Gå til innhold
  • Bli medlem

La oss dele våres Beredskap/Turkasse


Gjest

Anbefalte innlegg

Her er vår Beredskaps/Turkasse.

Den er i hovedsak laget for beredskap, men brukes også for turer. For å få omløp på matvarer eller når man kanskje bare ikke gidder butikken.

Men det jeg har lyst å bli flinkere på, er matlaging fra matvarer med lang holdbarhet uten strøm.

Her er min enkle, tar imot tips med store vide armer. 
La oss bli bedre på dette sammen😃😃

B9180003-9451-443F-A2C4-AE56C9D9759D.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Sitat

Nudler Kylling      5 Gram

Ikke en stor fan av nudler, skjønner jeg? ;) (Antar det skal stå 5 pakker, men måtte benytte anledningen når den bød seg)

Noen punkter jeg har:

  • For min egen del har jeg i tillegg valgt å legge inn honning som pålegg, da dette holder seg tilnærmet uendelig lenge, og i tillegg ikke er avhengig av kjølig oppbevaring etter åpning, slik som leverpostei og makrell i tomat tross alt er. Har også en boks peanøttsmør, da heller ikke denne trenger kjøleskap.
  • Nøtter/mandler er vel heller ikke så veldig dumt, da disse er veldig energitette, og også har lang holdbarhet. Det samme gjelder vel sjokolade også.
  • Har også noen multivitamintabletter liggende, ettersom kostholdet i en litt langvarig situasjon blir mindre balanser mht. frukt og grønnsaker, for eksempel, og så tar de omtrent ingen plass.
  • For hygiene har jeg også våtservietter og håndsprit, slik at man har muligheten til å vaske hendene dersom vanntilførselen forsvinner.
  • Batteridrevet DAB-radio, både for å kunne høre nyheter og eventuell underholdning dersom strømmen går, eller at mobilnettet faller ut. Kan vel diskuteres hvor nødvendig dette er i dag med smarttelefoner, nettradio etc., men skader ikke å ha en liggende.

Kan vel nevne at jeg har titta innom https://www.sikkerhverdag.no/din-beredskap/hendelser-og-kriser/beredskap-i-hjemmet/ og ser at de i tillegg anbefaler å ha litt kontanter liggende. Dette har jeg alltid liggende i og med at de aldri brukes 😅

Ellers er jeg litt nysgjerrig på melkepulveret du har? Har så langt skjønt at det kanskje er Nido som er et reelt alternativ nå som Viking Tørrmelk ikke er å få tak i, og at andre har kjøpt "kalvegodt" fra Felleskjøpet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra tråd-påfunn for inspirasjon. Jeg har nok det meste som trengs i boden, men det kunne nok behøvd mer sammensetning til et å bli et komplett "kit", ikke bare ting som ligger litt her og der.
Sånn i faktisk beredskap/krise så ser jeg ikke noe vits i å ha noe mer enn f.eks. bare Real turmat eller hermetikk for mat. Ja, kjedelig kanskje men om det er såppas krise at det må til, da det nok ikke DET jeg kommer til å være mest skuffet over. Der vil alt av næringsbehov være ganske bra dekket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (1 time siden):

Sånn i faktisk beredskap/krise så ser jeg ikke noe vits i å ha noe mer enn f.eks. bare Real turmat eller hermetikk for mat.

Ikke glem havregryn! 
Olav Thon sa han alltid hadde dette i skapet i tilfelle dette konkurs - og i disse dager er det ikke dumt. Tiden der havregryn koster next to nothing er forbi tror jeg :) - det er ernæring man kan leve lenge på.

Vi har alltid mat så vi kan klare oss en stund, men vi er ikke der som svigers er - at de har 3 store fulle frysere med mat.

I nøden kan man vel bruke vanlig bensin på brennerne også. 
 

  • Liker 1
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste en simulering på noe slikt en gang. Det gikk på langvarig strømbrudd i store områder. Kan jo  forårsakes av kraftig solstorm, krig, terror etc.
Det som gjaldt var å ha noe kontanter liggende. Hvis det ikke er strøm virker ikke terminaler så man trenger da kontanter for å handle.
Dog vil verdi av kontanter være forbigående etterhvert som ting smelter og priser på holdbar mat stiger. Man kan heller ikke spise eller drikke penger i seg selv så det som etter hvert var gangbar "valuta" var drikkevann, mat og drivstoff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måssåbjønn skrev (3 timer siden):

Ikke en stor fan av nudler, skjønner jeg? ;) (Antar det skal stå 5 pakker, men måtte benytte anledningen når den bød seg)

Noen punkter jeg har:

  • For min egen del har jeg i tillegg valgt å legge inn honning som pålegg, da dette holder seg tilnærmet uendelig lenge, og i tillegg ikke er avhengig av kjølig oppbevaring etter åpning, slik som leverpostei og makrell i tomat tross alt er. Har også en boks peanøttsmør, da heller ikke denne trenger kjøleskap.
  • Nøtter/mandler er vel heller ikke så veldig dumt, da disse er veldig energitette, og også har lang holdbarhet. Det samme gjelder vel sjokolade også.
  • Har også noen multivitamintabletter liggende, ettersom kostholdet i en litt langvarig situasjon blir mindre balanser mht. frukt og grønnsaker, for eksempel, og så tar de omtrent ingen plass.
  • For hygiene har jeg også våtservietter og håndsprit, slik at man har muligheten til å vaske hendene dersom vanntilførselen forsvinner.
  • Batteridrevet DAB-radio, både for å kunne høre nyheter og eventuell underholdning dersom strømmen går, eller at mobilnettet faller ut. Kan vel diskuteres hvor nødvendig dette er i dag med smarttelefoner, nettradio etc., men skader ikke å ha en liggende.

