Gå til innhold
  • Bli medlem

Skikkelig gryte for snøsmelting


Dompappen

Anbefalte innlegg

Hei og hå!

Er på jakt etter en skikkelig og dedikert gryte for snøsmelting. Brukt mye forskjellig til nå, men ser at det er et lite utvalg for dedikerte gryter for snøsmelting. Det vil si fra 3-4 liters gryter.

Jeg må smelte ca 6 liter vann til meg og bikkjene kveld og morgen. Det siste jeg har brukt er billig kaffekjele 2,5 - 3 liter fra bondekompaniet. Problemet med denne er at det går fryktelig mye fuel og det ser ikke ut som kjelen tåler høye varme. Den blir rødglødene i bunn når jeg kjører maks på primusen. Setter jeg ned effekten tar det veldig lang tid.....Kjøpt flere kokesett blant annet fra fjellsport, helt ok til matlaging, men ikke til snøsmelting.

Må ha bra lokk og muligheter for å tømme varmt vann over på drikkeflaske osv uten mye søl.

Titan eller alu?

Noen som har et gode tips og erfaring for dedikerte gryter til snøsmelting? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ikke helt fornøyd med denne, enda, men landet til slutt på Trangia sin 4,5 liters kjele i aluminium for snøsmelting. Brukes kun til snøsmelting, og jeg lette også etter dedikerte kjeler, men fant at det ble kompromiss uansett, og da var Trangia sin den som sto frem som det beste valget.

Har kjørt full pupp på MSR XGK EX uten problemer, men bruker å starte litt lendt på varmen frem til noe av snøen har smeltet slik at den ikke "tørrkokes" i starten. 

Den scorer ikke helt på punktene du oppgir, da lokket blir litt lett og den har stor munning slik at det ikke er så lett å tømme over vann på drikkeflasker/Thermos uten å søle. 

Dog tenker jeg gjøre noen endringer selv, som egentlig ble planlagt da jeg landet på Trangia'en og før jeg gikk til innkjøp, for å bedre egenskapene slik at lokket holder seg på plass og at det blir lettere å helle vann fra den.

Tanken er å:
1. Poppe på festeanordning for lokket (eventuelt bruke hullene som er der allerede for løftebøylen). Har ikke landet på løsning enda, men blir noe lett og enkelt. 
2. Bore små hull i lokket for å lettere se når det koker, og for å helle ut fra. Slik at det blir noenlunde likt som det er på MSR Reactor 2,5l Pot. Jeg har denne og det funker greit å helle fra med lokket på, og det blir mindre kondens i teltet når lokket ikke trengs å åpnes/tas av)
3. Kanskje bøye til en liten "tut" på kasserollen, 

Men frem til nå har jeg bare brukt den som den er, da jeg ikke helt har fått ut fingeren til å modifisere den enda.

image.png.3cb53f15773eac025c4c13562dadbe01.png

https://www.xxl.no/trangia-balkjele-4-5-l-m-lokk-gra/p/1009439_1_style

 

Her er ett bilde av MSR Reactor Pot'en (Hullene som referert til ovenfor merket med rød ring) 
Jeg bruker denne når jeg er alene eller har en av ungene med, blir for liten når vi er flere en det. (Eller det dvs jeg gidder ikke smelte snø i for mange omganger. Det blir mindre kondens i teltet av å gjøre det i en operasjon.)
image.png.3deb142e5b91b456fe153feee4b2b179.png

 

Endret av Walle
Skriveleif
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen Ørud skrev (24 minutter siden):

Husk å ha litt vann i kjelen først om mulig. Med bare snø oppi risikerer du luftlomme i bunn og ingen kjøling. Sett flere eksempler på det med påfølgende deformering av kjele osv...

Ja, tenker at dette kan være lurt! Tenkte ikke tanken sist helg :-) Har gått greit med de andre kjelene jeg har brukt, så jeg har bare stappa fult med snø og satt maks på primusen. Ikke så lurt. Kaffekjelen jeg har er for så vidt genial med tanke på tuten og lokket, kunne vært litt større, men funker om den ikke blir helt deformert :-) Har også stort sett alltid hatt tilgang til rennende vann, selv i februar på sør-vestlandet, men østafjell hvor alt er bunnfryst, har jeg innsett at snøsmelting er tingen frem til april/mai.  

