Gå til innhold
  • Bli medlem

Henge opp mat (potensielt dumt spørsmål)


rofferdal

Anbefalte innlegg

Jeg har sett haugevis av youtube-videoer om overnattingsturer i naturen, og i en del av disse, hovedsaklig i USA, så snakkes det om å henge opp maten slik st bjørner ikke får tak i den. 

Er det en problemstilling i Norge at dyr spiser maten og at man må sikre den på noe vis, for eksempel henge den opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
rofferdal skrev (15 minutter siden):

Er det relevant i Norge?

Det er i alle fall relevant å beskytte maten mot mus, rev, ymse fugler osv.

På en tur i Femundsmarka opplevde en kompis av meg at ekorn (tror vi …) gnagde seg rett igjennom sekken hans og inn i et brød … Selv om bjørner er et par hakk skumlere enn ekorn, er det selvsagt kjipt når utstyr blir ødelagt og mat borte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rofferdal skrev (53 minutter siden):

Jeg har sett haugevis av youtube-videoer om overnattingsturer i naturen, og i en del av disse, hovedsaklig i USA, så snakkes det om å henge opp maten slik st bjørner ikke får tak i den. 

Er det en problemstilling i Norge at dyr spiser maten og at man må sikre den på noe vis, for eksempel henge den opp?

Jeg har aldri opplevd at maten min har blitt rørt på tur i skog og fjell i Norge. Jeg pleier å pakke den inn i ryggsekken som jeg pleier å ha der jeg sover (i fortelt, på bakken under hengekøya, under eller ved siden av gapahuk/presenning). Ofte kan jeg også bare henge den på en grein utafor teltet i en bærepose, for enkelthets skyld. Jeg henger den på en grein fordi hvis maten ligger i en åpen pose på bakken kan det komme maur og andre insekter til, Tar gjerne med mat inn i teltet også hvis jeg vil spise i teltet.

I nordvestlige Canada har jeg kun opplevd en gang at jordekorn har spist på maten min (de blir så tamme at du kan mate dem av hånda, også langt ute i villmarka). Men det anbefales å i hvert fall oppbevare maten noen titalls meter unna der du sover i tilfelle en bjørn skulle stikke innom, og er det mulig, så kan man henge den høyt opp (men mange steder er trærne opp mot polare strøk og mot fjellene i vestlige Canada så spinkle at det er bare tull å prøve å henge noe opp). At bjørn tar mat er mest vanlig (men skjer ikke ofte) der det ferdes mye folk og bjørnen har blitt vant til folk. Og oftest er det svartbjørn som er mest nærgående, og som oftest er det i USA fordi folk ikke kan gå like fritt rundt i naturen der som i Canada. I villmarka stikker bjørnen unna når den får ferten av mennesker med mindre den står i matfatet sitt (fisker i elv, slått en elg...). Den vil overhode ikke ha noe å gjøre med deg. Ulven er enda mer sky. Mange på tur nord for polarsirkelen i Canada/Finland/Russland får se bjørn. Ulv er det svært få forunt å få se.

Så, i Norge ville jeg bare glemt hele problemstillingen med dyr og mat. Det er det jeg gjør. Men jeg legger ikke biffen på en stein utenfor teltet da. Det er jo ingen vits å prøve å få en rev til å stikke av med den. Men du kan gjerne teste med noe mat du ikke skal spise, så får du se hvor enkelt det er å få et dyr til å komme inn i leiren din og ta den i løpet av natta. Det er sikkert noen som har opplevd det, men vanlig er det ikke.

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TOT skrev (29 minutter siden):

Det er i alle fall relevant å beskytte maten mot mus, rev, ymse fugler osv.

På en tur i Femundsmarka opplevde en kompis av meg at ekorn (tror vi …) gnagde seg rett igjennom sekken hans og inn i et brød … Selv om bjørner er et par hakk skumlere enn ekorn, er det selvsagt kjipt når utstyr blir ødelagt og mat borte. 

Mot ekorn er det neppe noe poeng å henge opp maten. Jeg driver en god del med foring av fugler og ekornet er ram til å få tak i fuglematen. Jeg har sittet og sett på et ekorn prøve å hoppe fra en trestamme og bort til foringsautomaten. Foringsautomaten var akkurat for langt unna til at den klarte det, så det gikk i bakken gjentatte ganger, ganske høyt oppe også. Her kan du se en som forsøker å stoppe ekornet fra å nå foringsautomaten:

 

Og denne er enda morsommere. Her lager han en labyrint til ekornet:

 

  • Liker 1
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, rofferdal said:

Er det relevant i Norge?

Nei.

Trøbbelet i USA er at mye folk ferdes i områder med mye bjørn. Siden mennesker er slumsete dyr, så har bjørnene etterhvert skjønt at mennesker = søtsaker. Her til lands er det færre muligheter for slike læringssituasjoner. Ikke fordi vi er mindre søpplete enn amerikanerene, men fordi det er lite bjørn i f.eks Oslomarka.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.