Gå til innhold
  • Bli medlem

Åsnes skistav - Tupp + trinse løsnet - Ikke noe problem?


sneakyowl

Anbefalte innlegg

På forrige fjellskitur jeg var på klarte jeg i et litt dust øyeblikk å dra av tuppen (+ trinse) på skistaven.

Læring: Tenk litt bedre igjennom hvordan du velger å dra opp staven fra snøen etter å ha brukt den som teltplugg! 🤣

Hele tuppen kunne jeg vri fast på staven igjen med hendene, og den fungerte som normalt igjen- Frem til den datt av noen timer senere under marsj. Jeg festet den ikke spesielt hardt første gangen, og gjorde et litt bedre forsøk ved å dytte hele staven ned i tuppen/trinsen med snøen som motstand. Dette fungerte nok litt bedre, men jeg undres: Er denne tuppen _ment_ å kunne tas av? Jeg har ikke knekt noe? Kan jeg stole på skistaven videre på lengre turer?

Staven er av type Åsnes Nansen 2-part pole (https://www.fjellsport.no/asnes-nansen-2-part-pole-blue.html)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Omnilite skrev (1 time siden):

Åsnes selger reserve tupper, linken er til tuppen og hvordan montere.

https://www.asnes.com/produkt/ski-pole-flex-tip/

 

 

Takk! Dog jeg må si jeg sitter igjen litt mer forvirret etter å ha lest den.

Spesielt dette skjønte jeg ingenting av:

"Når du monterer en ny pigg, må du sørge for at stavrører tres skikkelig på metallpinnen inne i piggen og at staven går helt til bunnen av piggen. Metallpinnen inne i Flex Tip skal gå inn i hullet på enden av skistaven. Du må være forberedt på at man kanskje må bore hullet i bunnen av staven litt større, da med et 5 mm bor til metall."

Men en grei takeaway her er i hvert fall at jeg bør lime og sikkert presse den enda hardere på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har byttet spisser på adskillige ski-/vandrestaver, enten knekket eller slitt.

Enklest er FORSIKTIG å bruke en varmeblåser på lågt trin til å varme spissen som skal demonteres og dra den av med e tang. Så FORSIKTIG forvarme den ny som skal på og presse den godt på - ja med kroppsvekt og IKKE hammer. Evt. med litt smeltelim på skistaven, men ofte sitter en rest lim uansett. Tilsynelatende har Åsness piggen en sentrerings pinne i midten som selvsagt skal ramme hulheten i støvrøret. Dette skal så muligens borres litt opp så piggen går inn i. Det er slik de gjør i sports servise, hvis de da kan.

Legge i Kokende vann i ca. 5 min er for feltbruk i teltet. 

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

elgen skrev (2 timer siden):

Hei

Jeg har byttet spisser på adskillige ski-/vandrestaver, enten knekket eller slitt.

Enklest er FORSIKTIG å bruke en varmeblåser på lågt trin til å varme spissen som skal demonteres og dra den av med e tang. Så FORSIKTIG forvarme den ny som skal på og presse den godt på - ja med kroppsvekt og IKKE hammer. Evt. med litt smeltelim på skistaven, men ofte sitter en rest lim uansett. Tilsynelatende har Åsness piggen en sentrerings pinne i midten som selvsagt skal ramme hulheten i støvrøret. Dette skal så muligens borres litt opp så piggen går inn i. Det er slik de gjør i sports servise, hvis de da kan.

Legge i Kokende vann i ca. 5 min er for feltbruk i teltet. 

Elgen

Takk! Enhver unnskyldning for å ta i bruk varmeblåseren min må brukes 🤪 Gir det et forsøk i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en ganske enkel affære. Det var en del lim på staven allerede, så jeg varmet bare dette opp og tredde spissen på skikkelig med en del vekt ned mot gulvet (en trefjøl). Lengdemessig er staven helt lik som den andre, så den sitter nok "riktig" inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (7 timer siden):

Det var en ganske enkel affære. Det var en del lim på staven allerede, så jeg varmet bare dette opp og tredde spissen på skikkelig med en del vekt ned mot gulvet (en trefjøl). Lengdemessig er staven helt lik som den andre, så den sitter nok "riktig" inne.

Jeg har et par Åsnes Mountain som ble bøyd når de var nye, og de jeg bruker har utslitte tupper så jeg tenkte å bytte over.

Vil du tro det er mulig å ta av en tupp fra en bøyd stav og sette på en annen? Vet du ikke har samme staven, og Åsnes har endret en del på konseptet sitt så det blir kanskje litt annen case. På de nye Mountain stavene skrues trinsene på, mens på de gamle er de tredd på veldig stramt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjell Iver skrev (58 minutter siden):

Jeg har et par Åsnes Mountain som ble bøyd når de var nye, og de jeg bruker har utslitte tupper så jeg tenkte å bytte over.

Vil du tro det er mulig å ta av en tupp fra en bøyd stav og sette på en annen? Vet du ikke har samme staven, og Åsnes har endret en del på konseptet sitt så det blir kanskje litt annen case. På de nye Mountain stavene skrues trinsene på, mens på de gamle er de tredd på veldig stramt.

Det skulle jeg likt å kunne svare på, men det stiller jeg nok ganske blankt desverre! Men om du først får på tuppen fra de gamle stavene kan du vel kanskje ta med trinsene fra de tuppene også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (1 time siden):

Det skulle jeg likt å kunne svare på, men det stiller jeg nok ganske blankt desverre! Men om du først får på tuppen fra de gamle stavene kan du vel kanskje ta med trinsene fra de tuppene også?

Ja - tenkte mer på om det ville være mulig å demontere og montere en slik skitupp. Men skal forske litt mer på det der når jeg MÅ fikse de stavene. Jeg har hatt en tendens til å knekke staver..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjell Iver skrev (6 timer siden):

Vil du tro det er mulig å ta av en tupp fra en bøyd stav og sette på en annen? Vet du ikke har samme staven, og Åsnes har endret en del på konseptet sitt så det blir kanskje litt annen case. På de nye Mountain stavene skrues trinsene på, mens på de gamle er de tredd på veldig stramt.

Yepp, det bør være mulig. De fleste staver er av 10mm alu rør. Sikkert også Åsness nye og gamle. Bare gjør dette omvendt: Varme gamle spissen FORSIKTIG (så den ikke smelter - blir deform) og dra den forsiktig av med en tang ved å vri og dra litt Så drar du de utslitte tupper av og monterer som tidligere beskrevet. Som regel er det nok smeltelimrester til at det sitter bra og den varme tuppen krymper litt når du springer ut og kjøler den i snøen. Hvis du tar fra en bøyd stav ødelegger du jo ikke noe.

Skrue eller ikke skrue trinse kan omgås ved å varme litt på plasttrinsen så den blir myk og så smette den på. 

Ved et feilkjøp har jeg flere ferske spisser liggende (annonse: stk. vis, men var altså par!) og har byttet på flere staver for å få skarpe spisser på årets holkeføre i januar - men nå er snøen kommet!!

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.