Gå til innhold
  • Bli medlem

Langtur Hardangervidda - Trenger råd til rute samt transport/parkering


Reitan

Anbefalte innlegg

Jeg vil ta med bikkja og teltet og gå en langtur over Hardangervidda i sommer, rundt 10 dager og planlegger å bo i telt. Flere ruter er aktuelle, på UT.no liker jeg turforslagene:

  • Hardangervidda på langs (Dyranut - Rjukan)
  • Hardangervidda på tvers (Kinsarvik - Dagali)
  • Hardangervidda på skrå (Tyssedal - Haugastøl)
  • SignaTUR Massiv; 4. etappe (Finse-Haukeliseter)

men er åpne for andre forslag.

Jeg vil helst unngå rundtur, har lyst til å krysse.

Problemet mitt er transport til/fra. Jeg har bil og kan selvsagt sette den der jeg starter men virker knotete å komme tilbake til bilen etter endt tur. Ser også ut som Nor-Way bussexpress ikke lar meg ta med hund som gjør det enda mer komplisert. 
 

Er det noen som har et godt råd til meg angående rute og transport?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Reitan skrev (9 timer siden):

Jeg vil ta med bikkja og teltet og gå en langtur over Hardangervidda i sommer, rundt 10 dager og planlegger å bo i telt. Flere ruter er aktuelle, på UT.no liker jeg turforslagene:

  • Hardangervidda på langs (Dyranut - Rjukan)
  • Hardangervidda på tvers (Kinsarvik - Dagali)
  • Hardangervidda på skrå (Tyssedal - Haugastøl)
  • SignaTUR Massiv; 4. etappe (Finse-Haukeliseter)

men er åpne for andre forslag.

Jeg vil helst unngå rundtur, har lyst til å krysse.

Problemet mitt er transport til/fra. Jeg har bil og kan selvsagt sette den der jeg starter men virker knotete å komme tilbake til bilen etter endt tur. Ser også ut som Nor-Way bussexpress ikke lar meg ta med hund som gjør det enda mer komplisert. 
 

Er det noen som har et godt råd til meg angående rute og transport?

Hva med å gå Finse - Litos - Ustaoset, eller tilsvarende "V" formet rute så kan du ta toget. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan få deg en virkelig fin rundtur på vidda uten å gå i egne spor ved å parkere bilen ved Tinnhølen/Trondsbu. På ti dager kan du oppleve både flate østvidda østover og spennende områder mot sør og vest. Jeg tror jeg ville gjort det og sluppet unna videre problemer med annen transport.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskepadde skrev (13 timer siden):

Hva med å gå Finse - Litos - Ustaoset, eller tilsvarende "V" formet rute så kan du ta toget. 

Notert, er en mulig løsning. Kanskje litt dumt tenkt av meg men føler det er noe med å "Krysse Hardangervidda" som trekker litt 🙂 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjarne H.S. skrev (13 timer siden):

Du kan få deg en virkelig fin rundtur på vidda uten å gå i egne spor ved å parkere bilen ved Tinnhølen/Trondsbu. På ti dager kan du oppleve både flate østvidda østover og spennende områder mot sør og vest. Jeg tror jeg ville gjort det og sluppet unna videre problemer med annen transport.

Var inne å sjekket denne, ser veldig fin ut og absolutt et godt alternativ hvis jeg ikke klarer å finne en måte å krysse vidda. Er det bomvei inn til Trondsbu?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reitan skrev (1 time siden):

Notert, er en mulig løsning. Kanskje litt dumt tenkt av meg men føler det er noe med å "Krysse Hardangervidda" som trekker litt 🙂 

Kan gå til/fra Kongsberg også, enten Finse eller Kinsarvik for eksempel. Bergen-Oslo ruta går den veien mener jeg å huske. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reitan skrev (2 timer siden):

Var inne å sjekket denne, ser veldig fin ut og absolutt et godt alternativ hvis jeg ikke klarer å finne en måte å krysse vidda. Er det bomvei inn til Trondsbu?

Det er bomvei inn til Tinnhølen/Trondsbu. Du betaler med kort ved innkjøringen ved Tråstøl ved R7. Veien åpner normalt 1. juli. Du finner mine turer i området her.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reitan skrev (2 timer siden):

Notert, er en mulig løsning. Kanskje litt dumt tenkt av meg men føler det er noe med å "Krysse Hardangervidda" som trekker litt 🙂 

Føler den.
I fjor sommer gikk vi en gruppe fra Kinsarvik til Ustaoset (6 dager + 1 hviledag). Siden vi var flere kunne vi ha bil-logistikk som gjorde at vi på veien opp fra Oslo satt igjen én bil på Ustaoset, og de andre bilene ble stående igjen i Kinsarvik under hele turen. Når vi kom frem til Ustaoset fylte vi den ene bilen med sjåfører for å hente resten av bilene.

Noe tilsvarende kunne du kanskje gjort ved å sette igjen bilen i Kinsarvik, og ordne noe form for skyss fra Ustaoset/Dagali e.l. tilbake til bilen hvis mulig.

