Gå til innhold
  • Bli medlem

Månedslang vandretur i august/september - Tips til rute


bendive

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har tenkt meg på en månedslang vandretur etter sommeren i år, og prøver å finne ut av hvor jeg skal gå, noe jeg kunne trengt litt hjelp til 🙂
Jeg ønsker å gå fra A til B, har tenkt at 15 km i snitt per dag bør være innafor og dermed en totaldistanse på rundt 400 km. Planen er å gå alene med telt, ha med fiskestang (men ikke være avhengig av å få fisk), bære proviant for kanskje 7-8 dager og mao. sende pakker til hytter langs ruta og proviantere underveis. Samt starte å gå kanskje midtveis ut i august.

Foreløpig har jeg kommet frem til to alternativer:
1. Starte med Børgefjell sør-nord, og fortsette langs Nordlandsruta opp til ca Fauske
2. Starte ved Elgå eller Valdalen, gå gjennom Femundsmarka, så videre nordover ish langs svenskegrensa via Sylan, Teveldalen/Meråker og videre oppover i Trøndelag så langt jeg kommer.

Tar gjerne imot tilbakemeldinger på de to forslagene! Jeg har aldri vært verken i Børgefjell eller Femundsmarka, begge er veldig tiltrekkende på meg, men jeg anser Nordland/Nordlandsruta som mer spennende enn nordover fra Femundsmarka og Trøndelag. Dog uten egentlig å ha noe særlig kjennskap til de områdene, annet enn litt random googling i det siste. Men redd for at Trøndelag kanskje blir mye...skog? Vil heller gå over viddelandskap enn i skog nede i en dal🤷‍♂️

Det hadde for eksempel vært veldig nyttig om noen her inne hadde gått hele eller deler av Nordlandsruta og kunne kommet med noen tilbakemeldinger på den!

Er mao ute etter store og små tips, erfaringer, tanker, tilbakemeldinger osv. om planen min så langt! 😄 Takker for svar! 😊

Endret av bendive
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er litt kjent med Nordlandsruta og tror det vil være en fin plan å gå nordover fra Namsvatnet. De som går Norge på lang skryter i hvertfall over at Nordland var den største opplevelsen på hele turen. 

Tror det er mulig å handle mat underveis uten de helt store problemene. Namsvatnet - Hattfjelldal. Hattfjelldal - Umbukta. (Her er det ikke butikk, men fullt mulig å få skyss eller buss t/r for å handle). Umbukta - saltfjellet. Saltfjellet - sulis.

Det er kun i Børgefjell at det ikke er hytter. Det som er litt greia er at man ofte kommer inn i en rytme der man naturlig stopper på de hyttene som ligger etter ruta. Så min erfaring er at det egentlig er bare tull å ha med telt. Jeg har allikevel hatt det med for det gir selvsagt stor fleksibilitet, men summa summarum er det bortkastet vekt om det ikke blir brukt. Det er noen som går og som planlegger turen så nøyaktig at de kun benytter telt i Børgefjell og går med lett sekk ellers. 

Bakdelen med planen din er at man fort tenker progresjon/mat - kontra å ta det med ro og stoppe å fiske osv. Det blir fort fokus på å gå :)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gått for alternativ 1. Veldig mye fint hele veien fra Børgefjell til Fauske! Spesielt området rundt Okstindan er flott. 

Trøndelag er også fint, men det er del strekker med mye myr. Fordelen er at det i Trøndelag er en del selvbetjente hytter der du kan kjøpe litt ekstra mat. 

