Gå til innhold
  • Bli medlem

Lengde Fjellski


S.E

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har fått anbefalt Åsnes Liv Arnesen fjellski på sportsbutikken da jeg går mest i spor eller lette/korte toppturer i ulent terreng uten særlig tung sekk. Jeg er ca. 163 cm høy og veier i underkant av 65 kg. Står på ski kun et par-tre ganger i året, og har skiferdigheter lik en gjennomsnittlig nordmann. Jeg er derfor usikker på om jeg burde gå for lengden 175 cm eller 180 cm på skiene. Noen som har noen tips? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

175 cm hvis du går uten tung sekk, men hvis du skal gå med tung oppakning, kan du vurdere å gå for lengre ski som har mer spenn. Spenn på skiene avhenger også av teknikk. Hvis du ikke har veldig mye erfaring med skigåing, kan det være greit å velge et skipar med mindre spenn som gir deg mer kontakt med underlaget.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aleksander Jacobsen skrev (10 minutter siden):

175 cm hvis du går uten tung sekk, men hvis du skal gå med tung oppakning, kan du vurdere å gå for lengre ski som har mer spenn. Spenn på skiene avhenger også av teknikk. Hvis du ikke har veldig mye erfaring med skigåing, kan det være greit å velge et skipar med mindre spenn som gir deg mer kontakt med underlaget.

Takk for svar. Jeg har ok erfaring med skigåing, men har aldri hatt fjellski før. Har brukt langrennski i løype og også på små turer oppi skogen bak hytten. Hadde vært gøyere å ha en fjellski til dette bruket, da det ikke er like gøy å bruke de tynne langrennskiene her i terrenget. Bruker aldri tung sekk, og går som oftest et stykke oppover i dalen for å renne ned igjen til hytten. Vil også legge til at det også er preparerte løyper i området og ønsker å ha kun ett par ski som kan benyttes til begge formål. Derfor er det modellen Liv jeg har vurdert. Er 175 å anbefale da eller?

 

Endret av S.E
Lenke til kommentar
Del på andre sider

S.E skrev (12 timer siden):

Det har jeg sett, men ifølge den er jeg både innenfor målene for både 175 og 180 så synes det er vanskelig å vite hvilke som er best for meg. 

 

Begge deler fungerar, men det er litt avhengig av bruken. Eg bruker fjellski i litt variert terreng og alltid utanfor løype. Eg har 5 cm kortare ski enn kroppslengde, fordi det er lettare å manøvrera og baksa med, men på lange strake strekk på hard underlag er det ligg mindre hastighet og retningsstabilitet. Tipper du trygt kan gå for 175 cm.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

josteink skrev (5 timer siden):

Begge deler fungerar, men det er litt avhengig av bruken. Eg bruker fjellski i litt variert terreng og alltid utanfor løype. Eg har 5 cm kortare ski enn kroppslengde, fordi det er lettare å manøvrera og baksa med, men på lange strake strekk på hard underlag er det ligg mindre hastighet og retningsstabilitet. Tipper du trygt kan gå for 175 cm.

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arnesen er vel samme ski som Amundsen som er en ganske håpløs toppturski. Som milsluker på vidda finner du riktignok ikke en bedre ski. Cecilie, Line og Tonje er nok bedre i nedoverbakkene, men Arnesen duger nok til noen lette toppturer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.