Spesielt fra Ustaoset så er det jo mye trafikk som sannsynligvis skal kjøre 90% av veien bort til Kinsarvik. Jeg er ikke veldig for haiking og å belage seg på det, men det kunne jo vært en mulighet...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er mulig å komme seg til Kinsarvik med lokalbuss fra Voss. Da kan det kanskje la seg løse å ta tog til Voss og buss til Kinsarvik med hund. Og så gå over til f.eks Finse eller Ustaoset. Eneste ulempen på den turen er vel at starten fra Kinsarvik er brutale høydemeter, men jeg har selv lekt med tanken på å ta turen. Jeg gikk fra Finse til Haukeliseter i fjor sommer, og det var en finfin ukestur. Gøy å se hvor variert Hardangervidda faktisk er, fra padde flatt og rett frem til kupert og vilt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haukeliseter - Finse havnet på bucketlisten min for ganske kort tid siden. Blir den turen noensinne realisert blir det buss til Haukeli og tog tilbake til Bergen fra Finse.

Har du undersøkt muligheten for familie/venne-taxi? Vet jo ikke helt hvor du bor i landet, men det kan jo være verdt å spørre om det er noen som kunne tenke seg å sette av en dag for å kjøre deg til startpunktet, om tog hjem igjen er et alternativ. Skader ikke å spørre, det verste som kan skje er at alle sier nei og du er fortsatt ved utgangspunktet :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulyden skrev (12 timer siden):

Jeg tror det er mulig å komme seg til Kinsarvik med lokalbuss fra Voss. Da kan det kanskje la seg løse å ta tog til Voss og buss til Kinsarvik med hund. Og så gå over til f.eks Finse eller Ustaoset. Eneste ulempen på den turen er vel at starten fra Kinsarvik er brutale høydemeter, men jeg har selv lekt med tanken på å ta turen. Jeg gikk fra Finse til Haukeliseter i fjor sommer, og det var en finfin ukestur. Gøy å se hvor variert Hardangervidda faktisk er, fra padde flatt og rett frem til kupert og vilt.

Hei, god ide. ser at det absolutt er et alternativ - en drøy time med buss. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Truant76 skrev (10 timer siden):

Haukeliseter - Finse havnet på bucketlisten min for ganske kort tid siden. Blir den turen noensinne realisert blir det buss til Haukeli og tog tilbake til Bergen fra Finse.

Har du undersøkt muligheten for familie/venne-taxi? Vet jo ikke helt hvor du bor i landet, men det kan jo være verdt å spørre om det er noen som kunne tenke seg å sette av en dag for å kjøre deg til startpunktet, om tog hjem igjen er et alternativ. Skader ikke å spørre, det verste som kan skje er at alle sier nei og du er fortsatt ved utgangspunktet :)

Hei, bor i Kristiansand så det er fort 4 timer en vei :( Men ser at det er 2 selskap som kjører buss på strekningen så selv om ikke Nor-Way tar med hund kan det hende at Setesdals bilruter gjør det - får sende dem en epost. Haukeliseter - Finse ser spennende ut 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Truant76 skrev (10 timer siden):

Haukeliseter - Finse havnet på bucketlisten min for ganske kort tid siden. Blir den turen noensinne realisert blir det buss til Haukeli og tog tilbake til Bergen fra Finse.

Har du undersøkt muligheten for familie/venne-taxi? Vet jo ikke helt hvor du bor i landet, men det kan jo være verdt å spørre om det er noen som kunne tenke seg å sette av en dag for å kjøre deg til startpunktet, om tog hjem igjen er et alternativ. Skader ikke å spørre, det verste som kan skje er at alle sier nei og du er fortsatt ved utgangspunktet :)

Noen spesiell grunn til at du ikke velger motsatt vei? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Reitan skrev (På 16.2.2022 den 7.39):

Hei, bor i Kristiansand så det er fort 4 timer en vei :( Men ser at det er 2 selskap som kjører buss på strekningen så selv om ikke Nor-Way tar med hund kan det hende at Setesdals bilruter gjør det - får sende dem en epost. Haukeliseter - Finse ser spennende ut 🙂

Jeg bor selv i Kristiansand og har gått ruten Finse - Haukeliseter. Med solotur blir det fort en stor og tung sekk. 😁

Jeg tok tog til Finse, de eneste som var stress med det var og finne plass til sekken på et relativt fullt tog, når jeg hoppet på i Drammen.
 

Denne turen kan anbefales, jeg valgt og overnatte en natt på Haukeliseter når turen var ferdig. Det kan også anbefales 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (På 16.2.2022 den 7.43):

Noen spesiell grunn til at du ikke velger motsatt vei? :)

Egentlig to grunner, men om de er spesielt gode får nå være opp til enhver :)

Jeg synes på generell basis det er bedre å gå med solen i ryggen om det er fint vær, og så synes jeg det er mer behagelig å reise med tog enn med buss og jeg bare antar at den faktoren blir viktigere etter enn før gode 146 km vandring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Truant76 skrev (25 minutter siden):

Egentlig to grunner, men om de er spesielt gode får nå være opp til enhver :)

Jeg synes på generell basis det er bedre å gå med solen i ryggen om det er fint vær, og så synes jeg det er mer behagelig å reise med tog enn med buss og jeg bare antar at den faktoren blir viktigere etter enn før gode 146 km vandring.

Ja, det er jo gode grunner :)

Jeg tror du får litt mer motbakke ved å gå den veien da, men det er mange som har klart det også fint :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.