Kan vel nevne at jeg har titta innom https://www.sikkerhverdag.no/din-beredskap/hendelser-og-kriser/beredskap-i-hjemmet/ og ser at de i tillegg anbefaler å ha litt kontanter liggende. Dette har jeg alltid liggende i og med at de aldri brukes 😅

Ellers er jeg litt nysgjerrig på melkepulveret du har? Har så langt skjønt at det kanskje er Nido som er et reelt alternativ nå som Viking Tørrmelk ikke er å få tak i, og at andre har kjøpt "kalvegodt" fra Felleskjøpet.

Hehe, ja det skal være 5 pakker nudler🤣
 

Her hadde du noen gode tips.

Honning, servietter, antibak ska jeg legge til👌
Nøtter så er min samboer allergisk mot, så det utgår hos oss.

Tørrmelken er fra https://www.mayah-produkter.com

Den kan jeg gå god for, et utmerket bra og smakfullt produkt.

Endret av Franke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (2 timer siden):men det kunne nok behøvd mer sammensetning til et å bli et komplett "kit", ikke bare ting som ligger litt her og der.

Det er det jeg også ønsker, et kanskje mer sammensatt utvalg som kan lages uten strøm og tåler tørrlagring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Franke skrev (7 minutter siden):

Tørrmelken er fra https://www.mayah-produkter.com

Den kan jeg gå god for, et utmerket bra og smakfullt produkt.

Takk for tips! Som nordtrønder som er innom Levanger ganske jevnlig var det nytt for meg at det lages tørrmelk der 😅 Fint å kunne støtte lokale aktører samtidig som man omsider får tak i et produkt man har sett etter en stund :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra tråd ja! Uavhengig av aktualisert krisestemning nå, eller generelt å ha noe i bakkant. Tok en tørn i dag i "jordkjelleren" på hytta. Slik en som aldri har minus...siden jordvarmen som siger opp ligger på 7+. Kanskje litt interessant å vite i den anledning at egensylta glass holder seg utmerket. Men boksmat lider. Dette da lagring i tett aluminiuskasse over tid byr på kondens. Drøye fem år med egne hermetiserte herligheter på glass er innafor. Boksmat er det være med. Noen hadde rustet i stykker, slik at innholdet fløt. Annen lagring, der det er tilsig av luft og kondens er underordnet er å foretrekke. Nevner bare, siden det å ha "depoer" liggende i tette alu-kasser ikke nødvendigvis er det helt store. Tørrmat er ganske gull i så måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Franke skrev (7 timer siden):

Noen tips til middagsretter man kan ha/lage og lagre?

6865E429-90C0-4BFC-809E-2A0CFDB57D46.jpeg

Ser på vinduet du har plastbestikk i en eske. Vil det vanlige bestikket du har på kjøkkenet slutte å virke i en krise? 🤣

 

Når det gjelder middagretter så fungerer vel det meste av hermetikk (kommer også på pappbokser nå). Ellers all tørket turmat. 
 

For min del er jeg ikke så opptatt av at det må være «middagsretter», jeg lever fint på haregryn og knekkebrød en uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du så det ja? Nei jeg hadde det liggende å akkurat nå ligger det der. Bruker det ikke. Får jeg en grunn til å gi det vekk, så flott😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke noen systematisk beredskapskasse. Det står noen kanner med vann i kjelleren, og vi har noen vannrensetabletter liggende fordi vi fra tid til annen trenger det på utenlandsturer. Av mat blir det å leve på det som ligger i skuffer og skap. Har alltid endel ekstra knekkebrød og havregryn, og bokser med hermetiserte linser, kikerter og tomater (går mye av alt dette til vanlig). Ris og couscous, havrekjeks, peanøttsmør og honning, noen plater sjokolade, noe frukt- og nøtteblandinger, div suppeposer og buljong... Rotgrønnsakene i kjøleskapet greier seg også fint en stund i romtemperatur. Det er hvertfall ingen problemer å takle de tre dagene DSB anbefaler. Kan være at måltidene blir litt kjedelige utover i uke to, men mat blir det.

Har sekkevis med ved og et par ekstra gassbokser til brenneren. Og greit med drivstoff til spritbrennerne. Men klart, det kan jo hende jeg trenger en Svea 123 også, sånn for å være heeeelt sikker :D

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags beredskap skal/bør man ha?

Er det beredskap for å klare seg hjemme, eller er det en beredskapskasse som skal være rask å få med i f.eks bil under evakuering? Jeg må jo ærlig innrømme at jeg har tenkt litt i de baner at kassen skal hjelpe meg langs veien under evak. og ikke bare hjemme.

