Gå til innhold
  • Bli medlem

Effekt på Optimus Polaris


triise

Anbefalte innlegg

Hei, har en Optimus Polaris som jeg har hatt ca ett år og som jeg ikke blir helt kompis med.

effekten er oppgitt til hele 4,2 kw. Og med det skulle den være mer enn nok til å varme opp et Helsport Fjellheimen X-trem i -10° og vindstille(?) min gamle optimus 111 klarer i alle fall dette, og den er på 2,7 kw…

vi hadde så vidt lunk under taket i natt, og det ble en kald morgen uten kaffe… 🥶

fyrer med renset bensin fra Biltema. Og føler at jeg ikke får veldig god effekt. Samtidig så pulserer den ofte og lager en flapprelyd.

noen som er kjent med dette? Tips?

Nå er jeg akkurat kommet hjem fra en overnatting, hvor den oppførte seg som en trassig unge. Til slutt så ville den ikke brenne i det hele tatt(!). Det kom ikke fuel ut. Har demontert, men ikke funnet ut hvorfor. Nå fungerer den etter sammenskruing. 

Ikke spesielt tillitsvekkende å ta med på vintertur…

Endret av triise
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei. Jeg har nettop vært igjennom en tilsvarende runde med min omnifuel. 

 

Nytt utstyr er urent. Alt må skylles / renses. Flaske. Så flaske og slange. Så dette uen dyse så med dyse.

Tenn på og la det bli varmt,  så slukk og stramme til dyse mens den er varm. 

Sier de 20 pump, bruk 30. 

Forvarm med rødsprit istedenfor bensin om du ønsker å være 100% da unngår du evt. Forurensning. 

Tro ikke på tallene produsenten oppgir 😢.

Alltid vær trent på utstyret før turen 😅

Mvh

Thøger 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omnilite skrev (10 timer siden):

Er vel noen som har modifisert høyden på flammesprederen. Søk litt på forumet, så finner du nok noen tråder om Polaris..

Denne modifikasjonen var mer rettet mot bruk av parafin. 


Har Polaris selv og opplevde den som litt kranglete i starten, og den funker dårlig på parafin.
Men etter å ha skrudd den opp og igjen og renset så funker den godt med gass og bensin. 
Ellers brenner min veldig pent med silencer. 
Usikker på effekten, har ikke mye erfaring med andre bensin brennere, men er ikke imponert sånn sett. 
Men for min del er driftssikkerhet og at den tåler vær og vind, viktigere enn akkurat effekten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

triise skrev (På 20.2.2022 den 14.46):

Hei, har en Optimus Polaris som jeg har hatt ca ett år og som jeg ikke blir helt kompis med.

effekten er oppgitt til hele 4,2 kw. Og med det skulle den være mer enn nok til å varme opp et Helsport Fjellheimen X-trem i -10° og vindstille(?) min gamle optimus 111 klarer i alle fall dette, og den er på 2,7 kw…

vi hadde så vidt lunk under taket i natt, og det ble en kald morgen uten kaffe… 🥶

fyrer med renset bensin fra Biltema. Og føler at jeg ikke får veldig god effekt. Samtidig så pulserer den ofte og lager en flapprelyd.

noen som er kjent med dette? Tips?

Nå er jeg akkurat kommet hjem fra en overnatting, hvor den oppførte seg som en trassig unge. Til slutt så ville den ikke brenne i det hele tatt(!). Det kom ikke fuel ut. Har demontert, men ikke funnet ut hvorfor. Nå fungerer den etter sammenskruing. 

Ikke spesielt tillitsvekkende å ta med på vintertur…

 

IMG_0367.MOV 8 MB · 0 Nedlastninger

Pulseringen/flap ringen ble jeg kvitt ved å ta av flammesprederen, legge den på kjærefjøl opp-ned, så trykket jeg på midten med en finger slik at "bena" på sprederen var nesten jevn med "skåla", da ble jeg kvitt denne lyden/effekten. De andre problemene har ikke jeg opplevd sålangt

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Richard Strand Wollum skrev (1 time siden):

Pulseringen/flap ringen ble jeg kvitt ved å ta av flammesprederen, legge den på kjærefjøl opp-ned, så trykket jeg på midten med en finger slik at "bena" på sprederen var nesten jevn med "skåla", da ble jeg kvitt denne lyden/effekten. De andre problemene har ikke jeg opplevd sålangt

Skal forsøke meg litt på det. Jeg har opplevt at jeg måtte presse den litt andre veien for å få helt blå flamme. Mulig nøkkelen til suksess er avstand mellom dysa og sprederen(?)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

triise skrev (1 time siden):

Skal forsøke meg litt på det. Jeg har opplevt at jeg måtte presse den litt andre veien for å få helt blå flamme. Mulig nøkkelen til suksess er avstand mellom dysa og sprederen(?)

Ja er det jeg har kommet frem til også. Litt justeringer rundt den avstanden så finner en ett punkt der hvor den er optimal. 

 

Det jeg nå vurderer er om jeg skal investere i en lyddemper eller ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.