Gå til innhold
  • Bli medlem

Diskusjon rundt Samekniv - Utskilt fra "Hvilket stål bruker Strømeng?"


Skogens Stønn

Anbefalte innlegg

Det jeg ikke helt skjønner er hvorfor de begynner å rote religion inn i kvivmaking. "Magisk kraft"? Det jeg ubetinget spør meg når jeg ser sånt er om resten av det de skriver er like tøvete. Det styrker i hvert fall ikke troverdigheten for min del å komme med den slags vrøvel når de skal beskrive produktet. Jeg har en Strømeng-kniv selv, som jeg arvet av min far som fikk den i gave, og er ikke spesielt imponert over hverken det håndtverksmessige eller bruksmessige for å si det sånn. På nivå med et brekkjern. Fungerer fint til å åpne hermetikkbokser med, men det gjøre både en boksåpner og et brekkjern også. Og en vanlig tollekniv også, for eksempel Morakniven.

;-)

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
2 hours ago, Skogens Stønn said:

Det jeg ikke helt skjønner er hvorfor de begynner å rote religion inn i kvivmaking. "Magisk kraft"?

I markedsføringens navn gjøres mye rart. Ser ut som om det er mye av samme troen som lengre sør rundt knivstålets magiske krefter. Jeg har større problemer med utsagnet "Samekniven er trolig noe av det mest praktiske turutstyr som finnes." Spørs hvor du går og hva du gjør, det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Larix skrev (1 time siden):

Det har vel ikke noe med markedsføring å gjøre, og er nok ikke noe Strømeng har funnet på. Det er vel rett og slett en referanse til samisk tro og tradisjon.

 

Dette har selvsagt alt med markedsføringen til Strømeng å gjøre. Brusletto kan også bruke knivens magiske egenskaper for å selge sine kniver. Det ville også være markedsføring.

Men er du nå så sikker på at "samekniv" er en gammel tradisjon? Samer har sikkert brukt kniver i uminnelige tider, og det kan godt hende kniv og knivbruk har inngått i samenes folketro, myter og sagn - akkurat som kniver har inngått i norsk folketro, myter og sagn, for eksempel at man skulle kaste kniven over Huldra om man møtte på henne, eller sette kniven i vegen der man brygget øl for å hindre de underjordiske i å ta det), men så de kvivene samene brukte ut som Strømeng sin design? Og var de magiske fordi de var "samekniver"?

Det blir litt som når man er på jakt etter god polvare. Hvis produsenten må fjerne fokuset fra produktet ved å ty til sterke visuelle triks som underlige flaskedesign og flashye etiketter for å få solgt innholdet, så er antakelig innholdet av middels kvalitet (etiketten på de fleste vinflasker, og sikkert andre flasker også, er nå til dags designet med stor omhu for å nå målgruppen for produktet, men gjør de noe med selve innholdet?). Og skryter man av at innholdet har magiske krefter, ja da er vi på nivå Donal Duck.

Jadda, jadda. Det er sikkert de magiske kreftene i samekniven som henger borte ved kaminen som sender forstyrrende vibber i lufta her nå.

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (5 timer siden):

Dette har selvsagt alt med markedsføringen til Strømeng å gjøre. Brusletto kan også bruke knivens magiske egenskaper for å selge sine kniver. Det ville også være markedsføring.

Men er du nå så sikker på at "samekniv" er en gammel tradisjon? Samer har sikkert brukt kniver i uminnelige tider, og det kan godt hende kniv og knivbruk har inngått i samenes folketro, myter og sagn - akkurat som kniver har inngått i norsk folketro, myter og sagn, for eksempel at man skulle kaste kniven over Huldra om man møtte på henne, eller sette kniven i vegen der man brygget øl for å hindre de underjordiske i å ta det), men så de kvivene samene brukte ut som Strømeng sin design? Og var de magiske fordi de var "samekniver"?

Det blir litt som når man er på jakt etter god polvare. Hvis produsenten må fjerne fokuset fra produktet ved å ty til sterke visuelle triks som underlige flaskedesign og flashye etiketter for å få solgt innholdet, så er antakelig innholdet av middels kvalitet (etiketten på de fleste vinflasker, og sikkert andre flasker også, er nå til dags designet med stor omhu for å nå målgruppen for produktet, men gjør de noe med selve innholdet?). Og skryter man av at innholdet har magiske krefter, ja da er vi på nivå Donal Duck.

