Gå til innhold
  • Bli medlem

Ukrainakonflikten inspirerer til å holde primussene i god stand.


dsk

Anbefalte innlegg

Aldri så galt så alltid godt for noe.  Nå må "primussene" være i stand, og jeg må ha drivstoff for minst en uke med mye fyring.

Energisituasjonen er vel noe av det mest sårbare vi kan bli utsatt for i de nærmeste ukene.  Så får vi la være å diskutere selve konflikten her og håpe på et godt utfall etter egen og privat definisjon.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
dsk skrev (2 timer siden):

Aldri så galt så alltid godt for noe.  Nå må "primussene" være i stand, og jeg må ha drivstoff for minst en uke med mye fyring.
 

Jeg tenkte akkurat det samme. Så har jeg en unnskyldning for å ta frem de gamle parafinbrennerne og leke litt med dem. :) 

For en tid tilbake kom det en påminnelse fra direktoratet for beredskap eller hva det nå heter om hva man alltid bør ha hjemme. Da supplerte jeg lageret med turmat for å ha litt ekstra liggende. Har vel ca 15 middager (i en husholdning på 1..) Det er egentlig ganske behagelig å ha en stor bunke, for da kan man plukke hva man vil til turer på sparket. Tror egentlig turfolk er blant de best rustede om det en gang skulle komme en periode med litt problemer med forsyning.. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et lager jevnt. KJøper inn turmat når jeg finner noe på tilbud så jeg har vel ca 14 dager liggende nå,, mulig litt mer. Så tynnes det ut på turer utover sommeren.
Samme med fuel. 6 liter bensin på Obs for kr 100,- har igjen 4 liter enda pluss noe parafin og gass. 5-6 primuser som alle er brukt siste måneder. 
Som turperson har man jo gjerne telt, soverposer, gode klær etc. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hjemme er en Zarges Kasse 80x60, brukt til beredskapskasse og klar for 5 dager på en familie for 3. Da er det lagt opp til at det skal være mulig og mobilisere seg om nødvendig raskt. Blir det forflytning og man må oppholde seg utendørs, følger turutstyret med som pakkes ned på 3 min.

Å det er et merkelig fenomen jeg opplever når det gjelder å være forberedt.
Man er liksom «teit» eller «nerd» når man ønsker å være beredt?? 
Folk handler jod, å da hagler det med negativitet rundt dette.

Å den kassen vår er ikke kommet opp under denne tragedien som foregår nå der i ukraina.
 
Hva mener dere om dette?


 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg skal ikkje gi meg inn på politikken, men beredskap er ikkje dumt anten det er krig i Ukraina eller ei. 

Eg har beredskap ihht direktoratet sine tilrådingar, med unntak av nok vatn, må ta ei tusle der. 

Beredskap er også ein del av det å førebu at mine unge vaksne flyttar ut og at vi skal befinne oss i ulike landsdelar. Dette tok vi til å snakke om i fjor når det vart klart at vi endar på kvar sine kantar.

Å ha ein masse ekstra greier er kanskje ikkje det som blir prioritert på studentbudsjett, så det blir mors beredskapskasse på hybelen/i kollektivet. Litt turutstyr blir også med, sjølv om ein ikkje tenkjer det blir brukt til tur. 

Kidsa spesielt synes eg er litt noldus. Det får stå si prøve. Klimaendringar med påfølgjande naturhendingar, uro og forsyningsproblem kjem ikkje til å avta dei neste tiåra. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også en ting til som står veldig klart for meg etter denne pandemien, og det er at blir det så kritisk at polet må stenge, da er det bye, bye for veldig mange nordmenn.

Ja, ja. Fra spøk til trill og trall. Jeg tror det viktigste i krisetider er samhold og samarbeid. Jeg har såpass mye fett rundt bringa at jeg nok skal vare adskillig mye lengre enn 14. dager med spagetti a la Capri ville tatt vare på meg. Men alene er man svak, sammen uendelig mye sterkere. Dette er det vel også en del forskning på innvandringstiden og gullrushet i Amerika som støtter opp om mener jeg å ha lest for lenge siden. Så i krisetider må man søke sammen. Helt utypisk tankegang for de som tenker på beredeskap der det stort sett går ut på å klare seg mest mulig alene virker det som.

Men det er nå bare meg da.

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (8 minutter siden):

Så i krisetider må man søke sammen. Helt utypisk tankegang for de som tenker på beredeskap der det stort sett går ut på å klare seg mest mulig alene virker det som.

