Gå til innhold
  • Bli medlem

Packraft vs fiskekroker


Jakobz1

Anbefalte innlegg

Annonse

Hull blir det, men du slipper nok å svømme i land. Kanske lurt å ha kroker uten mothaker, de er litt enklere å få ut igjen uten å lage hullet større.
Jeg skifter ut treblekrokene på spinnere og sluker til enkeltkroker. Litt mer som skal til for å være uheldig da.

Lurt å ha med lappesaker. Jeg har kjøpt dampsperretape til formålet. Dampsperretapen kommer med papir over limet, og det er derfor greit å ha med noe ferdig klipte stykker.

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemstillingen er interesant, så jeg bestemte meg for å teste ut hvordan det er håndtere fiskekrok gjennom tubestoffet i packraften

Kipara Javri 260 har "TPU Nylon 210D, 0,4 mm single coated" i tuben. 
DIY Telkwa har TPU 250GSM i tubene.
Jeg har ingen kompetanse på de ulike stoffene som er brukt i disse tubene, men jeg fant på nett at TPU 210D er 100GSM, dette tyder på at det er vesentlig tynnere stoff.

Jeg gjorde forsøk med tre ulike kroker. 

1) Original treble krok, ikke fullt så skarp, krevde en del kraft for penetrering. Markert mothake som står ut en del.
2) Sluk der treble er erstattet med enkeltkrok, denne er svært skarp. Liten men effektiv mothake. Denne kroken krevde minst kraft for penetrering.
3) Markkrok med innklemt mothake, nesten like skarp som 1.

 

_DSC2142.jpg.df0e5a0df1c87b483c00b6a78c8f31f1.jpg

Her sees tydelig de ulike krokspissene og mothakene

 

_DSC2141.jpg.aef98b7092ed8dcf8d5bd305a943cbea.jpg

Krokene er solid festet i tubematerialet

 

_DSC2143.jpg.3745c27625f06c43bb4fffdfb99c5938.jpg

Krokene er tatt ut igjen, bare hullene er tilbake. Markkroken uten mothake var enklest å ta ut. Treblekroken med den store mothakene var vanskelig å ta ut igjen. Krevde mye jobbing. Mens kroken med liten mothake var lett å få ut. Det var ikke nødvendig med verktøy for å løsne krokene, men de to krokene med mothaker krevde begge en viss utvidelse av hullet for å få ut igjen. Så lenge kroken sitter i hullet, så vil det være rimelig tett.
Bildet viser tydelig hvordan resultatet ble. Fra venstre, amrkkrok uten mothake, trblekrok med markert mothake og enkeltkrok med liten mothake.

Dersom uhellet er ute, og det skal ganske mye til, så ville jeg padlet til land før jeg løsnet kroker og lappet hull. Hullene er så små så diss kan nok også tettes med Aqua Sure dersom du har tid og mulighet for å la limet tørke.

Hvordan det er å få løsnet disse fra huden dersom uhellet er ute vil jeg helst ikke tenke på...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går jo ikke ann å få ett bedre svar enn dette 👍. Takk skal du ha sofasliter. Da stå gjenstår spørsmålet om hvilken krok som bør brukes, den som er lettest å få ut (minst hull) eller den som trenger mest kraft for penetrering? Var det stor forskjell her? Jeg tenker litt sånn: hull må jo tettes uansett størrelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det krevde en god del kraft for alle krokene før de trengte gjennom.
Mulig at Telkwa duken er kraftigere enn på din Javri.

Jeg kommer til å bruke de skarpeste krokene, og da blir det enkeltkrol og ikke treble.

Jeg anser risiko for punktering som svært liten. Du skal nokk være ganske uheldig for at kroken lager hull, men det kan selvsagt skje.

 

Jeg forsøkte å penetrere bunnduken, som er TPU 450GSM, med singlekroken. Det måtte mye kraft til, og jeg måtte skjære opp stoffet for å løsne kroken igjen...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg fisker med allslags utstyr i packraften, og har satt fast flua i tuben under kast i vind. Jeg klippet bare av snøret og lot flua sitte i til jeg uansett skulle på land en halvtime senere. Hullet blir så lite at det tar en evighet før det blir et problem med lite luft.

Han som driver DIY packraft har eksperimentert litt med punkteringer, og kjørte en kniv gjennom tuben utpå vannet med vilje. Det var ingen problem å padle i land da heller. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.