Gå til innhold
  • Bli medlem

Åsnes Breidablikk med null glid


pulknewbie

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte nylig inn Åsnes Breidablikk ski med 58 mm Mohair feller.  De ble testet for første gang sist lørdag, og da fikk jeg meg litt av en overraskelse.  Jeg gikk på hardpakket løype ved siden av oppkjørte spor, og jeg satt omtrent fast i underlaget.  Det var omtrent som å gå på sandpapir.  Måtte til og med stake i nedoverbakkene for å få framdrift.  Fellene kleppet ikke.  Lufttemperatur, var minus 3-5 grader. Gliden var så dårlig at det må være en feil et eller annet sted, men hva består feilen i?  Kan noen fortelle meg det?  Alle tips og forslag mottas med takk.

Jeg gikk litt i løssnøen, og da kunne det synes som om skiene fungerte noe bedre, men i hardpakket løype var skiene altså helt ubrukelige.

Har foreløpig tenkt på følgende mulige løsninger: 1. Bruke smallere fell. 2. Selge skiene og heller kjøpe den smørefrie versjonen.  Kan dette være en mulig vei ut av uføret?  Slik det er nå virker det som om jeg sitter der med et par ubrukelige ski.

Endret av pulknewbie
forbedre tittel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • pulknewbie endret tittelen til Åsnes Breidablikk med null glid
Annonse

Lengden har litt og si, men i det store og hele har du for mye felleareal til hardpakket løype.

58mm vil funke i løssnø, men blir det hardere kan du gå ned på fellebredden.

Alternativet er 45mm mohair/40mm race/30mm mohair. Race fellen er vel noe tynnere, og har bedre glid enn standard mohair Jo smalere, jo dårligere på løst underlag.

Egentlig vil du ikke klare deg med bare ett sett feller som er så brede som de du har. Jeg har brukt 45mm mohair og 35mm syntet (isete og vått føre) på Amundsen, Ingstad og Tind 76. Bare unntsksvis har jeg brukt 60mm mohair på Tind (brøyting i 25cm nysnø). Syntet glir fundamentalt dårligere på "tørrføre".

Men det desidert beste på det føret du hadde, ville vært å klaske på blå-extra.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Brediablikk. De har lavt smørespenn standard. Og verre blir det hvis du veier noen kilo ekstra kontra lengde på ski og hvis du har tung sekk på ryggen.
Jeg har 35 og 45 synt og 45 mohair. På hardt underlag er det best å bruke synt, mest pga slitasje på fell.  Jeg bruker nesten alltid 35mm synt til det. 
I løssnø og finere snø 45mm mohair.  Viktig å klippe til fell også, jeg har kortet ned synt en del.
God glid blir det ikke uansett på de, hvertfall hvis du er vant til langrennski. 
På normalt vinterføre er det like greit å bruke blå extra. Dog bør du ha med boksen i lomma. Siden smørespenn er lavt slites smurning fortere.
Er det løst og du trekker pulk f.eks er feller bedre for å ha solid grep oppover. 

Jeg har også brukt klister på mine, det krever dog god grunning av klister eller forsvinner det fort.
Men jeg ser ikke Breidablikk som noen langturski. Jeg kjøpte mine for å "klatre" rundt i skogen, da er det ofte greit at det ikke glir for bra nedover.

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

borgern skrev (På 21.2.2022 den 15.58):

Jeg har Brediablikk. De har lavt smørespenn standard. Og verre blir det hvis du veier noen kilo ekstra kontra lengde på ski og hvis du har tung sekk på ryggen.
Jeg har 35 og 45 synt og 45 mohair. På hardt underlag er det best å bruke synt, mest pga slitasje på fell.  Jeg bruker nesten alltid 35mm synt til det. 
I løssnø og finere snø 45mm mohair.  Viktig å klippe til fell også, jeg har kortet ned synt en del.
God glid blir det ikke uansett på de, hvertfall hvis du er vant til langrennski. 
På normalt vinterføre er det like greit å bruke blå extra. Dog bør du ha med boksen i lomma. Siden smørespenn er lavt slites smurning fortere.
Er det løst og du trekker pulk f.eks er feller bedre for å ha solid grep oppover. 

Jeg har også brukt klister på mine, det krever dog god grunning av klister eller forsvinner det fort.
Men jeg ser ikke Breidablikk som noen langturski. Jeg kjøpte mine for å "klatre" rundt i skogen, da er det ofte greit at det ikke glir for bra nedover.

 

I mitt tilfelle er det ikke snakk om glid i det hele tatt.  Tilnærmet null glid, og det er for  jævlig.  Men du sier noe interessant-  "

"Lavt smørespenn".  Betyr fet det samme som "kort smørespenn", dvs det er en relativt kort del av skia som skal smøres?  Og selvfølgelig veier jeg noen kilo ekstra i forhold til lengden på ski.  Kanskje det er der problemet er?  Jeg løser vel neppe problemet med å skifte til 45 mm felle? Beste løsningen er kanskje da å gå for en smørefri variant.

Endret av pulknewbie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lavt og kort smørespenn kan henge sammen men ikke nødvendigvis. Jeg har langresski med ganske kort men høyt spenn og jeg har ski med lavere og lengre spenn. Men fjellski har gjerne ikke slike valgmuligheter som langrennski. Der er det et type spenn på hver lengde bare,
Lavt betyr at høyden på smørelomme er liten slik at du vil subbe smurning/fell hele tiden. Er du tung vil du og tråkke den mer ned som gjør det enda verre.
En ski som Amundsen har høyere smørespenn og vil gli bedre. 
jeg brukte  45mm syntfell første gang jeg testet de og lot de være litt lange, da var skiene mer som truger. Jeg har vel klippet fell så den går til ca 5cm foran hæl.

Gå over til smørefri er en mulighet. En kompis har et par Fischer som er noe bredere enn Breidablikk. Men det er ikke noe suveren glid på de heller, er det hardt så bråker de. Ulempe med smørefri er at du kan få litt dårlig feste når det er harde forhold. 
Mulig FInnmark 54 er en bedre ski for deg hvis du skal gå mye løyper uten at jeg kjenner spennet på de. Du kan jo kontakte Åsnes å høre hvordan de er i forhold.
 Jeg kjøpte mine Brediablikk for å tråkke rundt i skogen med bikkja, da er det greit at gli er dårlig når jeg skal kjøre ned mellom trær etc.


 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.