Ingen motsetnader for meg å tenke beredskap og fellesskap på samme tid. Tvert om. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tessatroll skrev (17 minutter siden):

Ingen motsetnader for meg å tenke beredskap og fellesskap på samme tid. Tvert om. 

Men det jeg ofte leser er at folk tenker at de skal dra til skogs, eller på hytta. Selv under såpass uskyldig krise som denne pandemien synes jeg ikke det var samhold og fellesskap som preget situasjonen. Tvert i mot virket det mer som at man tenkte mest på seg selv og sine behov. Man snakket hele tiden om dugnadsånden, men jeg synes ikke det var så mye dugnadsånd. Man kunne for eksempel ikke spise på en restaurant hvis man ikke fikk kjøpt alkoholholdig drikke der. I butikkene måtte man sette grenser på en del varer fordi folk hamstret til seg selv. Polet måtte holdes åpent for enhver pris. Det var galt å stenge grensene fordi man da ikke fikk gjort det man ønsket å gjøre på andre siden av grensa. Osv. osv. Jeg synes faktisk dugnadsånden var fraværende. Det var derfor man hele tiden måtte nevne den og oppfordre til den. Det var mer plikt enn dugnad. Plikten til å tenke på de andre, kanskje mest fordi det var lover og forskrifter som påla folk det. Det lukter ikke mye dugnad av det. Ikke for meg i hvert fall.

Men, men...

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (15 minutter siden):

Men det jeg ofte leser er at folk tenker at de skal dra til skogs, eller på hytta. Selv under såpass uskyldig krise som denne pandemien synes jeg ikke det var samhold og fellesskap som preget situasjonen. Tvert i mot virket det mer som at man tenkte mest på seg selv og sine behov. Man snakket hele tiden om dugnadsånden, men jeg synes ikke det var så mye dugnadsånd. Man kunne for eksempel ikke spise på en restaurant hvis man ikke fikk kjøpt alkoholholdig drikke der. I butikkene måtte man sette grenser på en del varer fordi folk hamstret til seg selv. Polet måtte holdes åpent for enhver pris. Det var galt å stenge grensene fordi man da ikke fikk gjort det man ønsket å gjøre på andre siden av grensa. Osv. osv. Jeg synes faktisk dugnadsånden var fraværende. Det var derfor man hele tiden måtte nevne den og oppfordre til den. Det var mer plikt enn dugnad. Plikten til å tenke på de andre, kanskje mest fordi det var lover og forskrifter som påla folk det. Det lukter ikke mye dugnad av det. Ikke for meg i hvert fall.

Men, men...

Men nå har jeg beveget meg helt ut på viddene igjen i forhold til trådens tema.

Jo, jeg må antakelig ha en hel bensinstasjon for meg selv hvis jeg skal holde fyr i ei hel uke i alle kokeapparatene jeg etter hvert har anskaffet meg. Blir det krisetid får jeg heller gi noen bort. Det blir en vinn-vinn situasjon siden jeg da ikke trenger så mye fuel og noen andre som ikke har kokeapparat kan få brenne noe fuel. ;-)

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i første omgang sørget for at vi ikke blir de første som må be om hjelp, og ikke bli en belastning for andre.

Å skulle det være noe jeg kan bidra med, så gjør jeg villig det. Langt ifra egoisme. 
Den tid jeg røkte, kunne jeg godt gi fra meg den siste i pakken, for så å stå uten selv.

Men jeg skjønner hvor du vil med sidespranget fra emnet.

Jeg har også ekstra brennere som er oppdatert, å skulle noen få behov for det, under vanskelig situasjon, så stiller jeg med det jeg har til rådighet. 
Men for å holde meg litt til emnet, så har alt mitt utstyr fått en ekstra sjekk👌

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Franke skrev (35 minutter siden):

Jeg har i første omgang sørget for at vi ikke blir de første som må be om hjelp, og ikke bli en belastning for andre.

Å skulle det være noe jeg kan bidra med, så gjør jeg villig det. Langt ifra egoisme. 
Den tid jeg røkte, kunne jeg godt gi fra meg den siste i pakken, for så å stå uten selv.

Men jeg skjønner hvor du vil med sidespranget fra emnet.

