Gå til innhold
  • Bli medlem

Brungmarka


Ddsk0er

Anbefalte innlegg

Hei, jeg tenkte meg på tur i brungmarka med truger pulk og hund, jeg har tidligere kjørt til brøttem og vandret opp til storartet,svarttjønnin,store bordstolan på sommers tid. Men lurer på om noen vet noe fine plasser og gå opp på vinterstid evt hvor det går skuterspor, har prøvd å Google det uten hell.. håper på noe gode svar 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Umiddelbart tenker jeg fra Brøttem og opp til Sikatjønna eller å kjøre opp fra Lundamo, opp Lundadalen, parkere på Håen og følge sommervegen inn mot Samsjøen og inn i marka derfra.  Mye hyttefolk med skuter i de strøka så det er nok spor langs sommervegen.

Ellers fins det en facebookgruppe for det meste, du kan jo spørre her også: https://www.facebook.com/groups/70827310567

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere ble det også kjørt scooterløype inn fra Fremo Leir (ligger rett øst for Bollandsmoen Motorsportsenter. Denne gikk gjerne inn over Fremosvollen og ned til hytteområdet Kråklia. Jeg vet ikke om det fortsatt er en løype som kjøres opp fast, men i så fall vil jeg tro du kan parkere i området og gå inn der. Det er noen høydemeter opp i starten, men du kommer relativt raskt opp på fjellet. Det er gjerne kjørt scooterspor retning både Kråkfjellet og Reinsfjellet også derfra.

Ellers er det alltids mulig å kjøre opp Lundadalen og parkere ved Håen, da er det som regel oppkjørte løyper både nordover, østover og sørover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri hatt Brungmarka som turmål på vinteren, men har gått gjennom to ganger. Begge turene er vel en 15-20 år siden, såeh.. kan vel egentlig ikke bidra med så my mer enn å si at det var veldig fine turer.

En gang fra Brøttem til Burusjøen. Litt dårlig research i forkant der, så vi rota oss opp Stiberga. Svett og mollsliten fant vi både skispor og barnefamilier på skitur når vi kom opp over kanten. Siden vi gikk "feil", så vet jeg ikke hvor dette skisporet starter, men ikke usannsynlig at det følger Brungmarkvegen opp. Jeg husker ikke hva som gjorde at vi misset den, men tipper det er ganske lett å finne når mann først vet at det faktisk skal finnes ett skispor i området. 

2. gang gikk jeg fra Fremo til Rognes. Høres temmelig likt ut som den ruta @Ulyden beskriver. Trur dette var helga før palmehelga i 2003, iaf. hadde det snødd sykt mye. Vasset i djupsnø og så ikke ett scooterspor på hele turen, men det pleide visstnok å være der ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk får svar 🙂 vet det går ett scooterspor atmed fremo leir der, ganske drøy bakke dær 😂 vet du om det er bratt å ulent terreng oppover til sikartjønna? Er vell ikke noe problem å kom opp med en pulk på ca 40kg 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk fra Brøttem, opp til Sikatjønna og videre et par ganger for 25+ år siden, og det var grei traktorveg med hårnålsvinger så langt jeg husker. Det var hardt da vi kjørte ned der igjen ene gangen og jeg slet litt med å holde farten nede på lave sko og turski uten stålkanter, men regner med at det hadde gått helt fint nå med stivere sko og stålkanter. Andre gangen tror jeg vi kjørte ned til veien fra øst og gikk den tilbake. Det var litt kjedelig, våt snø og skoene ble gjennomvåte.

Er veiene der brøytet? Hvis ikke så hadde jeg valgt ski og fulgt en av de, men det spørs jo på hva du er ute etter. Jeg har ingen erfaring med truger, så vanskelig å gi råd i forhold til det. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
fjellræv skrev (9 timer siden):

Noen som har testa rangåvegen parkeringsplass på sommerstid? Fikk tips om det, men er det bom eller noe der?

Det er noen år siden jeg var der sist, men da var det et par kroner å betale for å kjøre inn. Man får kun kjørt inn til broen over Rangåa, der er det bom og parkeringsplass. 

Forresten, stien som går mot Brungfjellet og krysser Brunga ser ut som den stopper ved hytten, men den fortsetter opp til fjellet.

Screenshot_2023-06-03-08-30-39-67_ef57ab4160d2ffe90ea80fd85edcc562.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.