Har vært på jakt etter den trangia kjelen! Takk for tipset @Walle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker å ha med MSR Windburner Stock Pot og bruke den på MSR XGK brenneren når det skal smeltes en del snø. Den er på 4.5 liter. Tilsvarende MSR Reactor Pot'en men da for Windburner varianten og med 2 faste håndtak.  Greit å kunne "klipse" fast lokket.  EDIT: Skulle gjerne hatt den i enda større størrelse men da er man over på annen kjele/produsent.

image.png.bb7cbc6fb2f69ac0431ac70a1e038222.png

Endret av Terka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terka skrev (1 time siden):

Jeg bruker å ha med MSR Windburner Stock Pot og bruke den på MSR XGK brenneren når det skal smeltes en del snø. Den er på 4.5 liter. Tilsvarende MSR Reactor Pot'en men da for Windburner varianten og med 2 faste håndtak.  Greit å kunne "klipse" fast lokket.  EDIT: Skulle gjerne hatt den i enda større størrelse men da er man over på annen kjele/produsent.

image.png.bb7cbc6fb2f69ac0431ac70a1e038222.png

Hvordan funke heat exchanger i bunnen i forhold til bruk i telt, med tanke på uheldig avgassing? Litt avhengig at jeg kan bruke den i telt, lite lyst å være avhengig å måtte stå ute og fyre/smelte for å bruke denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dompappen skrev (36 minutter siden):

Hvordan funke heat exchanger i bunnen i forhold til bruk i telt, med tanke på uheldig avgassing? Litt avhengig at jeg kan bruke den i telt, lite lyst å være avhengig å måtte stå ute og fyre/smelte for å bruke denne.

Det er bare å lufte godt når gryta står på brenneren. Dette bør gjøres uansett hvilken brenner og gryte du har.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders_G skrev (2 timer siden):

Det er bare å lufte godt når gryta står på brenneren. Dette bør gjøres uansett hvilken brenner og gryte du har.

Kan vel også nevnes at dette særlig er viktig i forbindelse med nettopp smelting av snø, da dette ut fra hva jeg huske gir økt dannelse av karbonmonoksid. Så en anbefaling jeg absolutt stiller meg bak :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trikset ved smelting av snø er som tidligere nevnt å vann i bunn av kjelen for å unngå å ødelegge kjelen. Ved å ha kjelen 1/3-1/2-full av vann når man trøkker denne full av snø så vil man sørge for bedre utnyttelse av varmen. En dunge med ren snø i forteltet gjør dette en grei manøver. Jeg liker også å bruke en kaffekjel på 1L til vannkoking, da slipper man å koke opp unødvendig mye vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sig Man skrev (1 time siden):

Trikset ved smelting av snø er som tidligere nevnt å vann i bunn av kjelen for å unngå å ødelegge kjelen. Ved å ha kjelen 1/3-1/2-full av vann når man trøkker denne full av snø så vil man sørge for bedre utnyttelse av varmen. En dunge med ren snø i forteltet gjør dette en grei manøver. Jeg liker også å bruke en kaffekjel på 1L til vannkoking, da slipper man å koke opp unødvendig mye vann.

Lest dette flere ganger, men jeg bruker aldri vann i kjelene mine og de har aldri tatt skade. Snøen smelter jo umiddelbart mot kjelebunnen når snøen blir varmere enn null grader, så den blir jo ikke svidd akkurat.

Randulf Walle gjorde målinger på dette i boken sin «hvorfor er det så kaldt å være våt». Konklusjonen etter alle forsøkene var at det ikke er noe å tjene på å ha vann i kjelen først, man sparer ikke noe drivstoff for å få smeltet en liter nytt vann.

