Gå til innhold
  • Bli medlem

Fra Svartehavet til det Kaspiske hav


Norwegian_tarzan

Anbefalte innlegg

Om litt over 2 mnd starter jeg på noe jeg har drømt om lenge, planlagt lenge og har gledet meg til lenge. Jeg skal gå fra svartehavet, ved Georgia, opp i fjellene og gjennom skoger, inn til Azerbaijan og så gå gjennom variert terreng før jeg avslutter gjennom ørkenen til jeg når det Kaspiske hav. 

Jeg håper å klare det på rundt 3 mnd, og er utrolig spent.

Er det noen som har reist noe i Georgia eller Azerbaijan som har noen tips å komme med? 

For de som ønsker så kan dere også følge med på turen gjennom instagram kontoen min som er @Norwegian_tarzan

Ellers skal jeg i etterkant av turen lage en slags dokumentar om min opplevelse, da jeg ser for meg at det kommer til å bli en hinsides bra tur. Tøff, med mange vanskelig elementer, men samtidig utrolig givende.

Avreise er 3 mai.

 

Wish me luck :) 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oj. Det høres ut som en helt fantastisk tur! Har ingenting å bidra med, dessverre, men er veldig fascinert av både kultur, historie og natur i regionen, særlig Georgia. Et besøk dit står ganske høyt på ønskelista.

Tror du kommer til å få en opplevelse for livet. Gleder meg til å følge deg. Og lykke til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Blindgjenger said:

Oj. Det høres ut som en helt fantastisk tur! Har ingenting å bidra med, dessverre, men er veldig fascinert av både kultur, historie og natur i regionen, særlig Georgia. Et besøk dit står ganske høyt på ønskelista.

Tror du kommer til å få en opplevelse for livet. Gleder meg til å følge deg. Og lykke til!

Enig. Jeg har sett mye dokumentarer og lest om området, og gleder meg veldig. Skal også besøke en del av de mest spesielle stedene håper jeg, bare fordi jeg har lyst å få de med meg :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Myriameter said:

Høres flott ut. Eneste jeg kan bidra med er tips om at du kanskje kan opprette en Patreon profil, der følgere kan betale litt for ekstra stoff underveis fra turen, og samtidig sponse opplevelsen.

God tur!

Dette har jeg aldri hørt om. Er det noe tilsvarende Instagram, men at følgerne må betale for å se en story, bilder osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en fantastisk tur. Skal du gå alene?

Jeg var i Georgia for noen år siden og gikk randonee turer. Mest rundt Mkinvartsveri og til slutt opp på Mount Kazbek på ski. Vi bodde på et slags bed and breakfast hjemme hos en georgisk "bestemor" som serverte fantastisk hjemmelaget mat og vin. Samt noen dager i en hytte på 3600 høydemeter i fjellet, de fleste fjøs har bedre standard.. men til tross for at vi sov rett på treplankene og frøs er det ett av de stedene jeg husker med mest sjarm (hvis du ser på videoen nedenfor er det rommet med alle flaggene på veggene). Generelt vil jeg si Georgia er et flott land, maten er god og folk er stort sett hyggelige. Dog kommer man ikke kjempe langt med engelsk i alle settinger. Men med nikking og smiling kommer man langt. 

Men ett tips kan jeg gi. Vi avtalte med en guide å møtes klokken 06:00 for å starte en av turene. Han kom klokken 9 og satte seg ned for å spise. Da de fleste av oss var sveitsiske og med et litt annerledes forhold til tid var stemningen litt anspent. Da spurte guiden: "do you know what GMT time is?" Alle av oss var i "ja" leiren.. Guiden svarte "nei nei, GMT is Georgia Maybe Time" og spiste fredfullt frokosten videre. Så bare å ta livet med ro der :)

Hvis du vil see hvordan stemningen var og litt slikt er youtube videoen fra turen nedenfor. Bare å glede seg, Georgia er en reise i tid og kultur. 

