Gå til innhold
  • Bli medlem

Garmin inreach mini vs Spot gen 4 og kajakk


LitekH

Anbefalte innlegg

Jeg er mye på tur alene både i kajakk og på fjellet. Tenker det er smart å kjøpe en nødpeilesender for å holde kontakt med familien hvis det ikke er dekning og hvis noe akutt oppstår. Har tittet litt på Spot og Garmin Inreach mini. Mitt spørsmål er hvordan er vanntettheten? Kan jeg ha den utenpå padlevesten? Tåler den saltvann, masse sprut og kraftig regnvær? Flott hvis noen vil dele erfaringer og tanker. Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har brukt en Ocean Signal PLB i flere år.

Den er liten, passer på padlevesten, pg trykktestet ned til 200meter. Den må inn på service til batteriskift og trykktesting hvert 7. år, så denne kan du stole på.

Min har vert med på mye rulling og svømming. Det tåler IKKE en spot, og en inreach har vel også knapper, ladeport, batteriluke etc. som kan komme vann inn i til slutt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Garmin Inreach Mini 2, er IPX7 tett.

Sitat

IPX7 Tåler utilsiktet kontakt med vann ned til 1 meter i opptil 30 minutter. Egner seg for  sprut, regn eller snø, dusjing

Du kan supplere med vanntett deksel, https://www.garmin.com/nb-NO/p/pn/010-12723-01
Men det ser ut som at du må åpne det vanttette deksle for å aktivere SOS.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Spot gen3 som er IP67 og skal tåle 1m i 30min uten at jeg har prøvd. Men jeg har gått rundt med kano og den overlevde det de 2min i vann før jeg vasset i land. Den henger også utenpå sekk eller på sykkelveske uansett vær og har alltid fungert som den skal.

Jeg kjenner ikke Spot gen4, men den skal være IP68 så regner med at den vil tåle noe tilsvarende.

Kjenner heller ikke til Spot X , men den er også opplyst å være IP67 og der står det også 1m i 30min.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tre rustne menn padlet norge på langs. På 3 måneder ødela de 6 Spoter pga. sjøvann. Bare styr unna, uansett hvilke IP-grad de har prestert å stemple på den saken.

Bruk noe du han trykke på mens du ligger der hjelpeløs i sjøen, og kajakken blåser bort fra deg mye raskere enn du klarer å svømme.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (17 timer siden):

Tre rustne menn padlet norge på langs. På 3 måneder ødela de 6 Spoter pga. sjøvann. Bare styr unna, uansett hvilke IP-grad de har prestert å stemple på den saken. Bruk noe du han trykke på mens du ligger der hjelpeløs i sjøen, og kajakken blåser bort fra deg mye raskere enn du klarer å svømme.

Jeg har ikke padlet Norge på langs, men har slitt ut en Spot jeg også. Det var dog gen 2 tror jeg. Jeg har også gått over til Ocean Signal PLB.

Hvis man absolutt skal ha en dings man kan kommunisere med utover nødfunksjonen, så har vel Gramin bedre dekning enn Spot?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (På 22.2.2022 den 10.26):

Jeg har brukt en Ocean Signal PLB i flere år.

Den er liten, passer på padlevesten, pg trykktestet ned til 200meter. Den må inn på service til batteriskift og trykktesting hvert 7. år, så denne kan du stole på.

Min har vert med på mye rulling og svømming. Det tåler IKKE en spot, og en inreach har vel også knapper, ladeport, batteriluke etc. som kan komme vann inn i til slutt.

...men en PLB tilfredsstiller jo bare halvparten av kravene @LitekH har stillet. Kanskje man trenger begge to hvis man både vil ha kontakt med familien når man ikke har telefondekning og også må ha den hengende på utsiden av padlevesten der den utsettes for salt sjøsprøyt hele tiden. Det koster jo ikke særlig mye å ha en Ocean Signal PLB (bortsett fra innkjøpet da). Det er også et poeng at med en PLB er det alt eller ingen ting. Trykker du på knappen går alarmen i hovedredningssentralen, så terskelen vil nok være relativt høy før man ber om hjelp. Med en inReach kan du i tillegg be noen du kjenner om hjelp, for eksempel fordi du har forstuet en ankel og trenger hjelp til å komme deg hjem. Eller du blir forsinket til stedet du har avtalt å bli hentet etter at turen er over. Du kan bruke den til å sende og motta SMS og e-post i tillegg til at du kan sende med posisjonen din slik at mottakeren enkelt kan finne ut hvor du er ved å klikke på en lenke som viser posisjonen i et kart.

Men det er klart, ligger du og ruller i bølgene i Vestfjorden i storm og kajakken du satt i blåser avgårde, så er nok en PLB det tryggeste.Det er jo sånne forhold den er laget for. Antakelig gir den kortere responstid også fordi den ikke først går innom en sentral i USA før den videreformidles til redningssentralen.

;-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (26 minutter siden):

Med en inReach kan du i tillegg be noen du kjenner om hjelp, for eksempel fordi du har forstuet en ankel og trenger hjelp til å komme deg hjem. Eller du blir forsinket til stedet du har avtalt å bli hentet etter at turen er over. Du kan bruke den til å sende og motta SMS og e-post i tillegg til at du kan sende med posisjonen din slik at mottakeren enkelt kan finne ut hvor du er ved å klikke på en lenke som viser posisjonen i et kart.