Jeg har også ekstra brennere som er oppdatert, å skulle noen få behov for det, under vanskelig situasjon, så stiller jeg med det jeg har til rådighet. 
Men for å holde meg litt til emnet, så har alt mitt utstyr fått en ekstra sjekk👌

Jeg satser på ved hvis det blir så krise (bålpanne/kvistbrenner/kaminen i stua duger faktisk også). Og vann finner jeg 500 meter herfra i to tjern, og akkurat nå rett utenfor døra i form av snø. Og fryseren trenger faktisk å tømmes for en del, så ei lita 14-dagerskrise hadde ikke vært ueffent akkurat nå nei. Polvarer skal vi fint klare oss uten, men dasspapir er det verre med da. Kanskje jeg må bygge et kriselager. 😁

Endret av Skogens Stønn
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvistbrenner og lavvo. Ammo til elgbørsa. Bare sånn i tilfelle nødretten slår inn. Ja, og så et par fiskegarn selvsagt. Men så bor jeg jo på landsbygda med skogen fire meter unna. Eller er det fem? Og to naboer har sau. Og sikkert poteter. Saus fikser jeg sjøl. 😁

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge kunne man egentlig klare seg i et moderne samfunn uten nærmeste dagligvarebutikk. Skulle slitt stort om jeg skulle handle inn for en måned. Altså en eneste gang innom coopen per måned. Det hadde nok blitt en ganske rar handlekurv første måneden. I gamle bøker leser jeg sukker, mel, salt og smør. Det hadde jeg garantert ikke kjøpt. Hva er det egentlig man trenger til en familie på 4? Er ikke mye å leve av i norsk natur, med unntak av havet, hvor går det en fisk eller to.
 

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved og kvist og så lenge huset står er vel ikke krisen så ille. Mat (havregryn, erter, linser, litt hermetikk og turmat), nok for en mager måned (takk til NAV for intensiv kurs i rasjonering), men om ting skulle bli så gale at vannforsyningen stopper, da pakker jeg sekken. Rent vann er mangelvare i tettbebygde strøk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke noen "prepper" eller "leif", men har tilfeldigvis 40 l parafin i garasjen + ca.> 50 l på fat tilgjengelig på hytta i nærheten. Og selvfølgelig en Optimus Nova og gassbrenner her. Masse ved i skålen og bra vedovn, som også kan kokes på. Snø i hagen og en formentlig noenlunde ren elv ca. 500 m herfra. Men bare 4 ruller dopapir, men ganske mange aviser, som man jo klarte sig med før i tiden. Og så skal man jo ikke undervurdere et bidet!.

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem som oppfattes som prepper er vel like individuelt som hvem som oppfattes som vakker 😀
Jeg føler at vi har fått en del bra ut av denne tråden, ja uten strøm får jeg laget mat, og holdt i det minste et rom varmt, hvis det er kaldt. Det blir faktisk mer utfordrende med noen dager uten strøm om sommeren hvor alt i fryseskapet tiner. Uten strøm er butikkene lammet, og vil neppe åpne for å få ut tina frysevarer en gang. Bensinpumpene står...

Krisemaksimering! Under 2 verdenskrig Hadde Oslo stabil strømforsyning hele tiden. Vi kan nok roe litt ned den store uroen, men jeg koser meg faktisk når vi får en time med strømbrudd rundt middagstider for da får jeg et påskudd til å fyre litt gammeldags primus.  😁

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Franke skrev (13 timer siden):


Folk handler jod, å da hagler det med negativitet rundt dette.

Dessverre «hamstrer» enkelte jod, fordi man ikke vet hva man trenger.

Enkelte kjøper dessverre også 100 pakninger, de er helst ment for skoler, barnehager, forsamlingslokaler etc.

Enkelte har også kjøpt vanlig jod tilskudd, men man må ta opptil 160 tabletter av den for å få ønsket effekt. Det er jodix man trenger, og sannsynligvis holder det med èn tablett per person, kanskje 2 ved veldig alvorlig atomulykke. Og er man over 40 ansees bivikningene som større enn nytten.

Dvs. en 10 pakning dekker en barnefamilie på 5 personer.

De fungerer like bra langt utover holdbarhetsdato.

 

Dette leste jeg nylig på TV2, så jeg regner med det er riktig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (12 timer siden):

vann finner jeg 500 meter herfra i to tjern, og akkurat nå rett utenfor døra i form av snø

Jeg har også tenkt i de baner...
Men det er ikke sikkert at vannet og snøen kan konsumeres i en krise. Det kan være forurenset i form av radioaktivt nedfall.