Ellers kan du vurdere å begynne i Narvik og gå nordover, her vil du definitivt ikke bli skuffet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, Kjell Iver said:

Bakdelen med planen din er at man fort tenker progresjon/mat - kontra å ta det med ro og stoppe å fiske osv. Det blir fort fokus på å gå :)

Jess, dette tenker jeg mye på. Ønsker å ha tid til å kose meg på tur samtidig som jeg har en plan om hvor og hvor langt jeg skal gå, og kjenner meg selv godt nok til at jeg fort kan bli veldig ivrig og skal gå fort og langt når jeg går alene😅 Men jeg er glad i å gå da, og hvis man vet hvor langt man skal gå totalt kan man jo følge med og se hvordan man ligger an underveis, og ta seg rolige dager hvis man ser at man ligger foran skjemaet. Har jeg tenkt iallefall.

Ang. hyttene underveis ser jeg på det som en super "backup" i tilfelle jeg skulle trenge det (tørke klær f eks), har ikke vært i nærheten av å gå like langt før så greit å ha muligheten til en natt under tak i ny og ne hvis jeg skulle trenge det, for jeg ønsker å sove mest mulig i telt. Men igjen, kan jo hende at det blir mye hytter - isåfall blir det bare sånn det blir hehe.

Dere som er litt kjent med området og terrenget langs Nordlandsruta - er dagsmarsjer på 15km i snitt "greit"? Det er jo sti hele veien. Jeg ikke er så vant til å gå med tung sekk over mange dager, men jeg er i god form og kommer til å ha prøve å begrense til 20-25 kg i sekken alt inkl. Ønsker ikke å hele tiden måtte jage kilometer, men samtidig synes jeg det er kult å komme seg langt avgårde🤷‍♂️,Hvis jeg upper til 20km per dag i snitt rekker jeg nemlig å få gått den delen av ruta som går i Sverige også (hvis alt klaffer selvsagt), men redd det kan bli et litt vel heftig kilometerjag🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk Skaiti-Sulitjelma for nærmere 40 år siden, som 16 åring med drøyt 20 på ryggen. Husker det var litt tungt, men flott og lettgått terreng. Fra dalen og opp noe stigning og vegetasjon, før hellinga i dalen oppover mot platået slakket noe. (Ser at ruta svinger unna godbiten Rago, og går inn i Sverige. Vår minste nasjonalpark står for øvrig høyt på lista mi, og blir tatt neste gang jeg er i nord).

God tur! (Du satte meg på noen ideer nå med nye rutevalg i nord)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, bendive said:

Jeg ikke er så vant til å gå med tung sekk over mange dager, men jeg er i god form og kommer til å ha prøve å begrense til 20-25 kg i sekken alt inkl. Ønsker ikke å hele tiden måtte jage kilometer, men samtidig synes jeg det er kult å komme seg langt avgårde🤷‍♂️

Du får flotte dager uansett hvor du går og du får noen dager hvor du lurer på hvorfor - men det er som det skal være.

Du bør uansett lage en pakkliste hvor du fører opp alt du skal ha med deg fra innerst til ytterst. Før også opp vekta på hvert kolli - sekken inkludert. Jeg vil ikke anbefale å stå på startstreken og si "Jeg har sånn omtrent bortimot en 20-25 kg i sekken." Da vil jeg vedde på at det er nærmere 30 kg. Og det er nær en garanti for harde dager dersom du ikke er vant med sånt.

Antall km pr dag er neppe noe du vil trenge å stresse med - hvis lasten er innenfor hva du håndterer.

God tid før turen, så tren med sekk på ryggen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/21/2022 at 1:30 PM, Grimner said:

Antall km pr dag er neppe noe du vil trenge å stresse med - hvis lasten er innenfor hva du håndterer.

Tenker du da mtp 20 km i snitt per dag, at det er en helt kurant lengde hvis sekken er innafor hva jeg håndterer? 

Ang vekt er jeg godt i gang med et excel-dokument for både utstyr og mat med vekt på alt ned til det minste gram, med forskjellige varianter avhengig av hvor enkelt/"superlight" jeg vil ha det (og hvor mye nytt utstye jeg gidder å kjøpe for å spare noen hundre gram her og der), så der kommer jeg til å ha full kontrol😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, riktig. Og med hensyn til regnearket du er i gang med (bra!), så er det ikke så mye enkelt gram du er ute etter, men kilo. Hvis du er komfortabel med 25 kg på ryggen, så legg i vei, men da skal du helst vite det på forhånd... ikke gjøre oppdagelser underveis.

