Gå til innhold
  • Bli medlem

MSR Elixir, holdbarhet og erfaring over tid


Mærtha

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg tenker i retning av å anskaffe et tomannstelt for å dra på litt turer med meg selv og hunden, eller med meg selv, hund og sønn. Da blir det litt tungt å dra med seg familiens firemannstelt (Marmot Vapor).

Har sett meg ut MSR Elixir 2, både med tanke på egenskaper, vekt og pris. Men… Så ser jeg på MSRs egen webside at disse teltene slaktes av mange i brukererfaringene, fordi pu-belegget på ytterduken skreller av etter 2-3-4 år. Er det noen her som har tilsvarende eller andre erfaringer? MSR gjorde vel en endring av overflatebehandlingen på ytterdukene sine for ikke veldig lenge siden, noe som gjorde at de i en periode ikke forseglet sømmene med det resultat at det ble masse reklamasjoner på lekkasje i sømmer. Etter hvert måtte de begynne å forsegle sømmene igjen, slik at det problemet i hvert fall er borte. Men går det an å håpe at endringen de gjorde med dukene sine har gjort dem mer holdbare? Eller? 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjøpte mitt i 2016 og har brukt det endel netter. Har ikke hatt noe stort problem med det, men var litt usikker på vanntettheten de siste gangene jeg brukte det for et par år siden. Hadde på ingen måte dam inne altså men så at vannet begynte å trekke inn i duken på ytterteltet så hadde det vært skikkelig regn over lang tid kunne det vel blitt vått. Jeg tilskrev det slitasje, og reimpregnerte det. Har ikke brukt det noe særlig etterpå å vet ikke om det funka, og nå ligger det på lager så det hjelper vel ikke på ... 

Uansett helt greit fornøyd, det er jo et billig telt (vel .. det var billig når jeg kjøpte det, ser at det ikke er billig nå) .. og jeg hadde vel ikke de helt store forvntningene om at det skulle vare mer enn 4-5 år.  Jeg hadde kjøpt det igjen hvis jeg skulle ha et sommer/3-sesongstelt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
JonnH skrev (1 time siden):

Hva er forskjellene på Marmot vapor og limelight? Vurdert limelight 2p? 

Hovedforskjellen på Vapor og Limelight er at Limelight har mye mesh i innertelt, mens Vapor har «tett» duk. Vapor er nok også bygget for å tåle litt mer vær og vind. Jeg endte med å kjøpe et Vapor 2p til slutt, da visste jeg hva jeg fikk. Og så fikk jeg det til en grei pris da jeg kjøpte det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Jeg har et MSR Elixir 2, købt i 2017. Tror det er brugt ca 10 gange og har været grundig med at tørre det efter brug.
Jeg har ikke brugt teltet under korona, men da jeg tog teltet frem i maj, var teltduken helt ødelagt, hele duken skaller... det har ligget i posen under korona og blevet ødelagt... har været 10 dyre overnatninger. ☹

(har rette billeder til *.jpeg)

 

billede_1.jpg

billede_2.jpg

Endret av chrland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

chrland skrev (11 timer siden):

Jeg har et MSR Elixir 2, købt i 2017. Tror det er brugt ca 10 gange og har været grundig med at tørre det efter brug.
Jeg har ikke brugt teltet under korona, men da jeg tog teltet frem i maj, var teltduken helt ødelagt, hele duk20220424_104444406_iOS(1).heicen skaller... det har ligget i posen under korona og blevet ødelagt... har været 10 dyre overnatninger. ☹
 

20220424_104444406_iOS(1).heic 3 MB · 21 Nedlastninger 20220424_104511323_iOS(1).heic 3 MB · 9 Nedlastninge

Ville kontaktet MSR. Etter hva jeg har hørt er de gode på å håndtere reklamasjoner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

chrland skrev (12 timer siden):

Jeg har et MSR Elixir 2, købt i 2017. Tror det er brugt ca 10 gange og har været grundig med at tørre det efter brug.
Jeg har ikke brugt teltet under korona, men da jeg tog teltet frem i maj, var teltduken helt ødelagt, hele duk20220424_104444406_iOS(1).heicen skaller... det har ligget i posen under korona og blevet ødelagt... har været 10 dyre overnatninger. ☹
 

20220424_104444406_iOS(1).heic 3 MB · 21 Nedlastninger 20220424_104511323_iOS(1).heic 3 MB · 9 Nedlastninger

Dette så ikke bra ut.