Jadda, jadda. Det er sikkert de magiske kreftene i samekniven som henger borte ved kaminen som sender forstyrrende vibber i lufta her nå.

;-)

https://www.nrk.no/kultur/den-ekte-samekniven-1.906679

Står litt her om "markedsføringen" til strømeng. 

"Etterhvert fant man ut at messing er samenes hellige metall og at metallet beskytter den som holder det mot ånder. Messingen stopper også blod, fjerner byller og smerter når du legger metallet mot huden." 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye hermetikkbokser (oppfunnet rundt 1800) har det vært i samisk kultur? Men 200 år er jo ikke spesielt lang tid når man snakker om samisk kultur og tradisjon. Det er vel nærmest nåtid. Og store deler av denne tida ble vel brukt til å ødelegge samisk kultur gjennom fornorskingspolitikken som ble satt i gang midt på 1800-tallet og varte helt fram til våre dager. Og hadde bare med seg en kniv på vidda?

Men jeg også leste at det nok ikke var kniven, men messingen (som vel brukes i holkene) som hadde disse såkalte magiske evnene (som jo selvsagt bare er tøv, selv om de trodde det), på lik linje med at det var stålet/jernet, og ikke kniven som hadde magiske evner i norsk folketro (som selvsagt også bare er tøv, selv om de trodde det ).

Jeg synes man latterliggjør samisk kultur og historie ved å snakke om samekniver med magiske evner i en annonse for samekniver (med karbonstål) fra Strømeng.  Samekniv, rein, pulk, sametelt og samekofte, samt kanskje ganding og at samer kunne stoppe blod oppsummerer vel kanskje mesteparten av allmennkunnskapenn om samisk kultur i Norge. Og de hadde neppe med seg bare en kniv på vidda.

;)

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ting mann ikke skjønner blir ofte forklart med magi.

Når mann leser brukererfaringer med Strømeng-kniver, så får mann høre om alt fra glassharde, sprøe knivblad til smørmyke knivblad.
Kanskje har de ikke helt kontroll på prosessen sin, og forklarer variasjonen med magi?

Forøvrig, NB1248U er nok en varekode eller produsentbetegnelse på 1.1248, som tilsvarer AISI 1075. Ikke noe fancy, men helt OK til formålet - forutsatt riktig herding uten innslag av magi.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutes ago, aico said:

Når mann leser brukererfaringer med Strømeng-kniver, så får mann høre om alt fra glassharde, sprøe knivblad til smørmyke knivblad.
Kanskje har de ikke helt kontroll på prosessen sin, og forklarer variasjonen med magi?

Steve Strømeng sier at det er et helt annet stål i dagens kniver enn det var "i tidligere tider". Og at det stålet de bruker nå, kombinert med herdeteknikken, gjør at knivene tåler hugging og hard belastning i sprengkulde.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der med bruk av messing, kan ha noe for seg. Messing har mye kobber i seg, og kobberet har en overflatespenning som bryter ned bakterier/virus sin hinne, slik at de ødelegges. Gamle dørhåndtak besto ofte av messing. Ble aktualisert igjen nå under koronaen.

Samekniven har en variant som er særs viktig. De litt eldre hadde gjerne en mer stump vinkel i eggen. Dette gjorde at den hogde bedre. En test var at de skulle klare kutte en gammel fem-øring i to på et hugg. De nyere har en mer spiss egg. Gjør den mer anvendelig til spikking og skjæring. Alt i ett kniven lar fortsatt vente på seg, om man ikke vurderer damask-bladets "magiske" egenskaper.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Myriameter skrev (13 minutter siden):

Det der med bruk av messing, kan ha noe for seg. Messing har mye kobber i seg, og kobberet har en overflatespenning som bryter ned bakterier/virus sin hinne, slik at de ødelegges. Gamle dørhåndtak besto ofte av messing. Ble aktualisert igjen nå under koronaen.