De feiteste er gjerne sekk, telt og soveutstyr. Og grillen kan det lønne seg å la være igjen hjemme :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag var ute endast 1/2 tiden och startvikt på + 30 kg (men då inkl stegjärn i stål och isyxa) se tur rapport Abisko

Föreslår max 20 kg gärna 15 kg 

Du kan dra in på kläder men ta med lagnings utr som nål och mycket tråd och laglappar +silvertejp lite ståltråd eller nylonlina,du kommer få tvätta kläder några ggr i veckan.

Ta med slitstarkt rymligt 1 mans tält jag hade HB unna ev kan lite tunnare vävar väljas men helst med utrymme för matlagning inne + torkning av kläder och bra luftning som går att stänga om kallare väder.änd

Räkna med 700-1000 gr mat ber. på egen vikt och hur god omvxl. och smaklig kost inkl godis och kryddor och lite socker,The/kaffe  smör/olja nötter ,cholkad,russin,kex.,

Tag med Liten bra kamera,karta,kompass samt telefon med liten skärm och bra batteri +liten powerbank ev GPS.

Tag med bandage ev neopren skydd en omfattande sjukvårdsväska spec när du går ensam tex sårtejp,diare med,smärtstillande,korsedyl mot muninfektion ,fotkräm,nagelklippare,handkräm,serat ev solkräm solglasögon,solkeps/hatt.

Köp gas och mat under vägen ev sänd egen mat dit det går med post eller buss.

Planera in vilodagar spec om du är ovan vid ryggsäck och ej är van att träna och röra på dig varje dag under lång tid,konditionen kommer att bli bättre under längre tur om du äter bra och sover så mycket du behöver.

Gå ev till tandläkare och doktor i god tid före turen och gå ev  upp några kilo i vikt .

Köp EJ nya kängor/skor före resan dessa ska var hela men väl ingångna tag med extra snören dubbla strumpor en tunnare + en tjockare 2 par av varje då du bör tvätta dessa ofta för att minska fotproblem och tex vid vad smörja in fötterna om du tex anv Croccs tofflor vid högre vattenstånd än kängor/skor tål.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
On 2/24/2022 at 11:40 AM, Håkan S said:

Ta med slitstarkt rymligt 1 mans tält jag hade HB unna ev kan lite tunnare vävar väljas men helst med utrymme för matlagning inne + torkning av kläder och bra luftning som går att stänga om kallare väder.änd

Jeg vurderer å enten skaffe meg HB Enan eller MSR Hubba NX, heller mot sistnevnte pga lest meldinger om kondensproblemer med HB, med mindre noen her har noen andre erfaringer?
 

On 2/21/2022 at 12:07 PM, Myriameter said:

Gikk Skaiti-Sulitjelma for nærmere 40 år siden, som 16 åring med drøyt 20 på ryggen. Husker det var litt tungt, men flott og lettgått terreng. Fra dalen og opp noe stigning og vegetasjon, før hellinga i dalen oppover mot platået slakket noe. (Ser at ruta svinger unna godbiten Rago, og går inn i Sverige. Vår minste nasjonalpark står for øvrig høyt på lista mi, og blir tatt neste gang jeg er i nord).

