Gå til innhold
  • Bli medlem

Padle Skin-On-Frame kajakk uten senkekjøl?


Anbefalte innlegg

Noen som har padlet lange dagsetapper i en Skin-On-Frame kajakk uten senkekjøl, når det er vind, strøm, bølger fra siden og lange krysninger?

Går det greit å holde kursen, er kajakken helt nøytral, eller blir det slitsomt på lange strekk? Leser helt motstridene påstander, men noen her inne har gjerne førstehåndskunnskap med slik kajakk under slike forhold?

🚣‍♀️

Har selv senkekjøl i Njorden min, den er uunnværlig å ha når det blåser eller er strøm fra siden og skrått bakfra.

På flattvann uten strøm og/eller med vinden forfra er det selvsagt uproblematisk.

 

7D7FD3B8-5FCE-4312-8416-EFDA3BEC78E5.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fin båt :-)  Jeg har bygget en Najad fra samme konstruktør og Njord/Najad har dels samme profil under. Jeg valgte med ror for å holde retning/styring, den er helt umulig uten. Fra samme konstruktør har jeg prøvepadlet Black Pearl som rent konstruksjonsmessig er det jeg tenker en SOF vil bygges etter: lavvolum, tilpasset padler og veldig markert "knekkspant" skrog.  Dette gir jo bra egenskaper ved at den sitter mye lavere i vannet, bra på kanting, gir en del motstand mot sidepåvirkning fra vind. For strøm eller sidebølger derimot vil jeg tro den blir lettere påvirket.  Rulling (ikke av meg) så ut til å gå som en lek.  For langfart i moderat tempo virket den lettdrevet, men du må være i ett med båten på en annen måte, orke sitteposisjon, men til gjengjeld får du da både kursstabilitet og mye mestringsfølelse med på kjøpet.  Entusiastkajakker dette.. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke retningsstabiliteten være mye avhengig av hor mye spring du har i kjølen?

Jeg har ingen erfaring med Skin-On-Frame, men padler en Qanik med mye spring i kjølen. Jeg får lite effektivt framdrift uten skeg nede. Kajakken vingler mye dersom jeg ikke konsentrerer meg om holde retningen.
Jeg hadde en tur før jul,  der skeg ikke ville ned, pga frost i kabling, det ble slitsomt.

Med sidevind så kan jeg kompensere for "retningsvridning" ved å justere dybden på skeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en selvbygd vestgrønlands skin on frame hvor jeg kan ta av og på en liten skeg. Dette er helt vanlig å ha på slike båter. Jeg må ut av kajakken for å ta den av og på, så jeg ser an dette før jeg legger utpå. Skal jeg padle litt distanse har jeg den stort sett alltid på. Det er slitsomt å padle et stykke i sidevind uten. 

Disse kajakkene vil jo gjerne opp mot vinden, men man kan forbedre det litt ved å laste mer vekt bakover. Jeg padler bare med grønlandsåre, og kompenserer også litt ved å forskyve åra litt lenger ut på vindsiden. Et annet tips er å vri åra jeg har på fordekket slik at bladet fanger mer vind. Å pakke dekksbag på bakdekket gjør den vanskeligere å holde i vinden.

Disse kajakkene er jo lange (min er nesten 6 meter), og er derfor vanskelige å svinge i bølger. Jeg prøver derfor å gjøre retningsforandring og kompensasjon når jeg er oppå bølgen, når ikke baug og hekk sitter fast i vannet. 

Endret av Lompa
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting til.. Siden duken lett blir utsatt for slitasje ved knekkpunktene er det vanlig å legge på en liten list under for- og akterstevn for å beskytte seg ved grunnstøting. Selv om de er små har de nok også en retningsstabiliserende effekt. Jeg har også en Tahe Reval Midi, og den er langt mindre retningsstabil enn grønlandskajakken når jeg padler begge uten skeg. 

På bildet har den skegen montert. kajakk.jpg.4ce586d3bad559c9c47e6dd793c0932a.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.