Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilket stål bruker Strømeng?


Aaaaaaaahaaaaa

Anbefalte innlegg

Annonse

Sttålet de bruker er som andre har nevnt karbonstål, de importerer råstålet selv fra Tyskland.
Men spesielt for Strømengkniver er at de herder stålet med en spesiell prosess som kalles induksjonsherding (de er visstnok de eneste i Europa som herder knivstål på den måten). Det gjør at de kan oppnå forskjellig hardhetsgrad på forskjellige deler av knivbladet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn J skrev (37 minutter siden):

Sttålet de bruker er som andre har nevnt karbonstål, de importerer råstålet selv fra Tyskland.
Men spesielt for Strømengkniver er at de herder stålet med en spesiell prosess som kalles induksjonsherding (de er visstnok de eneste i Europa som herder knivstål på den måten). Det gjør at de kan oppnå forskjellig hardhetsgrad på forskjellige deler av knivbladet.

Supert, takk for info👍🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samekniv = knivtype som er utviklet av samene gjennom mange år, til bruk i utførelsen av samenes tradisjonelle virke. Øvrig befolkning har senere tatt denne knivtypen i bruk i sitt friluftsliv. Noen fordi de finner den praktisk til sitt bruk, andre fordi det kan virke "tøft" å bære på "en svær samekniv". (Andre synes det er enda tøffere å drasse rundt på en svær "rambokniv" eller "survivalkniv"). Men hvem bryr seg? Det viktigste er vel at man velger en type kniv som passer ens eget behov?

Selv har jeg flere samekniver, dels fordi de er av forskjellig størrelse og dekker forskjellig formål, og dels fordi samekniver er flotte og praktiske kniver, kanskje ikke best på alt i forhold til andre typer kniver, men det må jo brukeren avgjøre helt av seg selv.

Det finnes jo flere slike store kniver produsert av andre, ja noen kaller også dem for "samekniv" fordi de ligner på en. Men etter min mening er det kun en kniv som fortjener betegnelsen "samekniv", og det er den kniven som er utviklet av samene selv. Hva er problemet med at de forbinder messing med litt magi? Er det ikke flott at de da bruker messing på kniven? I god mening? Pent er det også.

Og skulle du ha sett! Også samene har vett til å følge med i utviklingen når de velger knivstål! 
Ja, dette er ment som litt ironi. 😁

Du verden som jeg skravler! Best å stikke før noen ser meg.. 😨

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.