Samekniven har en variant som er særs viktig. De litt eldre hadde gjerne en mer stump vinkel i eggen. Dette gjorde at den hogde bedre. En test var at de skulle klare kutte en gammel fem-øring i to på et hugg. De nyere har en mer spiss egg. Gjør den mer anvendelig til spikking og skjæring. Alt i ett kniven lar fortsatt vente på seg, om man ikke vurderer damask-bladets "magiske" egenskaper.

 

Interessant med messingen. Dette kan jo være en mulig forklaring.

Men altså "samekniv": Hva skulle sjøsamene hugge med kniven? Drivtømmer? Det finnes vel knapt ett tre langs kysten av Finnmark og Troms å hugge kniven i. Ikke drev de med rein heller. Og skulle de sløye fisken sin med en Strømeng-kniv (som den vel kanskje heller burde hete)? Eller var ikke de knivene de brukte ordentlige samekniver kanskje? Og brukte de Strømeng-kniver bortover på Kola også?

Myriameter skrev (28 minutter siden):

Samekniven har en variant som er særs viktig. De litt eldre hadde gjerne en mer stump vinkel i eggen. Dette gjorde at den hogde bedre. En test var at de skulle klare kutte en gammel fem-øring i to på et hugg.

Den første femøringen kom i 1875, så ikke særlig gammel tradisjon da (altså å teste om den hugget bra på denne måten). Dette er også lenge etter at det var upopulært og tildels forbudt å være same. Jeg kan ta feil, men jeg tipper mye av "samekniv" egentlig er nordmenns stereotypiske "samekniv". Samene var vel ikke særlig populære fra i hvert fall begynnelsen av 1700-tallet og opp til nåtiden, og det var nok ikke særlig mange som studerte kulturen deres særlig inngående. Det ble nok heller samenes kultur sett gjennom stereotypiens briller. Det gjelder nok i stor grad i dag også vil jeg tro.

Jadda, jadda. Nå har jeg nok rodd alt for langt ut på havet for å finne ankerfeste til trådens tema. Digresjonene har tatt fullstendig overhånd og de fornuftige svarene på trådens tema uteble helt fra min side. Bare å beklage. Men jeg håper trådstarter fikk svar på spørsmålet sitt.

;-)
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutes ago, Myriameter said:

Samekniven har en variant som er særs viktig. De litt eldre hadde gjerne en mer stump vinkel i eggen. Dette gjorde at den hogde bedre. En test var at de skulle klare kutte en gammel fem-øring i to på et hugg. De nyere har en mer spiss egg

Dagens Strømengkniver har 20 graders egg på hver side (så 40 grader totalt).  Såpass spiss bør den være, men  andre samekniver kan ha annen eggvinkel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (12 timer siden):

Interessant med messingen. Dette kan jo være en mulig forklaring.

Men altså "samekniv": Hva skulle sjøsamene hugge med kniven? Drivtømmer? Det finnes vel knapt ett tre langs kysten av Finnmark og Troms å hugge kniven i. Ikke drev de med rein heller. Og skulle de sløye fisken sin med en Strømeng-kniv (som den vel kanskje heller burde hete)? Eller var ikke de knivene de brukte ordentlige samekniver kanskje? Og brukte de Strømeng-kniver bortover på Kola også?

Den første femøringen kom i 1875, så ikke særlig gammel tradisjon da (altså å teste om den hugget bra på denne måten). Dette er også lenge etter at det var upopulært og tildels forbudt å være same. Jeg kan ta feil, men jeg tipper mye av "samekniv" egentlig er nordmenns stereotypiske "samekniv". Samene var vel ikke særlig populære fra i hvert fall begynnelsen av 1700-tallet og opp til nåtiden, og det var nok ikke særlig mange som studerte kulturen deres særlig inngående. Det ble nok heller samenes kultur sett gjennom stereotypiens briller. Det gjelder nok i stor grad i dag også vil jeg tro.

Jadda, jadda. Nå har jeg nok rodd alt for langt ut på havet for å finne ankerfeste til trådens tema. Digresjonene har tatt fullstendig overhånd og de fornuftige svarene på trådens tema uteble helt fra min side. Bare å beklage. Men jeg håper trådstarter fikk svar på spørsmålet sitt.

;-)
 

Har fått både svar og mye annen god info og tanker med meg her ja, så toppers det👍🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (14 timer siden):

Og skulle de sløye fisken sin med en Strømeng-kniv (som den vel kanskje heller burde hete)?

