Gå til innhold
  • Bli medlem

Sylan Expedition / Norge på tvers i april


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg og min mor tenker vi skal gå fra svenskegrensa til Stjørdal (eventuelt omvendt, ser de helst vil det skal være det motsatte av det vi synes er praktisk i år også) i april. Jeg har sendt en mail til DNT, men ikke fått svar, så da må jeg spørre her. Bakgrunn: Jeg har sovet mye ute vinterstid, mora mi har tidligere vært turvant, men etter at ungene ble voksne har hun ikke vært på så mange overnattingsturer ute.

- Er det godt merka? Jeg fulgte scooterleden litt i sommer, er det den man følger på vinteren?
- Er det oppkjørt løype/lettvint å gå på langrennsski, eller burde vi satse på å få tak i fjellski før den tiden kommer?
- Er det noen fare for snøskred underveis?
- Erfaringer med hvor tamreinen oppholder seg i denne perioden? (vi har med mine tre hunder og hennes ene, de skal trekke pulk som er festa i oss, men jeg føler det er greit å ha litt oversikt over områdene vi kommer til å ha mest sirkus før vi drar.)
- Jeg har ikke planer om å ligge på hytte, men hvilke hytter er åpne i april, og hvilke er betjente m/matservering?
- Andre erfaringer? Gode og dårlige :) 

Også lurer jeg på om noen av dere har prøvd å leie nordisk pulk m/brems, og hvor dere eventuelt har gjort dette? Jeg bor i by uten egentlig å ha noen bruk for pulk mer enn 1-2 ganger i året, så jeg vurderer hvorvidt det skal kjøpes eller leies. Pulken må være stor nok til at jeg kan ha utstyr + en hund oppi (blir sannsynligvis ikke nødvendig, men kjekt å planlegge for det uønskede). Har ikke latterlig stor respekt for Parispulk, men har dere noen erfaringer med å putte en brems på en slik? (og hvor kjøper man i så fall en brems?). Alle tips ift pulk er velkomne, to av hundene har ikke trukket pulk før, men tre har gått jevnlig i spann, de to eldste var lederhundene mine før jeg slutta med spannkjøring :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.