Jeg får fylle opp de vanndunkene jeg har, nå er de tomme og gjør ingen nytte for seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drikkevann er ikke så utsatt pga fortynning. Veldig grunne vann med lite gjennomstrømming er noe utsatt. 
Så vil det vær noe mer ved smelting om våren da det vil være større områder med forurenset snø som smelter.
Et eksempel fra Mattilsynet.

Hvis et område utsettes for cesium-137 i en konsentrasjon som tilsvarer den høyeste konsentrasjonen som ble målt i Norge etter Tsjernobyl-ulykken (100 000 Bq/m2), betyr fortynningen i vann følgende hvis råvannskilden er X meter dyp: 

1 meter dyp: 100 000 Bq/m3 = 100 Bq/l

10 meter dyp: 10 000 Bq/m3 = 10 Bq/l

100 meter dyp: 1 000 Bq/m3 = 1 Bq/l

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En rask opptelling av primuser sier at jeg skal klare meg, har kanskje mer drivstoff på lager enn DSB synes er greit. Propanflaska til grillen er full, og vedlageret er bare tømt halvveis i løpet av vinteren. Har en del Real og annen tørrmat. Får presset eplesaft av eplehøsten på glassflasker, lagres i kjelleren (liggende), har hatt noen "overliggere" og den holder seg faktisk fint 3-4x lengre enn de påstemplede 2 årene. Har en liten bekk som renner over tomten.

Og skulle situasjonen gjøre at jeg føler for å bli alkoholiker, kan jeg holde det gående et par mnd på gamle taxfree kvoter..

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

borgern skrev (57 minutter siden):

Drikkevann er ikke så utsatt pga fortynning. Veldig grunne vann med lite gjennomstrømming er noe utsatt. 
Så vil det vær noe mer ved smelting om våren da det vil være større områder med forurenset snø som smelter.
Et eksempel fra Mattilsynet.

Hvis et område utsettes for cesium-137 i en konsentrasjon som tilsvarer den høyeste konsentrasjonen som ble målt i Norge etter Tsjernobyl-ulykken (100 000 Bq/m2), betyr fortynningen i vann følgende hvis råvannskilden er X meter dyp: 

1 meter dyp: 100 000 Bq/m3 = 100 Bq/l

10 meter dyp: 10 000 Bq/m3 = 10 Bq/l

100 meter dyp: 1 000 Bq/m3 = 1 Bq/l

Dette var jo betryggende, og når vi får drikkevann fra mellom 100 og 200 meters dyp, skulle det være relativt trygt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dsk skrev (7 timer siden):

Under 2 verdenskrig Hadde Oslo stabil strømforsyning hele tiden.

Hmm. Tror at et problem med beredskap er at man prøver å "høste erfaringer" fra hva som har skjedd tidligere. Derfor kom pandemien som et "sjokk" - vi trodde dette ville bli som fugleinfluensaen. Beredskap handler om å forberede seg på mulige scenarioer - selv de som ikke har skjedd før. I DSBs krisescenarioer er det mange scenarioer som medfører bortfall av strøm. Springflo+flom, solstorm, hacking m.m. Bortfall av vann er også så sannsynlig at DSB oppfordrer til å ha litt lager. Generelt tror jeg vi som bor i byene er mye mer sårbare og bortsjemte med lett tilgang på "alt", at det er her problemene vil bli størst. Ikke er folk flest i byene så flinke til generelt friluftsliv, heller (ingen dekning for påstanden, men noe jeg tror). Krig er jo også noe annet enn krise, og Sveriges svar på DSB sendte ut en veileder til alle husstander i Sverige for noen år siden som skulle hjelpe på beredskapen både for krig og kriser.

Endret av famjsv
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, famjsv said:

Generelt tror jeg vi som bor i byene er mye mer sårbare og bortsjemte med lett tilgang på "alt", at det er her problemene vil bli størst.

Litteraturen er ganske samstemt når det gjelder byer i større kriser: styr unna. Ikke på grunn av mulige manglende evner innen friluftsliv, men fordi det vil være en høy konsentrasjon av mennesker som har fått livet snudd på hodet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert forskjell på byene når det gjelder sårbarhet, på dette med vannforsyningen. Her i Stavanger sier en god venn av meg, som arbeider i nettopp vann&avløps avdelingen i kommunen, at vannforsyningen har så pass god selvfall, at vi vil ha vann, selv uten strømforsyning. Men med mye dårligere trykk.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.