Dette er også lenge etter at det var upopulært og tildels forbudt å være same. Jeg kan ta feil, men jeg tipper mye av "samekniv" egentlig er nordmenns stereotypiske "samekniv". Samene var vel ikke særlig populære fra i hvert fall begynnelsen av 1700-tallet og opp til nåtiden, og det var nok ikke særlig mange som studerte kulturen deres særlig inngående. Det ble nok heller samenes kultur sett gjennom stereotypiens briller. Det gjelder nok i stor grad i dag også vil jeg tro.

;-)
 

 

Jeg blir så lei av dette krenkehysteriet... Nå har Joika byttet navn siden noen føler seg krenket av noen kjøttboller. Her problematiserer du at det kalles "same"kniv. Hvem er det egentlig som blir så utrolig lei seg av navnet på en kniv?

Denne måten å se verden på er tett knyttet til konseptet kulturell appropirasjon som blant annet førte til ramaskrik når siv jensen kledde seg ut som en indianer (ooops amerikansk urbefolkning). Flere har også blitt kansellert og hengt ut for å ha dreads, spesielt hvis de er hvit i huden.

Dette er identitetspolitikk som er splittende og som tolker alt i verste mening. Hvorfor er det egentlig så galt å kalle en kniv for samekniv?

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kaller jo Strømeng sin samekniv for samekniv, nettstedet er https://samekniv.no

Min samekniv, 9'' Strømeng, kjøpt i 86/87, har ganske mykt stål.

Det ble sagt at disse sameknivene var laget med fjærstål fra kasserte bladfjærer. Og en bekreftelse skulle være å se at kniven var svakt buet. Om det er noe som helst hold i teorien skal jeg ikke begi meg ut på.
Min kniv er 100% rett...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sofasliter skrev (2 timer siden):

Det ble sagt at disse sameknivene var laget med fjærstål fra kasserte bladfjærer.

Jeg har hørt at de ble laget av coltsagblad (baugfilblad for store sagemaskiner). Jeg var overbevist om at de må ha vært det og tenkte at det var ganske genialt. Slike tror jeg man fikk gratis.

Eller er vel ikke en "samekniv" noe annet enn en kniv man kaller samekniv. Men jeg synes de lange sablene er veldig upraktiske.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, sofasliter said:

Det ble sagt at disse sameknivene var laget med fjærstål fra kasserte bladfjærer. Og en bekreftelse skulle være å se at kniven var svakt buet. Om det er noe som helst hold i teorien skal jeg ikke begi meg ut på.

Strømeng i Karasjok har produsert kniver i flere generasjoner, og stålet de bruker i dag er selvfølgelig noe helt annet enn forfedrene brukte. Historien om at det ble brukt bladfjærer har sikkert noe for seg, jeg vet i hvert fall at andre knivsmeder i Finnmark brukte det før i tiden da tilgang på stål var vanskelig. Det har opp gjennom årene vært ganske mange knivsmeder som lagde kniver til samene, og jeg vil tro samene stilte høye krav til deres kanskje viktigste redskap - kniven.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

akselsen skrev (10 timer siden):

 

Jeg blir så lei av dette krenkehysteriet... Nå har Joika byttet navn siden noen føler seg krenket av noen kjøttboller. Her problematiserer du at det kalles "same"kniv. Hvem er det egentlig som blir så utrolig lei seg av navnet på en kniv?

Denne måten å se verden på er tett knyttet til konseptet kulturell appropirasjon som blant annet førte til ramaskrik når siv jensen kledde seg ut som en indianer (ooops amerikansk urbefolkning). Flere har også blitt kansellert og hengt ut for å ha dreads, spesielt hvis de er hvit i huden.

Dette er identitetspolitikk som er splittende og som tolker alt i verste mening. Hvorfor er det egentlig så galt å kalle en kniv for samekniv?

 

Her er du på helt på feil  villspor. Nytt forsøk. Les hva jeg skriver i stedet for å lese ting mellom linjene som ikke står der. Jeg er på ingen måte utøver av det du kaller krenkehysteriet eller tilhenger av cancel-kultur.

På den annen side skal det innrømmes at jeg nok stort sett har holdt meg på utsida av det trådstarter spurte om.

Lykke til.

