Gå til innhold
  • Bli medlem

Lavvo og ovn


krinormyr

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Skal prøve meg på tur med lavvoen og vedovn for første gang i en periode med større mengder snø. 
 

Jeg lurer på om min frykt for at det kan bli utfordring med snøsmelting på bakken hvis jeg ikke graver meg ned til barmark er reell🤔 Vil helst ikke ha en elv i lavvoen utover kvelden.

 

Er det bare å bite i det sure eple å grave seg ned til barmark, eller går det greit å fyre godt med et tykt lag snø på bakken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det går helt fint, men greit å legge et par kubber eller greiner på tvers under ovnen hvis den har tynne «føtter» så den ikke synker ned i snøen. Snøsmelting på bakkenivå har ikke vært noe problem de gangene jeg har vært på lavvotur med ovn, selv om vi har fyrt godt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker lavvo med  innertelt og fast bunn og med helsport sin ovn.

Jeg graver meg helt ned til barmark, men det kan også by på utfordringer, i og med du ikke vet hva du graver deg ned til. 

Så da har jeg justert og jevnet ut med litt snø i ytterkantene der vi skal sove, og ikke der ovn og midtstangen ikke skal stå.
Det står da på fast grunn.

Jeg har ikke fått det til å stå rett på snø i hvertfall. Hverken ovnen eller midtstangen.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker et Masterboard (https://www.google.com/search?q=masterboard+varmekabel&rlz=1C1GCEU_noNO974NO974&oq=masternorard&aqs=chrome.2.69i57j0i13l9.4613j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8) under stang og ovn i midten av lavvo. Jeg har lavvo med komplett innertelt. Helsport Finnmark. Bunn kan deles opp med borrelås og om sommmeren åpner vi ikke denne, men åpner en del av den og lager kuldegrop i åpningen om vinteren. Dette gjør det enklere å sitte nær ovnen og gir litt ekstra rom for å stå og kle på seg f.eks.  Normalt har jeg ikke ting stående så lenge på vinteren at smeltingen er reell, vi bruker uansett gjerne å brette ut en fjellfuk eller to under alle liggeunderlag osv for å få mindre kuldestråling fra underlaget, dette gjør også at tining av underlaget går meget saktere....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.