Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjällräven mesh inner tent (Abisko Lite/Shape 2) - Vekt og bunnduk-materiale


sneakyowl

Anbefalte innlegg

Jeg fikk Mesh-innteltet til mitt Fjällräven Abisko Shape 2-telt i posten i dag. Dette var tenkt som et lite vektsparende grep i tillegg til å gjøre teltet enda litt bedre for sommerbruk.

Jeg målte både det orginale innterteltet og mesh-innterteltet på kaffe-vekta, og jaggu var ikke mesh-innerteltet nesten 100 gr tyngre!

Standard Abisko Lite/Shape 2 innertelt: 599 gr

Abisko Lite/Shape 2 mesh innertelt: 686 gr


Etter litt nøyere specs-sammenligning så kommer det tydelig frem av bunnduken er vesentlig sterkere på mesh-innerteltet. Dette kan jeg også kjenne. Det er nok der mesteparten av den ekstra vekten havner.

Abisko Lite/Shape 2 innertelt: Fasthet åpen: 40D PU 6000 mm 100 % polyamide
Abisko Lite/Shape 2 mesh innertelt: Fasthet åpen: 70D PU 10 000 mm 100 % polyamide
 

Merkelig valg av Fjällräven og greit å vite for de som skulle vurdere et lignende kjøp!

Jeg kommer nok ikke til å bruke Mesh-innerteltet på langtur i år av denne grunn, men det kan godt hende jeg velger å bruke det for øvrig sommertelting.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Annonse

Jeg mistenker litt at vektbesparelse på mesh kontra solid materiale, er mye mindre enn det en skulle tro.
Veldig ofte så har jeg sett at mesh-alternativene veier omtrent det samme som solide innertelt.

Jeg sjekket fort nå på Hilleberg sine sider, og der skriver de at mesh-inner har en ubetydelig vektbesparelse.
Dette er sikkert et notis de har lagt til da flere har blitt skuffet når de har lagt teltet på vekten etter å ha byttet innertelt.
Jeg sjekket også hos Tarptent, og deres mesh innertelt veier, i likhet med Fjellreven, også mer enn de solide innerteltene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.