Gå til innhold
  • Bli medlem

1000m hodelykt


Hodding

Anbefalte innlegg

Annonse

Er det så mange måter å se det på?

Jeg har bare hørt at det finnes ei "1000 meters lykt". Er vel noe likt tusenmetere som er på biler. Skal jo sies at det er mer eller mindre umulig å sette noe slikt på hode. Må uansett ha et voksent batteri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det så mange måter å se det på?

Jeg har bare hørt at det finnes ei "1000 meters lykt". Er vel noe likt tusenmetere som er på biler. Skal jo sies at det er mer eller mindre umulig å sette noe slikt på hode. Må uansett ha et voksent batteri.

selvfølgelig er det flere måter å se på, d kan jo feks sette opp en refleks en kilometer unna deg å se at lyset blir reflektert men du kan jo fortsatt ikke se noe rundtrefleksen fordi lystrålene er for svake, tenker du på ei lykt som du kan se 1000m fremover med så må du ha ei lykt som lyser sterkere en til akkurat 1km. uansett hva skal de bruke den til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk ut denne testen fra Stayer: http://www.sport8.no/stayer_lyktetest.pdf

Der er det en lykt som lyser meget langt Light & Motion ARC, men 1000meter hmm. Hvis du står 1000 meter unna lykten så kan du sikkert se litt lys falle på deg, men står du med lykten på hode tviler jeg på om det er mulig å se noe 1000meter unna. Ett annet spørsmål er jo hva man kan for vente å se på tusen meters hold selv i dagslys?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

selvfølgelig er det flere måter å se på, d kan jo feks sette opp en refleks en kilometer unna deg å se at lyset blir reflektert men du kan jo fortsatt ikke se noe rundtrefleksen fordi lystrålene er for svake, tenker du på ei lykt som du kan se 1000m fremover med så må du ha ei lykt som lyser sterkere en til akkurat 1km. uansett hva skal de bruke den til?

Skredsøk, skigåing blant annet.

Det er jo unektelig behagelig å ha et sterkt lys foran seg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satan... Kjøper du lykt til 7000 kroner så er du faen meg gal... :lol:

Men hadde vært morro å prøvd en slik lykt engang bare for å se hvor bra den egentlig er...

Ville heller brukt 7,000 på en hodelykt enn 100,000 på en snøscooter. For å ikke snakke om 150,000 +++

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
Satan... Kjøper du lykt til 7000 kroner så er du faen meg gal... :?

Men hadde vært morro å prøvd en slik lykt engang bare for å se hvor bra den egentlig er...

Ta deg noen dager innom her så finner du ut noe annet

http://candlepowerforums.com/vb/index.php?

http://candlepowerforums.com/vb/showthread.php?p=2263645#post2263645

http://candlepowerforums.com/vb/showthread.php?t=170556

http://candlepowerforums.com/vb/showthread.php?t=139958

FM Fatmag-med 3" Hode

WQ-FM -McG45 1C Maglite

.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok den beste lykta til friluftsbruk der ute nå er Lupine Betty X-pro: http://www.oslosportslager.no/product/6188/8178/424468/Lupine_Betty_X-Pro_sykkellykt.html

Lykta er mer robust en HID lampene, den kan dimmes helt ned til 0,25w som gir 168h med lys.

Jeg går å drømmer om en slik, men prisen på 8000kr er nok desverre litt stiv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg driver med hundekjøring, og har prøvd en god del lykter. foreløpig er den lykta jeg har prøvd som gir best arbeidslys, fra lupine. problemet er noe høyt strømforbruk. den jeg vet jeg kan stole på holder lenge, er princeton tec Yukon extreme, den lyser i "ukevis" på diode, og har 7w halogen til spotting.

Et problem med å bevege seg ute i marka med disse "superlyskasterne" er at alt nattsyn forsvinner. man ser kun det som er inne i lyskjeglen. jeg liker bedre å bare kjøre med lav diode, da ser jeg ting som skjer rundt meg også. det er ikke helt få elg og rådyr jeg har sett ute til siden som jeg aldri ville oppdaget med for kraftig lys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg mekka en lykt selv. Ikke spesielt lett eller pen! :D Testet ut tre forskjellige spot-pærer som jeg kjøpte på super'n: 20W, 35W og 50W. Prøvde forskjellige spredningsvinkler. Jeg likte best de med stor spredning. Da så jeg rev og rådyr på 150m avstand i sidesynet, samtidig som det føltes som "midt på dagen". Det ødelegger rigtignok nattsynet for en stund. Brukte forseglede 12V blybatteri fra Biltema/Clas Ohlson. Spotene røk ikke selv om de var glovarme og fikk snø på seg eller falt i bakken, men helt sikker var jeg ikke. Dette er nok kun aktuelt for de som slipper å tenke på vekta. Strømforbruk: I=P/U I=20/12 I=1,7A Dvs. med et 1,7Ah batteri vil du ha lys i en time ved 20°C - ca. Ved -20°C er saken en annen, og det er da man helst trenger lys. 12V batteriet er egentlig virksomt i området 13,8V til 10,5V. Skal du på langtur er LED etter min mening det eneste som duger. Silva LI 3W f.eks. Ellers foretrekker jeg å gjøre som en annen nevnte: bruke minimalt med lys og satse på nattsynet... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

driver også med hundekjøring, og det kan gå fort gjennom bushen........ så man har et visst forhold til lys og hodelykter, men

jeg ønsker (som andre) og poengtere et par ting:

- det hjelper ikke å se 1000 meter hvis bredden er ett par meter, du trenger vidvinkel for å oppfatte hva som skjer rundt deg også.

-vårt NATTESYN er sterkt undervurdert. kjørt noen forsøk vedr dette vs. nattoptik i forsvaret. saken er at de fleste ikke vil\tør skru av lykta

lenge nok til at nattsynet begynner å "fungere", mange vil nok bli overrasket hvor godt synet funker. er selvfølgelig klar over dette er avhengig av

kravet til hva du MÅ se i forhold til klatring og fart igjennom terrenget (risiko).

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.