Er teltet oppbevart ett varmt eller kjølig sted? Er teltet oppbevart i samme rom som en vaskemaskin eller tørketrommel som er i bruk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Marius Engelsen said:

Dette så ikke bra ut.

Er teltet oppbevart ett varmt eller kjølig sted? Er teltet oppbevart i samme rom som en vaskemaskin eller tørketrommel som er i bruk?

Har sendt ind til MSR i juni... svaret deres kommer til at indvirke på om jeg køber MSR udstyr forsat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, Marius Engelsen said:

Dette så ikke bra ut.

Er teltet oppbevart ett varmt eller kjølig sted? Er teltet oppbevart i samme rom som en vaskemaskin eller tørketrommel som er i bruk?

Det har været opbevare tørt ved rundt 20 grader sammen med andre telte og andet udstyr. Bund og footprint er helt fine.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et Naturehike Mongar 2, kjøpt via 123Friluft i 2018. Det kostet da 1200kroner inkludert frakt. Det har fungert utmerket på mange turer og fikk sin første natt en helt uanmeldt storm. Det klarte både stormen og mange andre påfølgende netter med bravur. For pengene tviler jeg på at du finner et bedre telt. Her fra forrige tur 29/7

 

IMG_20220729_221729.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
chrland skrev (På 8.8.2022 den 21.10):

Jeg har et MSR Elixir 2, købt i 2017. Tror det er brugt ca 10 gange og har været grundig med at tørre det efter brug.
Jeg har ikke brugt teltet under korona, men da jeg tog teltet frem i maj, var teltduken helt ødelagt, hele duken skaller... det har ligget i posen under korona og blevet ødelagt... har været 10 dyre overnatninger. ☹

(har rette billeder til *.jpeg)

 

billede_1.jpg

billede_2.jpg

Jeg har akkurat samme problem. Teltet er stort sett brukt på lette turer med barn og er spylt og tørket som det skal. Har andre telt som er langt billigere og mye eldre, uten å ha samme problem. 

Var i kontakt med importøren, som mente dette var noe jeg måtte regne med, og at "det var på tide å gi teltet mitt litt kjærlighet". Noe jeg mente var for lettvint. Hadde jeg ville kjøpt et telt med "billig-telt" kvalitet så burde det også ha vært priset som det. Venter fortsatt på svar fra de. 

Hva var resultatet på din henvendelse?

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare nevne at det er opp til MSR å bevise at det er normalt at dette skjer med tilsvarende telt, og at man som forbruker må forvente dette. Ellers foreligger det en mangel etter forbrukerkjøpsloven. Blir irritert over sånne svar og anbefaler å klage til forbrukerrådet om du ikke når fram. Kan aldri forestille meg at de går fri i dette tilfellet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 3 måneder senere...
On 8/30/2022 at 1:07 PM, Runebye said:

Hva var resultatet på din henvendelse?

Forhandleren sendte mit MSR Elixir telt til MSR i Irland, selvom det var langt over garanti. Det kom retur med nyt oversejl. Fin service.
Kan se, at der er lidt ændringer på det nye oversejl (andre beslag/fester), spændt på om det nye holder længere tid denne gang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre veldig varierende kvalitet på PU belegg, men dette vil uansett over tid brytes ned og flasse av.. Og når det skjer, så er det lite som hjelper. Selv kjøper jeg kun telt og tarp med silikonbelegg på innside og utsiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.