Gå til innhold
  • Bli medlem

svalbard 3


magnus0404

Anbefalte innlegg

Annonse

Gratulerer!

Et godt råd kan jo være å sette opp teltet en gang eller tre før du står på fjellet i skikkelig søppelvær og klør deg i huet...

Om jeg ikke husker helt feil følger det vel sømtettemiddel med Helsport telt. Selv brukte jeg det ikke, men det er vel kanskje en god grunn til at det følger med? Helsport oppgir jo at det er en mulighet for at noen dråper regn siger gjennom sømmene før trådene trutner til.

Vedlikehold ellers går vel på sunn fornuft. Tørk av møkk uten å bruke såpe, og aldri pakk bort teltet vått!

H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med et bra telt.

Sømmetetting er nevnt ser jeg.. Ellers er det bare å komme seg på fjellet å prøve det.

Er mange bardunsnorer på teltet, lønner seg å legge litt arbeid i pakke disse fint sammen. Dette er greit hvis du skal til ny overnattingsplass og må sette opp teltet i drittvær. Da kommer du deg kjappere innendørs.

Ellers kommer kommer strikken i stengene til å slakne etter hvert, spesielt i kulde.

Disse strammes ved å ta ut endeproppen med en kniv, og knytte ny knute.

Hvis du skal overnatte i snø, er det lurt å investere i snøplugger.

Ventilasjonen må du prøve deg frem med. Jeg har bestandig hatt hund liggende i ytterteltet, og har nesten bestandig litt kondens i teltet.

Holder på pakke teltet mitt i kløvsekken til hunden nå, skal på Saltfjellet i helga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange snøplugger trenger man egentlig? Det er jo temmelig mange pluggfester med bardunene.

Hvis man regner med ski og staver til et par stk så blir det jo 4 plugger mindre, men hvor manger er egentlig nødvendig i tillegg? Og hvilke lengde bør de ha? 30 cm eller 50cm?

Magnus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan sikkert samle noen av snorene på kortsiden i felles festepunkt , om ikke helsport har gjort det allerede fra frabrikken. Jeg tror 4-6 snøplugger holder dersom du i tillegg bruker snø på storm mattene og staver og ski .

Forøvrig et supert telt !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale 12-13 snøplugger. Da har du til festene rundt teltduken. Skiene og stavene bruker du på bardunene. Jeg har bare 30 cm plugger. De sitter bra når du tramper til snøen. Etter at du har lagt snø på stormattene sitter teltet som "støpt" på plass. På vinteren lønner det seg å bruke alle bardunene hvis du skulle havne i snøstorm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.