Gå til innhold
  • Bli medlem

Femundsmarka 2021 - Fra Synnervika til Nedre Muggsjøen


Kristian V.

Anbefalte innlegg

Annonse
  • Kristian V. endret tittelen til Femundsmarka 2021 - Fra Synnervika til Nedre Muggsjøen
meisal skrev (16 timer siden):

Med alle disse sandstrendene; ble det noe bading?

Og har du det alltid så ryddig i teltet? 😀

Bader meget sjeldent, så det blir kun om jeg må. Vannet var ikke varmt i det hele tatt etter min standard :P 

Alltid ryddig i teltet. Har fått kommentarer på det her på forumet før også :D
Mistenker at det er noe ordensgreier som henger igjen fra forsvaret...

Endret av Kristian J. Vabø
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders Eriksen skrev (1 time siden):

Nå fikk jeg enda mer lyst å kjøpe med et Unna! Fortsatt fornøyd?

Er blitt veldig glad i dette teltet, og for meg dekker dette teltet alle behov, så jeg er fortsatt meget fornøyd. Godt med plass, selv om man mangler fortelt. Jeg får spent ut langsiden på inngangen nok til å ha god lagringsplass der og. Sekk osv har jeg inne i teltet.
Eneste negative jeg har å si om Unna er ikke teltet i seg selv, men lyset inne i teltet på rødt telt.. Har vært inne på tanken å bytte til Sand-fargen, for å se hvordan det er.

Jeg leker litt med tanken på å kjøpe meg et lettere telt for sommerbruk til kortere turer, da Unna's vekt og volum på 2,2kg kanskje blir litt "mye" og overkill nå som jeg har planer for fler kortere helgeturer og ikke trenger "alt" Unna skal takle.  Men klarer liksom ikke helt å gi slipp på Unna og den sikkerheten det gir, da jeg vet at det tåler det aller meste av været skog og fjell kan kaste min vei på de turene jeg er på, der jeg kanskje ikke helt vet om jeg kan stole på enklere og lettere telt, type en-mannstelt satt opp med gåstav. Har vurdert å kjøpe et Lanshan 1 Plus/XL for å teste litt og se om sånt er noe for meg. Pakkstørrelse og vekt er hvertfall velkommen, da jeg har begynt å bli mer og mer glad i mindre og lettere sekk. Bedre å være på tur med lett 45l-sekk på 10-15kg enn 85l-sekk på 22-28kg.

Men å kvitte meg helt med Unna? Nei, det er nok tvilsomt...

Litt bilder av Unna, tatt på samme turen i Femundsmarka, for å vise plassen i teltet og hvordan jeg har satt det opp med tanke på å få best mulig plass under langsiden/døren på teltet. Tingene på bildet, for størrelsesammenligning er en 900ml titankjele, Trangia Triangle med gassbrenner, 430gr gassboks og Salomon Speedcross 5 GTX i str 45 1/3.
Det med å bruke tarp og/eller hekte av innerteltet i hjørnet ved inngangen er jo og ekstra triks man kan ta i bruk selvsagt for å lage seg "ekstra" plass for evt ta av våte klær, matlaging osv.
IMG_2331.thumb.jpg.1d805049f676910dd7594c31855ab5f7.jpg

IMG_2335.thumb.jpg.3b726ba7403658def3429f93d91aea0e.jpg

IMG_2378.thumb.jpg.db7d50201992362357e1e122139e9bba.jpg

IMG_2380.thumb.jpg.408fa0bd0b318968990c1447cf16f916.jpg

Her stikker den høyre skoen så vidt litt på utsiden av duken. Glemte å ta bilde fra utsiden når skoene sto der..
IMG_2396.thumb.jpg.2575f21252375e0833b6db5f40345386.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Myriameter skrev (På 6.3.2022 den 17.00):

Veldig overbevisende 👍. Område jeg må prøve ut!

Ja anbefales på det sterkeste! Men ville gått fra Langen gjestegård om man skal inn fra den siden. Mellom Synnervika og Lorthølbua kommer man til en seksjon langs vannet som lett kan ta en ankel eller to.  Myr med litt stein, røtter og hull ned i bakken delvis dekket til med gress/lyng. Så kjekt å være obs når man går akkurat der :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian J. Vabø skrev (21 minutter siden):

Ja anbefales på det sterkeste! Men ville gått fra Langen gjestegård om man skal inn fra den siden. Mellom Synnervika og Lorthølbua kommer man til en seksjon langs vannet som lett kan ta en ankel eller to.  Myr med litt stein, røtter og hull ned i bakken delvis dekket til med gress/lyng. Så kjekt å være obs når man går akkurat der :)

Støttes! Et lite ekstratips hvis man ønsker å kutte ned etappen fra Langen Gård-Nordvika er å bestille en båttaxi. Skal man ut samme vei man kom inn er det ganske digg å bli henta i båt i Nordvika og ta sjøveien til Synnervika. Litt kjedelig å gå i samme spor mot Langen igjen (etappen Langen Gård-Lorthølbua er ikke veldig spennende synes jeg). Jeg gjorde dette med suksess på turen i 2020. Merk at det også er gratis parkering i Synnervika.

:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/6/2022 at 11:30 AM, Kristian J. Vabø said:

Men klarer liksom ikke helt å gi slipp på Unna og den sikkerheten det gir, da jeg vet at det tåler det aller meste av været skog og fjell kan kaste min vei på de turene jeg er på, der jeg kanskje ikke helt vet om jeg kan stole på enklere og lettere telt, type en-mannstelt satt opp med gåstav.

Akkurat den tanken kan du bare kaste over bord her og nå. De lettere teltene ser pjuskete ut, men det er mer hvordan vi oppfatter ting enn hva som er virkelig. Med la oss si et Z-packs Duplex har du omtrent samme (kanskje litt mer) plassen til halve vekten.

Lashan 1... vel, prisen er jo svært bra. Designet er så mye brukt at man ikke kan si at de har rappet det. Vil nok være trangere enn Unna pga skråere vegger nederst, så Plus modellen er mest aktuell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.