God tur! (Du satte meg på noen ideer nå med nye rutevalg i nord)

Faktisk laget meg en "bonusetappe" hvis ting går fint og jeg kommer meg lengre enn til Suli, som da går fra Suli og opp til Rago! Rago står nemlig høyt på min liste også, så det hadde vært kult å fått med seg på slutten!😎

Endret av bendive
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avråder starkt från MSR hubba hubba nx2 nya mod se mina tester på detta där jag testat många olika tält detta var det mest Olämpliga av alla spec om du är ensam i regn och blåst.(men som alround ˋcamping´tält samt vid bra väder i fjällen ok men hur ofta har du bra väder mer än några fina dagar på en högfjällstur Alltid någon ruskdag på nästan alla mina turer ,går du även ensam utanför leder så bör man ha ett robust tält iaf 30 D och +3000 VP som nytt på yttertältet)

Mitt HB unna kan du sätta upp på max 2 min så du kommer in med hela packningen i skydd och kan vila upp dig och äta ,sedan kan du gå ut och sätta upp alla linor(barduner)när ev regn minskat tex.

Spänner man ut Absider väl kommer det in luft för ventilation ut i taket och du Ska ha Alltid ha lite öppet i mitten under skyddshuven samt även i innertältet om det ej är mkt kallt för att få ut kondens från andning och kläder på tork i linor i taket.

De minsta tälten som Enan har ju mer kondensproblem tält som saknar ˋhuvˋhar oftast mer kondens spec om solitt innertält.

 

WP_20210614_17_09_10_Pro.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, interessant! Hm, da må jeg tenke litt. Jeg har jo allerede et Helsport Reinsfjell Superlight 2 (2300g) som jeg er veldig fornøyd med, men jeg så for meg å kunne spare en kg på å velge et lett enmannstelt, men kanskje jeg skal revurdere det da.

En annen ting, hva tenker dere om viktigheten av å ha med tarp på en sånn tur? Er det veldig digg og potensielt verdt å prioritere, eller ikke? Har en ganske lett en som veier rundt 600g som jeg hadde tenkt å ta med, men innser at det kanskje er mer verdt hvis man er flere på tur? Hvor man kan sitte sammen under tarpen heller enn i hvert sitt telt liksom. For det kunne jo vært et kompromiss å droppe tarpen, men beholdt Reinsfjell.

Endret av bendive
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kolla på andra tester som jag skrivit om bl. så var det liknande väder när jag satt upp mitt NH cloud 2 som jag satt upp med ´wingˋsidan mot vinden ändå gick det ok och tillräckligt högt inv för mig på 193 cm att sitta upp samt utrymme att laga mat i Abside men ingen bra ställe att torka kläder på då de kan blåsa bort under yttertältet.

Även mitt minsta Bergans sl 1p fungerar att sätta upp i regn och blåst själv men är ju ej mkt till tält för min längd och matlsgning inv är ej att rekomendera.

Största problemet med MSR är att det är relativt långt avstånd mellan y-bågara och då blir det ett stor ytan från sidan för vinden att trycka inn,men kvallite på bågar och hubbar så de tål mer än vad man kan tro inga deformationer alls efter testen.

Men som skrivit tidigare så är man 2st personer som tältet är tänkt att rymma så kan med god vana få upp det även under dessa omständigheter utan att det blev vatenfyllt som jag upplevde flera liter behövde jag tömma ur innertältet.

Bergans trollhetta 1p kan du titta på detta väger ju ca 1.7 kg men då med inv mesh i taket men bra yttertält och botten som går upp på huvudsidan ok i höjd men för lågt i fotändan (då får man ev lägga en jacka över sovsäcken),går även att laga mat i Abside.

Även NH cloud wing 2p som ok budget tält 1.5kg utan extra fotprint fungerar nog på de flesta fjällturer om man ej tältar på de mest utsatta platsera.

Men ska du ha ett TÄLT är det HB unna jag rekomenderar även om det väger 2300 gr finns de som lättat ner det till ca 2000 gr och utan packpåsar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Takk for svar! Har sett litt videre på telt og gått vekk fra tanken på MSR, både pga din erfaring Håkan og i tillegg den amerikanske måten å slå opp telt på, med innerteltet først. 

HB Niak ser forøvrig veldig interessant ut som et relativt lett (1700g) og romslig solotelt (per def 2 manns men det blir nok lite). 

En annen ting: Noen som har erfaring med quilt? 