;-)

Det viktigste er å kunne tilkalle hjelp når man er i nød, kan man stole på at en inreach tåler miljøet og 100% sikkert garantert har batteri? Det kan man med en PLB, og den kan også brukes om man har forstuet en ankel og ikke kommer seg hjem for egen maskin (men padler man med anklene? ;)).

PLB sender kontinuerlig radiosignal etter at GPS posisjon er sendt ut, så hvis man driver/blåser avgårde i sjøen blir man fortsatt funnet ved hjelp av signalet, i tillegg til at den har ett strobelys. Det fikser ikke inreach/spot.

Så lenge man er i Kajakk bør man også ha VHF og mobil. Det er temmelig god mobildekning langs kysten, og med VHF når du kystradioen og alle skip rundt deg. Så den inreachen er overflødig når man har en PLB, hvis du også har mobil og VHF.

Har du nok lademuligheter kan du ha VHF med DSC, så trenger du strengt tatt ikke en PLB heller, kanskje. DSC har bedre rekkevidde enn analoge radiosignal, (men jeg vet ikke om du kan garantere kontakt i alle tilfeller).

Jeg har en vanntett knappetelefon i vesten, den er mulig å betjene med våte neoprenhansker. Pakket i vanntett pose vanligvis, for mikrofon og høyttaler er dårlig når det er vått. VHF går fint å høre/snakke i selv om det er helt vått.

——

Kystradioens «meld fra hvor du drar» er lurt å bruke, spesielt på litt lengre og eksponerte aleneturer. Så leter noen profesjonelle etter deg om du ikke kaller opp (evt.ringer) til avtalt tid og de ikke oppnår kontakt. Ekstra sikring, for om man er bevisstløs kan man heller ikke trykke på nødknappen ;) 

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS Spør om bruk både i kajakk og i fjellet. I fjellet er det ikke bestandig mobildekning, her vil Inreach Mini 2 kunne brukes både til nødbruk og kommunikasjon med familien. Lades med USB-C, på siste modell. Batteritiden vil variere med hvor ofte og detaljert aktiviteten spores, med fri sikt til himmelen fra 5-30 dager.

Når en nødmelding sendes, så oppdateres posisjonen hvert minutt i ti minutter. Deretter med 10 minutters interval (for ikke å spare batteriet). 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sofasliter skrev (4 minutter siden):

TS Spør om bruk både i kajakk og i fjellet. I fjellet er det ikke bestandig mobildekning, her vil Inreach Mini 2 kunne brukes både til nødbruk og kommunikasjon med familien. Lades med USB-C, på siste modell. Batteritiden vil variere med hvor ofte og detaljert aktiviteten spores, med fri sikt til himmelen fra 5-30 dager.

Når en nødmelding sendes, så oppdateres posisjonen hvert minutt i ti minutter. Deretter med 10 minutters interval (for ikke å spare batteriet). 
 

Om man skal bruke det til mere en padling, så er Spot skit og møkk! Skal du bruke penger på noe som funker, så er Inreach tingen også det eneste som er brukanes for oss turfolk, grunnen er enkel, du har dekning overalt kontra spot som sliter jo lengre nord du kommer, Inreach har to veis kom, brukt dette i 10 år fungert 100 av 100 ganger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje ikke "one size fits all"-tanken gjelder her. Det kan tenkes man bør ha en PLB på sjøen. Det gjelper lite med inReach når du svømmer rundt i 2 meter høye bølger uten kajakken hvis den har kortsluttet på grunn av vanninntrengning. Den kan jo ikke være innpakket. Jeg vil se den som åpner opp våtdrakta under sånne forhold for å trykke på nødknappen. En ting er flatt vann på badestranda, en annen ting er høye bølger og uvær langt ute på sjøen der kajakken har gått tapt. Så hvis man driver både på sjøen og på fjellet alene, og man i tillegg vil ha toveis kommunikasjon, så er vel kanskje enkleste utvei både en PLB og en inReach. Det koster ikke allverden å ha en PLB (bortsett fra innkjøpsprisen som vel er nokså lik en inReach vil jeg tro). Er det ikke bare et årsgebyr på 400 kr pluss at man må ha den inn for batteribytte hvert 7. år?

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Inreach Mini. Den er god den, men jeg stoler ikke på at den vil tolerere sjø.
Så den bruker jeg kun på land.

Ville nok gått for en som er beregnet for sjø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (8 timer siden):

Er det ikke bare et årsgebyr på 400 kr pluss at man må ha den inn for batteribytte hvert 7. år?

Min kostet i området 4000kr i innkjøp. Sektoravgift er 450kr årlig.

Service er hvert 7. år. Da byttes batteri, alle pakninger, trykktest og funksjonstest. Ny servicedato blir påstemplet enheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (På 24.2.2022 den 7.38):

Min kostet i området 4000kr i innkjøp. Sektoravgift er 450kr årlig.

Service er hvert 7. år. Da byttes batteri, alle pakninger, trykktest og funksjonstest. Ny servicedato blir påstemplet enheten.

Altså ca 1000 kr per år i den 7-årsperioden. Høres ut som billig forsikring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.