Gå til innhold
  • Bli medlem

Ull vs. syntet - eksperimentet


esw

Anbefalte innlegg

  • esw endret tittelen til Ull vs. syntet - eksperimentet
Annonse

Spennende! Jeg har et lignende eksperiment på gang, det går ut på syntet utenpå ull mot ull utenpå syntet. Sistnevte er jo mest vanlig, med for eks brynje netting under ulltrøye. Men jeg føler at når ulla befinner seg ytterst og er våt, kjøler vinden mer enn kroppen (min) klarer å varme og dermed tørke. Men om det er et tynt poly lag ytterst (så langt bare forsøkt med billig fleece, men tenkte å prøve lignende lifa plagg) innbiller jeg meg at ulla tørker fortere. 
 

Du kunne prøvd en tur med trøyene opp hverandre og gitt meg litt data 🤪

Endret av Fiskepadde
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terka skrev (42 minutter siden):

Hva med ull forran og syntet bak på ryggen (eller motsatt)? 🤔 For min del så er det ihverfall stor forskjell når jeg går med sekk mtp rygg/front. 😄

Den tanken har jeg allerede tenkt. Sydde en trøye for noen uker siden med litt tykkere ullfrotté i front og tynn merino/polyesterblanding i bak og ermer. Både med tanke på bruk med sekk, og bruk i fart (skøyter/sykkel). Fungerer bra hittil.

FE914E79-AA8B-4FFD-B0A2-31D6CA34D5DB.jpeg

Endret av esw
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En stor forskjell på ull og syntet (ofte polyester eller polyester mix), er at ull kan ta opp og avgi over 30% fuktighet i forhold til egenvekt. Polyester trekker ikke til seg fuktighet i noen særlig grad. Så under en del forhold er ull ganske så overlegent 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den største forskjellen på ull og syntet er lukten som utvikles i plagget.

Jeg synes at jo tykkere trøye, jo varmere er det. Det varmeste undertøyet er ett tykt polartec undertøy beregnet for dykking, laget av weezle. Genialt under tørrdrakten på padleturer om vinteren, det er alt jeg trenger. Men det er for varmt til å gå i fjellet med eller på skiturer.

Begge deler isolerer når det er vått.

Bare det man man må gjøre en slik test som dette bekrefter at forskjellene ikke er allverden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (14 minutter siden):

Den største forskjellen på ull og syntet er lukten som utvikles i plagget.

Jeg synes at jo tykkere trøye, jo varmere er det. Det varmeste undertøyet er ett tykt polartec undertøy beregnet for dykking, laget av weezle. Genialt under tørrdrakten på padleturer om vinteren, det er alt jeg trenger. Men det er for varmt til å gå i fjellet med eller på skiturer.

Begge deler isolerer når det er vått.

Bare det man man må gjøre en slik test som dette bekrefter at forskjellene ikke er allverden.

Lukt er absolutt en stor fordel med ull. 
Ull og syntetisk  isolasjonsevne er ganske lik mtp teoretisk isolasjonsevne (CLO), og begge deler isolerer selv om det blir fuktig. 
Men ullen vil etter min erfaring føles mer behagelig (ikke klamt) ved moderat bruk, og holder meg varmere ved høy aktivitet fori ullen har bedre egenskaper på å absorbere og avgi fukt. 

Alle er vel kanskje ikke så analytiske, og det kan være vanskelig å A-B teste ved ulik aktivitet og forhold. Jeg er veldig spent på testen her :)

Endret av Hc.b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådstarter har gjort seg mye flid med å lage disse undertrøyene og det blir spennde å se resultatet av eksperimentet. Jeg tenker at siden han har tatt seg bryderiet med både å sy, ta bilder og legge ut et emne om dette her, så får vi prøve å holde tema til det hovedemnet han har laget.

Mer generelle betraktninger om temene kan man gjerne diskutere i de 2 utskiulte emnene

https://www.fjellforum.no/topic/57238-generell-diskusjon-ang-ullsyntet-utskilt-i-fra-ull-vs-syntet-eksperimentet/?do=getLastComment

https://www.fjellforum.no/topic/57237-om-coreloft-etc-utskilt-fra-ull-vs-syntet-eksperimentet/?do=getLastComment

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har hatt noen flere turer nå, både på skøyter og på sykkel. Resultatet er egentlig det samme: det er særdeles lite forskjell i hvordan de 2 ulike materialer oppfører seg under praktisk bruk. Det er kun under helt spesielle forhold at det er mulig å merke noe forskjell i det hele tatt. Det som gjenstår er et (lite) fordel mht lukt (ull) og bedre slitestyrke (syntet).

Det som virket som et interessant eksperiment har egentlig vist seg å være uten særlig relevans… Tviler om det kommer noen flere poster fra min side her.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

esw skrev (1 time siden):

Det som virket som et interessant eksperiment har egentlig vist seg å være uten særlig relevans… Tviler om det kommer noen flere poster fra min side her.

Jeg mener at dine erfaringer er meget nyttige :)

Når du blir våt/klam/svett, så er det omtrent like varmt med ull og syntet? Det er jo her enkelte påstår at bare ull fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (3 timer siden):

Jeg mener at dine erfaringer er meget nyttige :)

Når du blir våt/klam/svett, så er det omtrent like varmt med ull og syntet? Det er jo her enkelte påstår at bare ull fungerer.

Mine erfaringer hittil tilsier at forskjellene er neglisjerbare. 
Dette var 2 trøyer i ca. samme tykkelse/stoffvekt. Vil nesten tro at forskjell i tykkelse og netting/ikke netting kan gi større variasjon enn materialvalg.

Endret av esw
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

esw skrev (22 minutter siden):

Mine erfaringer hittil tilsier at forskjellene er neglisjerbare. 
Dette var 2 strøyer i ca. samme tykkelse/stoffvekt. Vil nesten tro at forskjell i tykkelse og netting/ikke netting kan gi større variasjon enn materialvalg.

Ja, det samsvarer godt med mine erfaringer:

Marius Engelsen skrev (På 18.2.2022 den 8.59):

Jeg synes at jo tykkere trøye, jo varmere er det.

Mitt tykkeste og varmeste undertøy er i syntet. Det veier betydelig mindre en tilsvarende tykkelse i ull. Kan muligens være ett vektbesparende tiltak for undertøysettet man har liggende tørt i sekken til bruk om natten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, ett artig eksperiment.

Børge Ousland skriver endel om dette med riktige lag med tøy i boken «Vinter uten nåde», dette er jo hans erfaringer under ekstremt tøffe forhold.  Men kan absolutt anbefales da han skriver mye om utstyrserfaringer.

 

latitude

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.