seg, men kan være greit å se litt nøyere på kartet om man skal krysse elver da disse kan gå i noen juv. Er masse snø der nå så det blir nok en kjempefin tur om værgudene spiller på lag.

Isbor og pilkestikke kan være verdt slitet om man liker slikt.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bakkejakob skrev (14 minutter siden):

Ja😊 Blir med ski på beina og pulk bak seg👍🏻

Topp :) vart i stuss på den "gå på langs" og det er så mange trådar med folk som skal ut å gå til fots medan det ligg snø at eg måtte berre nett dobbeltsjekke 🙉 eg var inni der i saman med @Sig Man i vinterferien. Sett vekk frå nokre dagar inst i Imsdalen under studiar var det første gang. Flott område! God tur :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bakkejakob skrev (19 timer siden):

Blir nok inn mot skjækerhytta og opp i fjellet, eller inn mellom ottomoen og vera. Hvis det finnes no lurt startområdet tar jeg gjerne imot tips. Her er det en søring som drømmer seg til en langtur😊

Skal vel være mulig å starte ut fra Skjækermoen/Bynavollen, men jeg må ærlig innrømme at jeg ikke er sikker på hvor det er brøytet opp for parkering opp gjennom dalen, så skal ikke uttale meg så mye om hvor det er lett adkomst på vinteren.

I tilfelle du ikke er kjent i Verdal, så er Vera det største hytteområdet i kommunen (i det minste ett av to, alt etter hvordan man ser på det), så mange av stikkveiene er stengt med bom. Dette sett sammen med at du skal ut rundt påsketider gjør at det kan være begrenset med parkering i lommer etc. langs veien oppover, bare til info. Det er også noen fastboende oppover dalen, så viktig å være litt påpasselig så man ikke ender opp med å parkere i innkjørselen til folk ;)

Hvis man er ute i grei tid, så kan det muligens være mulig å ta utgangspunkt i parkering merket Bringsåsen også, det er vel et relativt populært turområde, så her er det i alle fall opparbeidet parkeringsplass. Der er det vel også oppkjørte spor i området ut fra det jeg kan se. Men igjen, du blir nok langt fra alene i området i april.

Nå skjønner jeg at du tenker å starte ut litt lenger opp i dalen, men kan også nevne for å ha det nevnt; Malsådalen er vel ut fra det jeg kjenner til ikke kjørbar på vinteren, da det tidligere har blitt preparerte løyper langs veien her, tidvis helt inn til Malså gruver.

Blaser skrev (20 timer siden):

Hvor starter du i fra Sør?

 

Planen min i sommer er å gå inn til skjækerhytta og så dra nedover til Verdal sentrum via skjækerdalen og elvene.  Her blir det mye Packraft :)

 

Bortsett fra noen fossefall (Skjækerfossen, Granfossen og Grunnfossen, samt under Østnesbrua, så er Helgåa/Verdalsvelva ganske rolig. Du har kanskje vært i området før? Høres ut som en veldig fin tur med packraft i alle fall ;) I alle fall så lenge man holder seg unna de mange krokene som er å finne i elva på sommeren ;)

Lars Monsen og Herman Flesvig tok vel deler av samme strekning i packraft for et halvannet år siden: https://tv.nrk.no/se?v=MUHU28000520&t=2970s

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måssåbjønn skrev (1 time siden):

Skal vel være mulig å starte ut fra Skjækermoen/Bynavollen, men jeg må ærlig innrømme at jeg ikke er sikker på hvor det er brøytet opp for parkering opp gjennom dalen, så skal ikke uttale meg så mye om hvor det er lett adkomst på vinteren.

I tilfelle du ikke er kjent i Verdal, så er Vera det største hytteområdet i kommunen (i det minste ett av to, alt etter hvordan man ser på det), så mange av stikkveiene er stengt med bom. Dette sett sammen med at du skal ut rundt påsketider gjør at det kan være begrenset med parkering i lommer etc. langs veien oppover, bare til info. Det er også noen fastboende oppover dalen, så viktig å være litt påpasselig så man ikke ender opp med å parkere i innkjørselen til folk ;)

Hvis man er ute i grei tid, så kan det muligens være mulig å ta utgangspunkt i parkering merket Bringsåsen også, det er vel et relativt populært turområde, så her er det i alle fall opparbeidet parkeringsplass. Der er det vel også oppkjørte spor i området ut fra det jeg kan se. Men igjen, du blir nok langt fra alene i området i april.

Nå skjønner jeg at du tenker å starte ut litt lenger opp i dalen, men kan også nevne for å ha det nevnt; Malsådalen er vel ut fra det jeg kjenner til ikke kjørbar på vinteren, da det tidligere har blitt preparerte løyper langs veien her, tidvis helt inn til Malså gruver.

Bortsett fra noen fossefall (Skjækerfossen, Granfossen og Grunnfossen, samt under Østnesbrua, så er Helgåa/Verdalsvelva ganske rolig. Du har kanskje vært i området før? Høres ut som en veldig fin tur med packraft i alle fall ;) I alle fall så lenge man holder seg unna de mange krokene som er å finne i elva på sommeren ;)

Lars Monsen og Herman Flesvig tok vel deler av samme strekning i packraft for et halvannet år siden: https://tv.nrk.no/se?v=MUHU28000520&t=2970s

Jepp,  Kommer i fra Verdal og har jaktet i skjækerfjella.  Har venner som eier deler av Verdalselva, så det blir en sjarmøretappe på slutten av turen :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blaser skrev (20 minutter siden):

Jepp,  Kommer i fra Verdal og har jaktet i skjækerfjella.  Har venner som eier deler av Verdalselva, så det blir en sjarmøretappe på slutten av turen :) 

Skjønner, da har nok du bedre oversikt over området enn meg, jeg er bedre kjent i det søndre dalføret ;) Jeg har selv tenkt å ta turen opp dit for å fiske i sommer/høst, er vel på tide å bli litt kjent i de nordlige strøkene også 😅 Uansett, god tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.