Georgia historie er interessant og fargerik. De har et innslag av alle kulturer og jeg anbefaler virkelig å ta en guided tur i Tiblisi. De har en unik identitet og tilnærming til livet. Guiden mente Georgia har blitt invadert i gjennomsnitt hvert 40 år de siste 2000 årene. Ikke sikker på om det stemmer men bare titt på denne listen av kriger Georgia har vært involvert i

https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_wars_involving_Georgia_(country)

Derfor har Tiblisi moderne og mest av alt gammel arkitektur med miks av alle verdensdeler. 

Jeg misunner deg i alle fall!

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Wegerle said:

Høres ut som en fantastisk tur. Skal du gå alene?

Jeg var i Georgia for noen år siden og gikk randonee turer. Mest rundt Mkinvartsveri og til slutt opp på Mount Kazbek på ski. Vi bodde på et slags bed and breakfast hjemme hos en georgisk "bestemor" som serverte fantastisk hjemmelaget mat og vin. Samt noen dager i en hytte på 3600 høydemeter i fjellet, de fleste fjøs har bedre standard.. men til tross for at vi sov rett på treplankene og frøs er det ett av de stedene jeg husker med mest sjarm (hvis du ser på videoen nedenfor er det rommet med alle flaggene på veggene). Generelt vil jeg si Georgia er et flott land, maten er god og folk er stort sett hyggelige. Dog kommer man ikke kjempe langt med engelsk i alle settinger. Men med nikking og smiling kommer man langt. 

Men ett tips kan jeg gi. Vi avtalte med en guide å møtes klokken 06:00 for å starte en av turene. Han kom klokken 9 og satte seg ned for å spise. Da de fleste av oss var sveitsiske og med et litt annerledes forhold til tid var stemningen litt anspent. Da spurte guiden: "do you know what GMT time is?" Alle av oss var i "ja" leiren.. Guiden svarte "nei nei, GMT is Georgia Maybe Time" og spiste fredfullt frokosten videre. Så bare å ta livet med ro der :)

Hvis du vil see hvordan stemningen var og litt slikt er youtube videoen fra turen nedenfor. Bare å glede seg, Georgia er en reise i tid og kultur. 

Georgia historie er interessant og fargerik. De har et innslag av alle kulturer og jeg anbefaler virkelig å ta en guided tur i Tiblisi. De har en unik identitet og tilnærming til livet. Guiden mente Georgia har blitt invadert i gjennomsnitt hvert 40 år de siste 2000 årene. Ikke sikker på om det stemmer men bare titt på denne listen av kriger Georgia har vært involvert i

https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_wars_involving_Georgia_(country)

Derfor har Tiblisi moderne og mest av alt gammel arkitektur med miks av alle verdensdeler. 

Jeg misunner deg i alle fall!

 

Takk for glimrende svar og informasjon. 

Heldigvis har jeg bodd 9 år i ulike land i Afrika og er godt kjent med å bare kunne ta det med ro, så tror ikke det skal være så vanskelig. Men jeg skal jo i all hovedsak være alene hele tiden, så det er først og fremst min egen tid det går på :) 

Stilig video, så den akkurat. Så ut som dere hadde dere en fin tur der.

Det jeg har gjort er å leie inn en lokal guide i hvert av landene, og de skal være logistikk ansvarlige, da jeg skal ha ulike depoter underveis hvor jeg får forsyninger underveis. Ellers vil jeg selvfølgelig gå forbi ulike landsbyer, og til det har jeg fått laget meg et skriv på engelsk som guidene min har oversatt til meg med ulike spørsmål som jeg tror jeg kommer til å få bruk på underveis.

Planer er å stoppe i både Gori, Mtskheta og Tbilisi, for å få inn litt historie og kultur. Gleder meg veldig til den delen av turen også. Og det vil sikkert også være verdifull restitusjon for bena mine :)

Men takk for informasjon og tips, så håper jeg du følger med på instagram og på youtube kanalen min også :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, ost said:

Fantastisk turforslag, håper opplevelsen står til forventningene. Om du titter innom her med et bilde eller to mens du er på tur ville det vært prisverdig.

Nja vet ikke hvor lett det blir. Det blir nok kun instagram som vil være oppdatert på tur, om noe i det hele tatt. 

Og takk, jeg håper selvfølgelig det selv. Gleder meg veldig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.