Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva gjorde jeg feil i skipreppingen min?


awesomevicc

Anbefalte innlegg

Et av mange spørsmål i min skikarriere. 

Jeg har fått meg et eksemplar av Åsnes Finnmark 54. Til dem kjøpte jeg en Mohairfell og la ut på eventyr i preparert løype med litt nysnø, uten å smøre, glide eller impregnere. Resultatet var null glid, hverken fremover eller bakover. For en noobie som meg var det egentlig likegreit. 

Så kjøpte jeg et slikt Swix sett med glider, cleaner og skinbooster og fulgte oppskriften. Klippet til fellen også. Og la ut på nytt eventyr, denne gangen i et gammelt scooterspor og nysnø. Jeg hadde glid, alle veier. Fremover og bakover. Jeg kavet og kavet. Så noe har jeg jo måttet gjøre feil? 

Noen som har tips eller forslag? Jeg har ikke impregnert fellene, men trodde det kun hadde noe å si for gliden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

- Du kan ha klippet fellen for kort
- Hadde du mer vekt på deg første gang, f.eks gikk med sekk med noe tyngde.
- Var det mye løssnø siste gangen så trengs det mykere ski for å få feste. 
- skinbooster, en må ikke ha på for mye da blir fleks i hårene liten og dertil dårlig feste. nå hadde du ikke brukt det nå men til senere.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting som slår god gammeldags smøring på kaldt blåswix føre. Har ulike ski til ulike formål. Er blitt veldig glad i felleski hvor fellene er faste og du oppgir vekt ved kjøp. Glid og feste på en gang. Har aldri fått til åsnes sitt system. Greit i motbakke men dårlig på flater og nedover. Mine åsnens er nå blitt 100 prosent smøreski. Går mer og mer i opptråkkede spor, mulig det er alderen. 

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.