Vurderer Enlightened Equipment Enigma quilten, den varmeste der som veier 850g og virker ganske nice. Men har aldri prøvd quilt før. Virker som at mange har sterke meninger om det, i begge retninger😄

https://enlightenedequipment.com/enigma-custom/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bendive skrev (2 timer siden):

Takk for svar! Har sett litt videre på telt og gått vekk fra tanken på MSR, både pga din erfaring Håkan og i tillegg den amerikanske måten å slå opp telt på, med innerteltet først. 

HB Niak ser forøvrig veldig interessant ut som et relativt lett (1700g) og romslig solotelt (per def 2 manns men det blir nok lite). 

En annen ting: Noen som har erfaring med quilt? 

Vurderer Enlightened Equipment Enigma quilten, den varmeste der som veier 850g og virker ganske nice. Men har aldri prøvd quilt før. Virker som at mange har sterke meninger om det, i begge retninger😄

https://enlightenedequipment.com/enigma-custom/

Generellt sett så er det best å starte et nytt emne i rette kategori. Da vil du få flere gode svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Artig plan, go nord! Visste ikke at det var noe som het Nordlandsruta men har da tydeligvis gått denne fra Sulis som Nordkalottleden via Narvik til Kilpisjärvi i 2019. Totalt episk uten nedbør å nevne før jeg så bussen komme over vidda i Kilpis med en liten byge.. :D

Ett alternativ til Rago er Sarek som står høyt på min liste., det er like fint på begge sider av grensa! Men Padlejanta er litt vel kjedelig med mye plank og helikoptertrafikk.

Jeg gikk med Reinsfjell 2 SL og angrer ikke på det, kansje det er andre ting for deg å oppgradere/spare vekt på? Elsker det teltet. Men mange går jo lettere og da gjerne på hyttene. De fleste jeg møtte på turen i samme "ærend" var utlendinger som pakker lett og er dermed heller ikke særlig rustet til å klare seg. Nordover har ruta enkelte etapper som er drøye dagsetapper å da er man prisgitt værgudene. Utrolig at det går bra når enkelte kommer med et laken med strikkepinner som teltstenger over huet. Dem om det.

Hvor sent tenker du å gå. sesongen er kort i nord? Lengde og distanse er jo relativt likt, jeg valgte å satse på en proviantering på turen. 

Hvis det er noe jeg skulle gjort annerledes så var det mindre etapper og mer ro på turen, litt som Kjell Iver er inne på, blir ikke så mye fisking. Jeg var bestemt på å gå denne distansen og da ble veldig mye av turen brutt ned i km og timer. Husk uansett å legg inn hviledager. Trur jeg endte opp med bare 2, Narvik og store Rosta. 

Ganske grei første teltplass på turen ovenfor nye fjellstua i Sulis:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

66323335_10156471883660544_3357736373233647616_n.jpg

66322247_10156471883745544_6301853909665185792_n.jpg

66274066_10156471883845544_3651196636572418048_n.jpg

66520804_10156471883545544_931365938765234176_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
On 4/20/2022 at 8:42 AM, Joachim V said:

Artig plan, go nord! Visste ikke at det var noe som het Nordlandsruta men har da tydeligvis gått denne fra Sulis som Nordkalottleden via Narvik til Kilpisjärvi i 2019. Totalt episk uten nedbør å nevne før jeg så bussen komme over vidda i Kilpis med en liten byge.. :D

Ett alternativ til Rago er Sarek som står høyt på min liste., det er like fint på begge sider av grensa! Men Padlejanta er litt vel kjedelig med mye plank og helikoptertrafikk.

Jeg gikk med Reinsfjell 2 SL og angrer ikke på det, kansje det er andre ting for deg å oppgradere/spare vekt på? Elsker det teltet. Men mange går jo lettere og da gjerne på hyttene. De fleste jeg møtte på turen i samme "ærend" var utlendinger som pakker lett og er dermed heller ikke særlig rustet til å klare seg. Nordover har ruta enkelte etapper som er drøye dagsetapper å da er man prisgitt værgudene. Utrolig at det går bra når enkelte kommer med et laken med strikkepinner som teltstenger over huet. Dem om det.

