Gå til innhold
  • Bli medlem

Spm ang Primus


Jona

Anbefalte innlegg

Annonse

Ja, men da må du sette inn en strupeventil.

Litt usikker om du får kjøpt den, ellers må den lages.

Kjører du på bensin uten strupeventil, blir det for varmt i loddingen til "brennerskåla" og den smelter.

Dette vet sikkert denne primuseksperten her inne mye om :?

...............

.....eeeh tror jeg var litt kjapp her, etter å ha vært i kjellern og sjekket både den som bråker og den som ikke bråker.

Det er nok "ikkebråkebrennern" du kan sette strupeventil på.

Noen år siden de er brukt så Sorry;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Funker en optimus 111 bråkebrenner på bensin ? ( Den typen som brukes av forsvaret)

Kort sagt er vel svaret nei, forsvarets 111 bråkebrenner = parafin

Runegutt kan evt korrigere det som følger (evt det overfor også...)

Meg bekjent har forsvaret brukt (bruker?, lenge side rep :?) varianter av 111 (T og C) som kan bruke bensin, men disse er stillebrennere.

Det finnes varianter av 111 som er bensin-bråkebrenner, 111B (USA primært?) - kun bensin samt 111 +, som er 111 med Nova-brenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trym har det meste rett.

Du kan fyre gamle 111 parafinbråkebrenner på bensin men......

Du må da bytte til bensindyse, og den dysa blir ikke grei å få tak i.

Hvorfor tulle med den beste parafinbrennern man kan skaffe?

Fyll tanken med tennveske, forvarm med sprit (rød eller kondensfjerner)

Fyr opp, og du får ei nydelig rein forbrenning, masse varme og liten lukt.

Er det bensinprimus du er ute etter, vurder heller disse:

Optimus 8R ( liten tank men eller superlett)

Svea 123 (kanskje det eneste som er like bra som gamle 111)

En eller anna Coleman UTEN SLANGE.

8R må du på bruktmarkedet for å skaffe

123 skal vistnok komme i ny produksjon (og bra er det)

Coleman kan bensin (det er trossalt ikke så mye anna å fyre med "ower there")

Jona, hvis du fremdeles vil fyre bråke111 på bensin, ta kontakt, så skal jeg prøve å hjelpe deg med dyse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan. Takk for informasjonen.

Grunnen til att eg lurer på dette, er att vi er en gjeng som skal på tur i vinter, å da tenkte eg att det kanskje kunne hvert praktisk å ha en slik 111 i bakhånd, dersom vi skulle få tull med nokon av dei andre brennarane. (Som alle går på bensin)

Dersom den 111 brennern hadde funka på bensin, så hadde vi ikkje trengt å ta med parafin.

Takker for tilbudet Runegutt, Men eg trur ikkje eg vil begynne å tukle med den 111 brennern. Den funker så utrolig bra på parafin..

Mvh Jona

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dysa til 8R og 123 skal vistnok være identisk med bensindysa til 111, (Har ikke hatt anledning til å teste)

Jeg vil som bl.a. Rune sier ikke ikke tukle med den beste parafinprimussen som finnes.

111 Kan i krisetilfeller kjøres på bensin uten endring, hvis man passer på å kjøre med langt under full effekt. Forvarming med bensin soter fælt, og anbefales ikke på denne brenneren.

Det krever stor grad av påpasselighet sørge for lav effekt hele tiden da trykket bygger seg opp etter hvert med bensin, en bør i hvertfall nøye seg med et minimum av pumping.

Siden dette bare skulle være backup så kan man nok ta med en del reservedeler uten å komme opp på 1,6 kg som 111 veier. Dere skulle jo ha med flere så det står vel ikke om livet om 1 skulle slutte å virke heller?

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jona, hva slags brennere har dere med?

Er dere avhengig av å smelte store mengder sne for drikkevann?

Innafor 1,6 Kg. kan du få med deg:

1 111T (Siden du vil bruke bensin)

eller

3 Coleman 400

eller

3 Svea 1238R

eller

4 MSR Whisperlight ( ikkenoe jeg ville brukt på vintern)

eller

5-6 Borde

Med borde som reserve, kan dere ha 1-2 ekstra pr. mann :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rune.

Vi skal bare gå inn til eit fiske vatn, å ligge der i 3-4 dager. Det er ikkje bratt, eller langt, så vekten er av mindre betydning. Komfort er høgt prioritert, så vi tenkte å ha en primus pr telt (3 telt) , til oppvarming og matlaging.

Vi har med :

1 stk 111 C

1 stk Coleman 400

1 stk MSR Whisperlite.

Og muligens en stk 111 bråk.

Kvifor fraråder du bruk av MSR whisperlite ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det er for mange steder det kan lekke bensin. MSR har skiftet pumper nok en gang, og ikke uten grunn.