Bruker man temperert vann fra en thermos går det «fortere» fordi man ved hjelp av det varme vannet smelter snø (og kjøler ned vannet). Men skal man varme opp vannet til opprinnelig temperatur igjen er man like langt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer selvsagt litt an på hva slags type snø du putter oppi kjelen hvor mye du tjener på dette. Løssnø isolerer forholdsvis godt, så jeg kan ikke skjønne annet enn litt vann oppi gjør bra. Thermosvann er det vell ingen som har pratet om?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (1 time siden):

Lest dette flere ganger, men jeg bruker aldri vann i kjelene mine og de har aldri tatt skade. Snøen smelter jo umiddelbart mot kjelebunnen når snøen blir varmere enn null grader, så den blir jo ikke svidd akkurat.

Randulf Walle gjorde målinger på dette i boken sin «hvorfor er det så kaldt å være våt». Konklusjonen etter alle forsøkene var at det ikke er noe å tjene på å ha vann i kjelen først, man sparer ikke noe drivstoff for å få smeltet en liter nytt vann.

Bruker man temperert vann fra en thermos går det «fortere» fordi man ved hjelp av det varme vannet smelter snø (og kjøler ned vannet). Men skal man varme opp vannet til opprinnelig temperatur igjen er man like langt.

Har sett det mange ganger. Stapp kjelen full med snø, så smelter det nederste laget, det lille vannet som skapes fordamper opp i snøen og kjelen blir tørrkokt i bunn...

 

Hilsen oss med 3 måneder med halvdårlig skiføre...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Walle skrev (11 timer siden):

Har kjørt full pupp på MSR XGK EX uten problemer, men bruker å starte litt lendt på varmen frem til noe av snøen har smeltet slik at den ikke "tørrkokes" i starten. 
image.png.3deb142e5b91b456fe153feee4b2b179.png

Lendt = forsiktig 
 

Espen Ørud skrev (4 minutter siden):

Har sett det mange ganger. Stapp kjelen full med snø, så smelter det nederste laget, det lille vannet som skapes fordamper opp i snøen og kjelen blir tørrkokt i bunn...

 

Hilsen oss med 3 måneder med halvdårlig skiføre...

Ikke uenig i at det nok vil hjelpe med en skvett vann i bunnen til å begynne med, spesielt hvis det er skaresnø/isete snø, men tørrkoking unngås jo lett med å starte med litt forsiktig pådrag, og heller øke på etter noen minutter. Og plassere litt løssnøen nederst, eventuelt hakke opp snøklumpene man putter først oppi.

Har aldri hatt noe problem med å kun pakke snø i kasserollen, starte litt rolig på pådraget og etter ett minutt eller så øke på. Ikke opplevd tørrkoking med unormal misfarging eller at kasserollen har ”slått seg”.

Men nå ble jeg litt nysgjerrig, så jeg skal dra med en offer kjele for å teste ved en høvelig anledning. 
@Espen Ørud og @Sig Man var det veldig kaldt når dere erfarte tørrkokingen? Eventuelt hvor kaldt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Walle skrev (9 timer siden):

 

Men nå ble jeg litt nysgjerrig, så jeg skal dra med en offer kjele for å teste ved en høvelig anledning. 
@Espen Ørud og @Sig Man var det veldig kaldt når dere erfarte tørrkokingen? Eventuelt hvor kaldt ?

Det er alltid svinkaldt i Finnmark... ;-) 


Typisk tilfelle: Veldig lett og luftig snø, du vet den typen du må etterfylle i kjelen 20 ganger før du får nok vann. Stapp kjelen full med den så er du i gang... ;-)

 

Det viktigste er egentlig å vite om fenomenet slik at man kan gjøre mottiltak. Og de kan være forskjellige. Det ene er som nevnt å ha i en del vann, men det erjo ikke alldi man har igjen noe vann. Man kan også sørge for god omrøring eller lite snø til å begynne med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Dompappen Hvis du kjøper et billig stormkjøkken-sett, og sjekker at de to grytene kan settes kant mot kant med det ene som lokk, så er det en god, lett og rimelig løsning. Lag en hank/håndtak som kan foldes på den minste, som blir lokket, og vipps: Du har en gryte som kan fylles med dobbelt så mye snø som selve gryta tar, samtidig som det smeltes under lokk for mindre forbruk av fuel. Da slipper du også å fylle på snø hele tiden.

