Gå til innhold
  • Bli medlem

Ødelagt gir - hvilke rettigheter har jeg?


thpaulsen

Anbefalte innlegg

Hei!

Da jeg hoppa på min 8-9 mnd. gamle Merida T2 Speedster her om dagen knakk det bakgre girsystemet rett av... Leverte den inn hvor jeg kjøpte den og fikk beskjed om at de ikke visste om det var en garantisak eller ikke. Jeg kommenterte at man måtte regne med at et gir skulle vare lengre enn 8-9 mnd., noe selgeren var enig i, men tilføyde "sykelen er brukt mye, og vi må se om sykkelen har blitt brukt riktig". Foreløpig måtte jeg slå meg til ro med dette... Men... Bør ikke dette være en garantisak, selv om sykkelen er brukt mye (ca. 100-150 mil)?

Sykkelen har aldri veltet, blitt kastet fra seg eller syklet med "hoppende gir"... Sist gang jeg brukte den (1-2 uker) var dog første gangen de saltet veiene, og jeg glemte å spyle av den...Kjedet og noen av tannhjulene hadde derfor rustet litt. Sykkelen har stått inne hver natt siden jeg kjøpte den, og har blitt oljet med gjevne mellomrom... Innspill? Hvor mye tror dere det koster hvis jeg må dekke skaden selv?

Mvh.

TH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nøyaktig hvordan knakk giret ? Hva gjorde du ?

Hvis det skal være en garantisak så må det ha vært en produksjonsfeil på giret. Jeg skjønner butikken litt. Normalt når noe knekker på en terrengsykkel så er det fordi den har veltet. Butikken får sikkert endel sånne henvendelser og det er nok ikke så lett for den å skille mellom produksjonsfeil og feil bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Butikken får jo et inntrykk av sykkelen når du kommer dit. Er det rust og generelt dårlig vedlikehold skal du vel argumentere godt for å få ny på garantien! Selv vasker og smører jeg sykkelen etter hver treningstur UANSETT vær og føre!! Steller mere med sykkelen enn med kona :D Har du syklet på stier og slått sjalteren mot en stein og har et dårlig vedlikehold kan det jo skje at det kan bli et brudd..men det kan jo også være en materialsvakhet! :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedhensikten med girøret er jo faktisk at det skal være en billig del som ryker - og ikke selve giret, eller enda værre rammen (har skjedd meg) som ryker.

Såfrem sykkelen ikke bærer preg av å ha blitt brukt som terrengsykkel - hvilket den vel neppe fungerer som - synes jeg dette burde bli en garantireparasjon på en såpass ny sykkel.

Q

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.