Pumpa og lekkasje på denne, samt mellom flaske og pumpe er et evig problem hos MSR.

Fungerer greit til å koke mat, men kan være direkte farlig til teltfyring.

Jeg hadde brukt bråke111 til teltvarming, med tennveske på tanken, og heller hadd MSR som backup.

Dermed er det bensin nok i leiren til backup, og parafin/tennveske nok til forbruk på 111.

Full tank på 111 tar fra 1,5-2 timer å tømme avhengig av hvor mye du pumper.

I tillegg har dere også muligheten til å brenne tennveske på 111C, slik at dere får et jevnt forbruk av drivstoff.

God tur :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det er for mange steder det kan lekke bensin. MSR har skiftet pumper nok en gang, og ikke uten grunn.

Pumpa og lekkasje på denne, samt mellom flaske og pumpe er et evig problem hos MSR.

Fungerer greit til å koke mat, men kan være direkte farlig til teltfyring.

Jeg hadde brukt bråke111 til teltvarming, med tennveske på tanken, og heller hadd MSR som backup.

Dermed er det bensin nok i leiren til backup, og parafin/tennveske nok til forbruk på 111.

Full tank på 111 tar fra 1,5-2 timer å tømme avhengig av hvor mye du pumper.

I tillegg har dere også muligheten til å brenne tennveske på 111C, slik at dere får et jevnt forbruk av drivstoff.

God tur :lol:

Tusen takk !

Det var eg ikkje klar over. Eg har fyrt masse med den MSR primusen, Men aldri opplevd noko slags problem. Foruten att den kun brenner på renset bensin. Fungerer overhode ikkje på parafin, til tross for att den blir kalt multifuel.. ( Multifuel my ass !! )

Men det er jo greit å vite att den ikkje er heilt trygg, slik att man kan følge med.

Kva med Coleman 400 da ? Den funker vel fint til teltfyring ?

111c'en min fungerer ikkje særlig bra på parafin\tennveske. Ser ut til å brenne best på bensin, Så det blir nok i all hovedsak brukt bensin på denne turen.

mvh Jona

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uuups, glemte halve spørsmålet ( Har ikke tatt senilemedisinen i dag)

Coleman 400 fungerer udmerket både i og utenfor telt.

Liten sjekk for din MSR: Sjekk alle pakninger på pumpa for sprekkdannelse, sjekk at pumpestemplet ikke sakte skyves utover når det er trykk i flaska, sjekk O-ring mellom pumpe og flaske (denne er for dårlig, laget av gummi, og går i oppløsning av bensin)

Er pakningene ok, så smør dem med silikonfett før turen, eventuelt vaseline.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forsøkt med alskens slags dyser på 111c'en... Men den brenner ikkje reint over tid, på noko annet en bensin.

Trenger eg no reserve deler til C 4oo'en når eg drar på tur ? Eller funker den ei uke uten noko tull ?

Ang MSR Whisperlite. Eg har siste utgave i pumpe.. Hjelper det noko ? Eller er det fremdeles ikkje trygt ?

mvh Jona

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den nye pumpa skal være bra.

Den har ihvertfll ikke laga brann enda :wink:

Reservedeler til COleman???

Er ikke mye som kan gå galt der.

Jeg kunne selvfølgelig solgt deg generator og pumpepakning, men det er bare tull, og direkte lureri.

Generator skifter du etter 5-10 år med mye bruk.

Bare kjør den noen minutter på full fres når den har stått lenge på "smålunk"

Pumpepakninga bør ihvertfall vare i 5 år, og muligens hele livet hvis den får olje (du finner smørehull ved siden av pumpestanga)

Merkelig 111C, men C brennern er jo ikke akkurat mest stabil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

111C Er vel verken Runes eller min yndling, men på en ukes tur med parafin, bensin eller lignende burde gå bra.

Det som oftest går galt på speiderprimusene er gal bruk:

:wink: Ekstrem søling med sprit, og fyre på, for lite forvarming, med påfølgende bål. (går bra hvis man slår av, lar det bli kaldt og starter på nytt.)

:) "Underburning" d.v.s. ild under den perforerte koppen, dette bråker, og fikses ved å stenge av, og åpne på nytt med fyrstikka klar. Underburning oppstår som oftest ved å følge tenningsprosedyre fra bråkebrenner, d.v.s. starte brenneren med resten av varmen fra forvarmingen i stedet for å la forvarmingen brenne helt ut, og tenne brenneren fra toppen.

:arrow: Det siste er bøying på reguleringspindelen, denne skal betjenes som en med å skru, ikke røre rundt som en girspak. Dette skjer oftest fordi brenneren blir skjøvet ut og inn med reguleringsrattet montert. Når ventilspindelen ikke er rett blir det nesten umulig å unngå lekkasjer rundt spindelen.