Hvis du i tillegg modifiserer vindskjermen på stormkjøkkenet så den passer over/oppå den primusen du bruker, så har du et kompakt og lett oppsett, der alle delene kan stables inni hverandre, og en rigg som er en ekstremt godt isolert og effektiv snøsmelter.

Her er min, i bruk på tur forrige uke:

IMG_7987.thumb.jpeg.bb1b02e6124faaed950e11f5006f8d8f.jpeg

og her, litt bedre illustrert med et bilde innendørs i god belysning:

IMG_6715.thumb.JPEG.aab393679fc36dede8cc5113d605f580.JPEG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Han Derre Interessant, ser veldig high tec ut!!

Var på ute på tur i helga og unngikk å deformere hele kaffekjelen på 2,5 liter og fant ut at følgende funker. Ikke fylle maks med snø i kald kjele og sett den på en primus på max i starten.  Funka fint med svak varme og halvfull kjele til det er smeltet nok vann. Passet også på å ta litt og litt snø så ikke alt vannet blir sugd opp i snøen. Fikk smelta mer enn nok vann og passet på å ha en liten skvett igjen til neste runde :-) Min konklusjon er at kaffekjelen jeg kjøpte fra bondekompaniet fra kr. 299 funker fint til snøsmelting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tørrkoking - Et ikke-problem?

Det sier seg jo mye selv. Ikke fyll på "løssnø", men pakk snøen hardt ned i kjelen så slipper du å fylle opp 30 ganger. Det skader ikke å forsiktig presse litt på det som nå er en stor isklump  mot bunnen heller, så er du sikker på at det er kontakt mellom kjelen og snøen/isen i starten.

Selv prøver jeg iherdig å få tak i Trangia's 2.5l leirkjele - Men den er tilsynelatende _umulig_ å få tak i for tiden. Jeg ønsker denne spesifikt for å spare plass ved at Trangia 27-settet jeg bruker passer perfekt inne i den.

Endret av sneakyowl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dompappen skrev (1 time siden):

@Han Derre Interessant, ser veldig high tec ut!!

Vel, det er nokså gjennomtenkt i design og funksjon, men så veldig high-tech kan jeg ikke påstå at det er, ettersom det i bunn står en forniklet messing-primus fra 1936 😁

De største fordelene er at man kan fylle kjelen 200% med snø men samtidig ha tett lokk, man får en kjele som huser veldig mye snø ifht pakkstørrelse og vekt, og innbygningen gjør at man taper minimalt med varme (og fuel) til omgivelsene.

Pakket ned, med primus inni (både brennerhode og 0.5L tank), verktøy, stativ/vindskjermer, to kjeler og stekepanne, så er ikke snøsmelter-pakka større enn dette:

IMG_6703.thumb.JPEG.330d619ebaecc6681b695cb614262e51.JPEG

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Her er en større og kraftigere versjon av samme konsept, basert på en 1-liters bensinbrenner; bøtta huser alt utstyret og står oppi den egenproduserte vindskjermen under transport. Bøtta brukes til snøsmelting og som vannkar i teltet, mens den lille gryta brukes til matlaging. Med denne i pulken så har jeg også med meg fuel til 4-5 dager uten ekstra flasker, og selv om løsningen ikke akkurat er ultralett, så er den mer kompakt i volum enn kjeler+brenner+to flasker med fuel, med alt på ett sted i trygg forpakning.

Spritbrennere har jo sine klare begrensninger i kulda, men den ultimate snøsmelter er kanskje likevel en kombo av en kraftig brenner og et gryte/vindskjerm-konsept a la stormkjøkken:

9D69D2B1-E6CF-4F1A-A3C6-540FAF4D8C23.jpeg

B602C125-F77F-4065-AD2D-C7644C03FB1E.jpeg

D4251C9B-02C0-4E60-BDDE-23626D763BB7.jpeg

34394A69-377E-4536-9314-CB9FB58AD817.jpeg

81A4B23A-2175-4178-8920-E97A62CE2938.jpeg

11B81CAA-94DF-4602-BD1E-36EE8442225F.jpeg

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.