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, du sier at kniven heller burde hete strømeng-kniv og legger ut om at nordmenns oppfatning av samisk kultur er basert på stereotypier med bakgrunn i undertrykkelse. Dette er som tatt rett ut fra postkolonial teori og er lett å forveksle med gjengen som driver fram cancel-kultur. Men hvis jeg har misforstått så beklager jeg den konfronterende tonen. Jeg har bare blitt mektig lei av dette hysteriet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

akselsen skrev (2 timer siden):

Vel, du sier at kniven heller burde hete strømeng-kniv og legger ut om at nordmenns oppfatning av samisk kultur er basert på stereotypier med bakgrunn i undertrykkelse. Dette er som tatt rett ut fra postkolonial teori og er lett å forveksle med gjengen som driver fram cancel-kultur. Men hvis jeg har misforstått så beklager jeg den konfronterende tonen. Jeg har bare blitt mektig lei av dette hysteriet.

Postkolonial tid? Hysteri? Cancel-kultur?  Nå tror jeg du må ta deg en valium og roe deg ned. Og argumentere saklig  i stedet for å kaste om deg med kule ord. Og husk nå endelig at den forvekslinga er det du som gjør, ikke jeg. Du leser jo det jeg har skrevet som fanden leser bibelen. 😉

Ps. Jeg har ingen ting i mot at Strømeng kaller kniven sin for samekniv om det er det du tror. De får kalle kniven akkurat hva de vil for meg.

Jeg vil ellers minne om at både kong Olav (i 1989), kong Harald (i 1997) og statsministeren (i 1999) offisielt, altså som representant for den norske stat, ba samene om unnskyldning for det den norske stat i offisiell politikk gjorde mot dem i 100 år (fornorskingspolitikken fra ca. 1850 til 1950), altså å forby dem å uttrykke samisk kultur og å benytte språket sitt. Det var den offisielle politikken. Undertrykkelse av samenes kultur hadde da allerede foregått i minst 150 år før det av kirka. Det ironiske er at begrunnelsen både for fornorskingen og kirka var at de skulle redde samene. Antakelig redde dem fra seg selv (min slutning). Til høsten får du antakelig høre mere om dette, så du får stålsette deg. Da skal Sannhets- og forsoningskomminsjonen som ble  stiftet av Stortinget i juni 2018 legge fram rapporten sin om fornorskingspolitikk og urett overfor samer og kvener/norskfinner (ja det var ikke bare samene det ble begått urett mot i Norge, men det har ikke resultert i en kvenkniv foreløpig da, men mange kaller samekniv for finnkniv, som vel egentlig var et mye vanligere navn på samekniven da jeg vokste opp i Tana på 50- og 60-tallet, selv om finner altså ikke er samer 😁, tror faktisk aldri jeg hørte annet enn finnkniv, så det skulle ikke være sånn at kniven heller kommer fra nordfinske bønder? 😁, neida finn har nok vært brukt om samer, lapp også).

Jeg har heller på ingen måte hevdet eller gitt uttrykk for at jeg mener at stereotypien har bakgrunn i undertrykkelse. Det den derimot har er et bakteppe av undertrykkelse. Det sier seg selv at man ikke gjør dypdykk i samisk kultur og tradisjon samtidig som man forbyr dem å uttrykke sin kultur og tradisjon. Det er rein logikk.

;-)

 

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste ironiske er at du anklager meg for å argumentere usaklig i samme setning som du oppfordrer meg til å ta valium. Nå skrev jeg nettopp at hvis jeg har misforstått deg så beklager jeg det. Jeg har ikke på noe tidspunkt benektet at samene ble dårlig behandlet tilbake i tid. Jeg blir bare lei av den ensidige fremstillingen hvor majoritet skal holdes til ansvar for sine verste handlinger mens motpart skal bedømmes etter sine beste. Jeg ser dette i sammenheng med for eksempel USA hvor indianerne har blitt tildelt offerposisjon for dårlig behandling mens hvis du leser historie finner ut at indianerne var langt mer barbarsike mot sine fiender. Jeg ser ikke noe poeng i å diskutere mer med deg nå. Vi er nok neppe uenig angående problemene med fornorskingspolitikken. Mitt eneste poeng var at å problematisere at en kniv kalles samekniv er en avsporing som bare fører meg seg polarisering og splittelse.