Hvor sent tenker du å gå. sesongen er kort i nord? Lengde og distanse er jo relativt likt, jeg valgte å satse på en proviantering på turen. 

Hvis det er noe jeg skulle gjort annerledes så var det mindre etapper og mer ro på turen, litt som Kjell Iver er inne på, blir ikke så mye fisking. Jeg var bestemt på å gå denne distansen og da ble veldig mye av turen brutt ned i km og timer. Husk uansett å legg inn hviledager. Trur jeg endte opp med bare 2, Narvik og store Rosta. 

Ganske grei første teltplass på turen ovenfor nye fjellstua i Sulis:

66323335_10156471883660544_3357736373233647616_n.jpg

66322247_10156471883745544_6301853909665185792_n.jpg

66274066_10156471883845544_3651196636572418048_n.jpg

66520804_10156471883545544_931365938765234176_n.jpg

Kult! Nordkalottleden er vel ca 800 km? Hvor lang tid brukte du da på den/hvor lange dagsetapper hadde du? 

 

Jeg slo faktisk til på et HB Niak jeg fant på Finn her forleden, og hadde første natta i det i Nordmarka i natt. Veldig lovende telt så langt!

Planen er å gå rundt 19.- august - 19. september. Hva tror du om det, mtp kort sesong i nord? 
Og jeg kommer da sannsynligvis ikke til å gå noe særlig lengre nord enn Bodø/Rago, nettopp for ikke å pushe for harde dagsetapper. Tror det skal bli ca 500km med start på Nordlandsporten, og med dagsetapper på ~20km blir det rundt 25 vandredøgn og da tid til noen hviledager (grovt regnet selvsagt). 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bendive skrev (16 timer siden):

Kult! Nordkalottleden er vel ca 800 km? Hvor lang tid brukte du da på den/hvor lange dagsetapper hadde du? 

 

Jeg slo faktisk til på et HB Niak jeg fant på Finn her forleden, og hadde første natta i det i Nordmarka i natt. Veldig lovende telt så langt!

Planen er å gå rundt 19.- august - 19. september. Hva tror du om det, mtp kort sesong i nord? 
Og jeg kommer da sannsynligvis ikke til å gå noe særlig lengre nord enn Bodø/Rago, nettopp for ikke å pushe for harde dagsetapper. Tror det skal bli ca 500km med start på Nordlandsporten, og med dagsetapper på ~20km blir det rundt 25 vandredøgn og da tid til noen hviledager (grovt regnet selvsagt). 

 

 

Jepp, men gikk som sagt bare til Kilpisjärvi (E10) etter Troms uten å gå Finnmark, da er det ca 500km.  :)

Spennende telt det er jo et fint alternativ jeg ikke kjente til!

Nå er det ikke nødvendigvis noen referanse men jeg lå nok godt under 20km dagen, nærmere 15km med det jeg mener ble nærmere 30'ish dager vandring + et par hviledager. Har ikke noe nøyaktig, mye av det var og relativ tungt å gå med lite merking. Det er nesten daglige fjellpass og mye er ymse merket å du går mye å ikke bare ser hvor du tråkker men tidvis også navigerer i steinura. Nå ble det også det året litt "arktiske" utfordringer etter en sen vinter med mye snø, langt ute i juli. Første delen av turen var bortkastet fiskekort da isen lå på vanna. 😛 

Andre bør svare litt for det med sesong, jeg ville ikke satset på en så sen tur lenger nord for der kan høsten komme så tidlig som sent august/september. Nordland er jeg mer usikker på. 

 

Oppdater oss mer enn gjerne jeg er veldig nysgjerrig på hele eller deler av denne turen din selv! 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.