Skal jeg holde meg hjemme i stua hele tiden, så trengs jo kun litt overflod av mat til enhver tid, og vann på kanner.

Turfolk har jo alt annet ( som regel for mye annet.. ) som brenner, gass, sovepose, varme klær, førstehjelp osv..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg følger anbefalingene pluss 2 dager, som fast lager hjemme. Kassen er for enkel lagring og enkel å ta med om man må forlate hjemmet.

Tenkte bare at kanskje det gikk ann å lage mat annet enn ren hermetikkmat?
Mye har lang holdbarhet og håpet andre kanskje hadde noen tips.

 

edit: i listen er det noen småfeil ser jeg fra trådstarter.
Nudler skal være «pakker» og ris skal være «kilo»

Endret av Franke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Franke skrev (7 timer siden):

Jeg følger anbefalingene pluss 2 dager, som fast lager hjemme. Kassen er for enkel lagring og enkel å ta med om man må forlate hjemmet.

Tenkte bare at kanskje det gikk ann å lage mat annet enn ren hermetikkmat?
Mye har lang holdbarhet og håpet andre kanskje hadde noen tips.

 

edit: i listen er det noen småfeil ser jeg fra trådstarter.
Nudler skal være «pakker» og ris skal være «kilo»

Tørke middager går fint med tørker, eller evnt. i stekeovnen. Jeg lager og tørker alle middager til fjellturer. En av disse middagene ble liggende i en kjøkkenskuff i 5-6 måneder, og smakte utmerket. Aner ikke hvor lang holdbarhet de har, men et halvt år går iallfall fint. Jeg tørker maten lenger enn anbefalt for å være helt sikker og sørger for at maten oppbevares i tette plastposer, doble.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Skulle pakke noen tørrmat poser for en skitur for meg og minste arving, og ser at jeg kanskje må begynne å rote litt i se nederste kassene også når jeg henter ut pakker.. 

Når det kjøpes nytt, i forbindelse med salg, så blir de nye lagt der det er plass, og det er jo gjerne der jeg har hentet sist, i øverste boks...

Dog, minste holdbarhet er 2023 og videre opp til 26, og de smaker bra lenge etter det, så er ikke bekymret siden det forbrukes gjevnt og trutt.

 Vannlagret går tomt for matlageret.. 🙈

20220315_143011.thumb.jpg.f295f8cb9eab7a46d626972f6dca50f7.jpg

 

Endret av Walle
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første innlegget mitt i Fjellforum ble visst ang. beredskap 😄

Jeg tenker også det er flere ting som er lurt hvis det først smeller.

- Hvis det nærmer seg katastrofe så er det alltid greit å ha en 30-40 L sekk klar med det absolutt mest nødvendige stående lett tilgjengelig.
Den skal inneholde nok til å klare seg i 2-3 dager, der man flykter eller har mulighet til å komme tilbake. Dette er hvis man ikke rekker å pakke bilen.

- Alltid ha en fluktplan klar. Hvor kan man reise, hvem skal man reise med, hva rekker man å gjøre og bør gjøre før man drar, etc.
Norge er helt på kanten av kartet, så flykte vestover blir vanskelig.

Vel, her er flere ting som jeg ser ikke blir nevnt:

Tørrmat / Hermetikk
Bønner
Linser
Kikerter
Kokosmelk
Tunfisk
Krydder
Tacolomper
Olivenolje / rapsolje
Nøtter / frø

Utstyr / fasiliteter
Solcellepanel
Lightere / fyrstikker
Rull med poser
Drivstoff
Vannrensetabletter
Jodix

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott tillegg her👌 Men hva skal man bruke ingrediensene til? Der stopper det litt opp for meg. 
Ellers har jeg utstyret klart på 2-3 min, samt kassen bæres rett ut i bilen.

Jeg har ikke verken vannrensetabletter eller jodix da. Bør man ha det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, Franke said:

Flott tillegg her👌 Men hva skal man bruke ingrediensene til? Der stopper det litt opp for meg. 
Ellers har jeg utstyret klart på 2-3 min, samt kassen bæres rett ut i bilen.

Jeg har ikke verken vannrensetabletter eller jodix da. Bør man ha det?

Jodix er bare for de under 40 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Franke skrev (14 minutter siden):

Flott tillegg her👌 Men hva skal man bruke ingrediensene til? Der stopper det litt opp for meg. 
Ellers har jeg utstyret klart på 2-3 min, samt kassen bæres rett ut i bilen.

Jeg har ikke verken vannrensetabletter eller jodix da. Bør man ha det?


Du kan bruke det til å lage masse forskjellige sunne og varierte retter.
I tillegg er det mat / ingredienser som har lang holdbarhet og er nyttige i matlaging som f.eks olje, kokosmelk og krydder.

Vannrensetabletter kan vurderes, det dreper bakterier i vannet som gjør det tryggere å drikke det.
Egentlig bare et forslag, ikke et must 🙂 Det fjerner også vond smak fra vann som har stått i vanntank over tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.