Har lest en eller annen gang om en som fikset akkurat den lekkasjen med en del tanntråd, men har ikke gått nærmere inn på det.

God tur

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig 111C, men C brennern er jo ikke akkurat mest stabil.

Ja, den er en raring. Eg trur rett og slett att det blir for lav temp på gassen ved bruk av parafin, og att det derfor soter over tid. Vi brukte den ei uke i fjord vinter, å da fungerte den fint i 3-4 dager..Etter det var det berre problem, Flammen var rød på eine sida, og blå på andre siden, Og lukta fælt. Vi prøvde alle slags dyser som vi hadde med osv.. Men det var ingenting som hjalp... Den brant reit ei lita stund, å så var det like gale igjen. Eg har prøvd med både nye dyser og nåler.. men ingenting ser ut til å hjelpe..

Bensin derimot..Det funkar fint.. Også over tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

For å svare på ditt opprinnelige spørsmål:

Du kan fyre optimus 111 permanent på bensin om du bytter dysa til en bensindyse. Den som sitter i er ei multifueldyse som (i teorien) skal fungere på alt flytende drivstoff untatt bensin og sprit som krever egne dyser.

Den kanskje enkleste måten å få tak i bensindyse til denne brenneren på, er å kjøpe et rep-sett til brenneren "Optimus Explorer". Da får du med tre nye dyser merket M (multifuel), G (gas/bensin) og S (sprit) pluss ny nål, spindel, blypakning m.m. Dette settet vil koste deg omkring 250,- flis.

Optimus Explorer er så vidt jeg vet den første kompakte brenneren med løs brenstofflaske fra optimus. Selve brenneren er derfor nesten identisk med den gode gamle sliteren deres, mod. 111, bortsett fra at den er fysisk litt mindre. Likevell er slitedelene (i reppsettet) de samme hos disse to brennerene og kan stort sett brukes om hverandre.

Så er det et par ting:

Forsvaret bruker to typer brennere. Den "blå boksen" er levert av Optimus og den "grønne boksen" kan være levert av både Optimus og konkurenten Primus (jeg har sett begge deler...). Disse to har litt forskjellige brenere, men slitedelene kan brukes om hverandre.

Personlig tenker jeg alltid på den "grønne boksen" som bråkebrenneren.

Lydnivået på disse brennerene er relatert til forgasseren de bruker. Den blå boksen har en kuppelformet forgasser med mange små hull og gir mindre støy. Den grønne boksen har en liten rund metallplate med tre armer som den festes med (à la Nova og Omnifuel). Dette gir mye støy!

Så må det nevnes at om brenneren din er annskaffet fra forsvaret, kan den være ganske gammel og mye mekket på. Selve brenneren, tank og slitedelene kan være byttet mange ganger og forsvaret har alltid kjøpt reservedeler fra den leverandøren med til en hver til laveste pris. Hvem som har produsert brenneren og delene i din grønne eller blåe boks vil da mildt sagt være tilfeldig.

Og til slutt:

Selv om denne brenneren fungerer ypperlig med vanlig bilbensin, må du ALDRI brukke dette inne i telt eller innendørs. Avgassene er svært kreffremkallende og kan herpe lungene dine permanent (gjelder også whitesprit). Bruk renset bensin for kokeapparater eller til nød 4-takts miljøbensin fra FK-butikken. (2-taktsbensin inneholder olje som gir giftige gasser...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å svare på ditt opprinnelige spørsmål:

Du kan fyre optimus 111 permanent på bensin om du bytter dysa til en bensindyse. Den som sitter i er ei multifueldyse som (i teorien) skal fungere på alt flytende drivstoff untatt bensin og sprit som krever egne dyser.

Så er det et par ting:

Forsvaret bruker to typer brennere. Den "blå boksen" er levert av Optimus og den "grønne boksen" kan være levert av både Optimus og konkurenten Primus (jeg har sett begge deler...). Disse to har litt forskjellige brenere, men slitedelene kan brukes om hverandre.

Her er endel feil!

1) Tråden omhandler 111 (Bråkebrenner for parafin) DENNE ER IKKE MED NOEN MULTIFUELDYSE.

2) Forsvaret har 3 brennere: 111, 111T og 111C

T og C er stillebrennere.

T er ok og C er av og til noe møkk.

T og C kan det settes multifueldyse i.

111 uten bokstav er en rein parafin/dieselbrenner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer selvsagt an på hvor mye du fyrer pr. døgn

I følge Coleman vil forbruket på en 400 være 283,5gram/time med full fres.

Full fres for denne er ca. 2-2500W

Tar man utgangspunkt i den laveste effekten, vil altså 283 gram miljøbensin (Ca 2,5 dl) gi 2Kw/t

Så må du finne ut vannforbruket/person/døgn.

Hvor mye energi det går for å smelte is til vann, husker jeg ikke, sikkert noen andre som kan svare på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.