Gå til innhold
  • Bli medlem

Skottland - turerfaringer?


Anbefalte innlegg

Hepp!

Planlegger å endelig få tatt turen over til Skottland i vår/sommer og gå et par løyper der (West Highland Way + Ben Nevis + Great Glen Way). 

Noen som har praktisk erfaring fra å gjøre det - tenkte å overnatte på overnattingssteder (B&B, pubs og hoteller), og ikke bedrive camping. Hva burde man tenke på som evt er forskjellig fra turer her til landet? Vet at det er mye knott på sommeren og at flått er noe man må tenke på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei 

Det har vært skrevet en del her på FF om Scotland, så du kan bruke søkefunksjonen og finne en del. Der var også en somfaktisk var bosatt i Scotland noen år som skrev her i urtiden.

Jeg har vært på Ben Nevis i bra vær. Så er det en grei spasertur i joggesko på en brukbar sti. Men i tåke må man være obs på at det er stup her og der.

Elgen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skottland ja. Hvorfor ikke? I 2018 hadde vi lyst til en tur i the Lake Distrikt i England, men slo det fra oss fordi alt var så dyrt. Så det ble Wicklow Way i Irland i stedet. Ett tursti system sør for Dublin på rundt 20 mil. Vi gikk bare to etapper av den. Skottland er jo mye nærmere. Noe å tenke på neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne slenger jeg meg på om jeg kan?, da vi også planlegger en tur over om ikke så alt for lenge.
Er vel bare å få det planlagt og stemplet i kalenderen😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ØysteinT skrev (På 26.2.2022 den 15.21):

Noen som har praktisk erfaring fra å gjøre det - tenkte å overnatte på overnattingssteder (B&B, pubs og hoteller), og ikke bedrive camping. Hva burde man tenke på som evt er forskjellig fra turer her til landet? Vet at det er mye knott på sommeren og at flått er noe man må tenke på. 

Jeg har ikke gått de stedene du vil på tur, men har forsøkt meg på "The Speyside way" og spasert opp til Lochnagar noen ganger.

Jeg anbefaler sterkt å bestille plass på hotell eller B&b. Det kan bli vanskelig å få plass om du ikke har bestilt på forhånd.

Når det gjelder selve turen, så ville jeg ha tatt med kart. Slik jeg husker det, så er stien langt fra så godt merket som i Norge.  Jeg har aldri hatt problemer med mygg eller knott, men har heller aldri vært ute på natten.

Det er lett å glemme at Scotland er langt nord, og vinteren kan henge igjen. Vi hadde snø og vanskelige forhold et år - tidlig i mai.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært i Skottland på rundreise med fotturer i Juli (bodde på hoteller).  Ble veldig advart av en skotte om mygg- og knottplage før jeg dro - særlig i Juli.  Tok med en thermacell men fikk ikke tak i gasspatroner så ble ikke brukt. 

Myggnett og caps er veldig greitå ha - fås kjøpt mange steder.. Skal man gå mange dager hadde jeg spandert på å bære med et i reserve siden de kan ryke ganske fort.. veier ikke veldig mye;-) (men lurt å kjøpe et litt skikkelig med en gang?) Vi hadde noen syke knottsvermer enkelte dager (men heldigvis ikke hele tiden) - bl.a. når vi hadde stoppet for lunch.  Knotten tåler og kan fortsatt fly i regn.. 

Jeg fløy til Aberdeen og tok tog til Glascow der vår tur startet (og vi sluttet i Edinburgh der jeg hadde en ekstra dag før jeg tok tog tilbake til Aberdeen).  Tog funker veldig bra til interntransport.  Er forresten en stor og god sports/fjellbutikk på jernbanestasjonen i Aberdeen (i alle fall var den der før 2020..).

Vi gikk tur i glen nevis - altså dalen under ben nevis.  Tror toppen er ganske grei men regn med litt folk.  Advarsler er gjerne beregnet på de som skal på den høyeste toppen uten egentlig å ha forutsetninger for det..(uten å ha gått i fjell før).  Gikk også turer på Isle of Sky - kjempefint der ute og gode stier (turene våre var basert på buss til hver ende og gikk også der det ikke var mest folk).  

En erfaring jeg har gjort både i Skottland, Irland og Wales er at det er en grunn til at det er grønt der..  Samme som vestlandet i Norge.  Lurt med godt regntøy..

 

Endret av dede
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg har gått både West highlander way og great Glen way og de kan begge anbefales. Jeg anbefaler også å booke rom i god tid i forkant, for det kan bli fullt mange steder. Jeg kan også anbefale å padle fra Fort William til Inverness og gå tilbake, det blir to veldig forskjellige turer med masse sjarm begge veier.

På disse turene har jeg valgt luksus og har hatt bagasjetransport fra sted til sted når jeg har gått til fots. Det er kanskje litt unorsk, men veldig behagelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.