Gå til innhold
  • Bli medlem

Første post på forum - Tur med pulk


Anbefalte innlegg

Hei alle sammen og takk for et flott forum, er veldig glad ikke alt er på Facebook.

Jeg har fulgt med på en god del av postene and tur med pulk, ser mange anbefaler at man går for en pulk som er 144 cm, jeg har gått for 118 modellen. 

Første tanke er at den er veldig liten, når jeg ser hva jeg har lyst å ha med på fjellet for å få en fin tur, og en del komfort.
Men om man pakker riktig så har jeg fått plass til Telt(Nortent Gamme 6 med innertelt), ovn, sovepose, 2 liggeunderlag, masse masse annet som jeg har lyst å ha med på tur. Hvis man går fra sekk til pulk så er det nok i massevis, i allefall for min del. Jeg har en liten sekk med litt ekstra på ryggen, ca 10kg og det er ikke noe stress.

Kan nok være enig med mange om at det er fint å ha 144, men mer å dra på er mer å dra på. Jeg klarer meg i massevis med den jeg har gått for.

Skal legge ut bilder av turen når jeg er hjemme, godt å komme seg litt bort fra alt som er trist om dagen. Noen dager i fjellet og kanskje noen feite røyer?

Takk for meg så langt, og skal legge ut mer når jeg er tilbake

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
TerjeMonsen skrev (8 minutter siden):

Hei alle sammen og takk for et flott forum, er veldig glad ikke alt er på Facebook.

Jeg har fulgt med på en god del av postene and tur med pulk, ser mange anbefaler at man går for en pulk som er 144 cm, jeg har gått for 118 modellen. 

Første tanke er at den er veldig liten, når jeg ser hva jeg har lyst å ha med på fjellet for å få en fin tur, og en del komfort.
Men om man pakker riktig så har jeg fått plass til Telt(Nortent Gamme 6 med innertelt), ovn, sovepose, 2 liggeunderlag, masse masse annet som jeg har lyst å ha med på tur. Hvis man går fra sekk til pulk så er det nok i massevis, i allefall for min del. Jeg har en liten sekk med litt ekstra på ryggen, ca 10kg og det er ikke noe stress.

Kan nok være enig med mange om at det er fint å ha 144, men mer å dra på er mer å dra på. Jeg klarer meg i massevis med den jeg har gått for.

Skal legge ut bilder av turen når jeg er hjemme, godt å komme seg litt bort fra alt som er trist om dagen. Noen dager i fjellet og kanskje noen feite røyer?

Takk for meg så langt, og skal legge ut mer når jeg er tilbake

Jeg har også gått for 118 cm lange Xcountry modellen til Fjellpulken. Denne har mer enn nok plass for mitt behov, selv for 8-dagerstur som planlegges i påsken. Faktisk så tror jeg at jeg hadde angret om jeg gikk for en større modell. Denne er svært lett å bære rundt på der det trengs, og den går perfekt inn i baksetet på en ganske liten bil.

Om jeg noen gang skulle trenge mer plass i pulken, da kan jeg alltids flytte skumgummi-liggeunderlaget fra innsiden til oppå pulken istedenfor.

 

God tur!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 1 år senere...

Hei.

jeg har en gammel fjellpulk klassisk barne pulk.(fra 90 tallet)

draget å selen er også orginal å gammel, disse lager plagsomme fjær/knirke lyder. som plager meg ved lange turer.

 

er det noen tips råd til å bli kvitt disse lydene?

er det evt lurt å kjøpe nytt drag og sele?

og er dette også et "lyd problem" uansett selesett?

andre råd eventuelt med tanke på denne problemstillingen😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jørn skogheim skrev (6 timer siden):

er det evt lurt å kjøpe nytt drag og sele?

Det skal ikke være nødvendig hvis det ikke er skadet, jeg går med et 40 år gammelt drag og like gammel lærsele :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk du langt utenfor løypa? Den ser veldig topptung ut, så bare lurte på om den veltet mye. Jeg har selv vurdert å kjøpe ny pulk, og har vurdert 144 opp mot 168. Har egentlig falt på den sistnevnte på grunn av at jeg ser for meg at man får pakket den mye lavere, og reduserer sjansene for velt. Jeg går i kupert terreng uten noen løyper. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jørn skogheim skrev (På 22.3.2024 den 2.36):

Hei.

jeg har en gammel fjellpulk klassisk barne pulk.(fra 90 tallet)

draget å selen er også orginal å gammel, disse lager plagsomme fjær/knirke lyder. som plager meg ved lange turer.

 

er det noen tips råd til å bli kvitt disse lydene?

er det evt lurt å kjøpe nytt drag og sele?

og er dette også et "lyd problem" uansett selesett?

andre råd eventuelt med tanke på denne problemstillingen😅

Jeg har hatt knirk i fjærene et par ganger på min 15-20 år gamle varepulk. Et par sprut med wd40 eller lignende på fjærene fikser det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.