Gå til innhold
  • Bli medlem

Old Town Next-erfaringer


Lurifax

Anbefalte innlegg

Jeg har aldri padlet noe særlig før, men vurderer å kjøpe meg en Old Town Next enmanns kano/kajakk-hybrid. Ser veldig snasen og kjekk ut til fiske og rekreasjonspadling.

https://www.westsystem.no/p/15751/old-town-next

Er det noen som har erfaringer å dele om denne på godt og vondt?

Hvordan er det å laste (og forsåvidt laste av) en kano på biltak alene? Løfter man den over hodet og lemper den inn på takstativet sideveis eller skyver man den helst oppå bakfra? Eller bærer man den på skuldra og vipper den over fra siden?

Old Town Next reklameres med at man kan ha med f.eks. hund eller et barn selv om det er enmannskano. Noen som har noen formening om hvordan det er å ha med barn i denne og hvor/hvordan man eventuelt sitter da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis den oppgitte vekten er reell, klarer du å få den opp på taket alene. Du må nok ta i.

Det kommer an på høyden på deg og bilen din hvordan du gjør det, Lave stasjonsvogner med god avstand mellom takbøylene er klart enklest.

Utifra bildene ser den kjekk ut på ferskvann og på stille skjermet sjø.

Det er en kjent youtuber som bruker denne en del, dumt jeg ikke husker navnet hans i farten. Men du kan nok se den en del i bruk på youtube.

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips til å få kano opp på biltaket (forutsetter dog at man ikke har fancy aerodynamiske bøyler, men gode gamle firkantrør) er å lage seg en enkel forlenger til å montere ut til siden på den ene. (Det finnes for salg også... men altså...)

Her skulle jeg hatt bilder av "patentet", men følgende løsning fungerte på tidenes beste turbil (Mitsubishi L300 4wd om noen var i tvil, men som familiebil med småbarn og forsørgeransvar kom den sikkerhetsmessig til kort...): 

Du trenger (testes på eget ansvar både båt og bil...): 

- 1 firkantrør fra et gammelt takstativ (sort)

- 2 (evt 4) vinkeljern med lengde minst 3 ganger høyden på firkantrøret (grått) 

- Maskinskruer som er lange nok til firkantrør + 2 vinkeljern + muttere (gule prikker)

- Bolt til å sette gjennom ved bruk (rød)

 

Vinkeljerna monteres på firkantrøret med skruer (bor rett gjennom), det holdt med nummer 1 til meg, men 2 stk vil sikre det mot vridning.

Bor i tillegg opp et hull under til å sette en bolt rød gjennom ved bruk. 

Monter stanga på eksisterende firkantrør, løft en kano eller kajakkende opp på stanga så den ligger støtt, den andre enden løftes opp og skrås inn på taket, skyv deretter den første enden inn på taket. 

 

image.png.75ff212d33d362052eda31c87d06cffd.png

For å forklare den eminente tegninga (word lenge leve):

Blått er takstativ bil

Svart er ekstra firkantrør

Grått er vinkeljern 

Gult er skruehoder 

 

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte er sånn i fjor. Liker den veldig godt. Lett å padle, godt, avtakbart sete med ryggstø, fin i motvind. God plass til min buhund mellom beina mine, plass til ryggsekk bak, og en dagstursekk foran. Ligger godt i vannet og oppleves stødig selv om den er smalere enn en vanlig kano. Synes jeg sitter litt for lavt til at det er behagelig å bruke kajakkåre, vanlig kanoåre er bra. 

Litt tung, men jeg har ikke problemer med å få den opp på taket av en Transit Connect. Lister meg inn bakfra, lurer kanoen opp på høykant og smyger den stille opp på bøylene. Jeg synes det er enklere å ta av setet før jeg laster den på bilen. Og det tar jo vekk et par kilo på vekta også. 

Legger ved et bilde fra jomfruturen på Oggevann. 😀
P9120004b.thumb.JPG.ec7085a85082f33d7589c2e72203523e.JPG

  • Liker 1
  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.