 

Men jeg har åpenbart misforstått deg siden du reagerer såpass kraftig. Som en forklaring vil jeg bare påpeke at det var dette sitatet som førte til min reaksjon.

Skogens Stønn skrev (På 16.2.2022 den 19.44):

Og skulle de sløye fisken sin med en Strømeng-kniv (som den vel kanskje heller burde hete)? Eller var ikke de knivene de brukte ordentlige samekniver kanskje?

;-)
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

akselsen skrev (2 timer siden):

samme setning som du oppfordrer meg til å ta valium.

Helt enig. Dette er usaklig. Men det fulgte også med en smily, som skulle klargjøre at dette (og hele det avsnittet) var ironi som du også tydeligvis oppfattet det som.

akselsen skrev (2 timer siden):

Som en forklaring vil jeg bare påpeke at det var dette sitatet som førte til min reaksjon.

(altså sitatet der jeg hevder at samekniven kanskje heller burde hete Strømeng-kniven Jeg har også forstått det. Men det var ikke dette som startet det hele. Det var også derfor jeg påpekte at du måtte lese hva jeg skrev. Det var at Stømeng sin reklame (som det ble vist bilde av) hevder at samekniven "er kjent for å ha sin egen magiske kraft" (noe jeg forøvrig heller aldri har hørt om før jeg leste denne reklamen). Noen hevdet at dette ikke skulle forstås som produktreklame, men referanse til samisk tro og tradisjon. Det var det jeg reagerte på og som jeg mener er uttrykk for en stereotypisk forståelse av samisk kultur, tro og tradisjon. Det ironiske er jo at Strømeng sine "samekniver" stort sett har foregått i en lang tidsperiode hvor samisk (og kvensk) kultur ble forsøkt utryddet. (for kvensk kultur sin del har de vel stort sett også lykkes med ytryddinga, det er lite igjen, svært få nålevende om noen som kan språket, til tross for at det er mange kvener i Norge)

Nei, jeg tror egentlig ikke vi er særlig uenige, men at vi snakker forbi hverandre. Ikke at det skulle være noe problem å være uenig da, på et saklig nivå. Jeg hevder på ingen måte å være spesielt opplyst om samisk kultur og tradisjon. Du har ingen ting å beklage. Det må være takhøyde for å si sin mening hvis det skal være noen vits med et diskusjonsforum, også om man missforstår.

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos magiske krefter vil jeg våge å påstå at Lars Falt kniven fra Casstrøm er beholder av slike. Den har noen magiske krefter som gjør at jeg stadig må holde i den og beundre den. Jeg har faktisk gått så langt som å ha den med i senga for å ligge å beundre når jeg ikke får sove, til min kjære samboer sin store fortvilelse. 

  • Hehe 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aurejeger skrev (10 minutter siden):

Apropos magiske krefter vil jeg våge å påstå at Lars Falt kniven fra Casstrøm er beholder av slike. Den har noen magiske krefter som gjør at jeg stadig må holde i den og beundre den. Jeg har faktisk gått så langt som å ha den med i senga for å ligge å beundre når jeg ikke får sove, til min kjære samboer sin store fortvilelse. 

Magiske krefter? Neida, bare blitt kraftig påvirket og "hjernevasket" av noen på fjellforum, heter det :P

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aurejeger skrev (20 minutter siden):

Apropos magiske krefter vil jeg våge å påstå at Lars Falt kniven fra Casstrøm er beholder av slike. Den har noen magiske krefter som gjør at jeg stadig må holde i den og beundre den. Jeg har faktisk gått så langt som å ha den med i senga for å ligge å beundre når jeg ikke får sove, til min kjære samboer sin store fortvilelse. 

Eller du får ikke sove fordi du ligger og beundrer den. Det minner meg om at jeg en gang etter en tur på byen med studiekamerater i 1980, eller var det 1981? - morgenen etter våknet opp med et sykkelhjul i senga. På hjemvei til hybelhuset hadde de andre i gjengen følge av flotte damer, mens jeg ikke hadde noen. Da jeg kom over dette sykkelhjulet ble det til at jeg inviterte det med hjem. Jeg var jo 5 hjul på vogna, så vi passet så bra sammen.

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.