Gå til innhold
  • Bli medlem

Erfaringer med Åsnes Sverdrup?


fjellski

Anbefalte innlegg

Hei! Trenger nye fjellski til allsidig bruk i vestlandsfjell og omegn. Ser at Åsnes har kommet med nye fjellski denne sesongen som kan passe min (og mange andres?) bruk - Otto og Line Sverdrup. Er det noen her som allerede har noen real life-erfaringer med disse skiene? Og hvordan plasserer de seg i forhold til de mer tradisjonelle valgene Nansen, Ingstad og Gamme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjøpte desse tidligare i vinter, har rukket å bruka dei på nokre turar. Opplevast gode til mitt varierte bruk, i flatt og kupert lende, med og uten pulk/sekk. Svingvillige, men og fin på lange, rette strekk. Har BC- manuell binding og Alfa Quest Dynamic sko.

Brukte tidligare Madshus Voss, har ikkje erfaring med andre Åsnes- modeller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt delte meninger om de ser det ut til på telemarktalk, men jeg syns dette ser ut som fine ski. De kan visst beskrives som en nedskalert Ingstad eller Nansen med rocker, taper og smørelomme som på Ousland/Gamme. Her er litt mer info fra Åsnes:
https://www.telemarktalk.com/viewtopic.php?f=1&t=3563&p=39571&#p39571
https://www.telemarktalk.com/viewtopic.php?f=1&t=1772&p=39683&#p39683

Endret av rokkitan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hei,

Jeg kjøpte disse for et par uker siden og er kjempefornøyd så langt. De er litt for vide til å passe i trikkeskinnespor, men bærer godt, svinger helt greit, har supre feller og er egentlig akkurat det jeg ønsket meg. Er kanskje litt ekstra positive da de erstatter et par 30 år gamle Rossignol fjellski/planker av billigste type, men likevel.

Da de ble kjøpt vurderte jeg også Ingstad og Ousland, men valgte Sverdrup da de er noe mer allround, og kan brukes både til pulk og tung sekk og til kortere dags- og helgeturer. For turer med primært nedoverkjøring har jeg uansett rando-ski, og ettersom jeg aldri har stått telemark blir nedkjøring med pulk en slitsom affære uansett hvordan jeg vrir og vender på det.

To tomler opp fra meg, og hadde jeg hatt flere skulle de jammen fått en tredje tommel opp også, men det ville vel gjort skikjøringen noe komplisert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Jeg har kjørt Otto Sverdrup skiene en del fjellskiturer og også på alpinanlegg for å samle mer nedkjøringsmeter :) Jeg bruker også Combat Nato og har tidligere hatt Nansen og Fischer E109.

De Otto Sverdrup skiene kjennes veldig lette, merbar lettere enn Combat Nato, og er veldig svingvillig. 

De har ganske høy rocker: muligens likt Ingstad, og mer enn Gamme skiene. Det er rockeren som er samtidig største fordel og største ulempe. Jeg har ikke brukt de på gjennomslagsføre, der noen brukere på Telemarktalk synes de er mindre ideelle. I myk snø er de perfekt. 

På nedoverbakkene i alpinanlegg (dvs. kompaktert snø) er rocker både en fordel og en ulempe. De svinger veldig lett men, framtuppen er lite i kontakt med en bakken og da får man mindre nyte av innsving. For ren carving på kompakt snø er da en ski uten rocker for eks. Nansen eller Combat bedre, etter min erfaring. 

Det er viktig å innse at nedoverkjøring på alpinbakkene ikke er den prioriterte innsatsområde for fjellski. Som fjellski i varierende og delvis bratt terreng liker jeg de Sverdrup veldig godt.

Jeg anbefaler disse skiene til venner som ønsker et par gode allsidige fjellski. For lengre avstand på flat terreng kan eventuell Amundsen eller Gamme, eller Combat Nato med litt mer bæreevne i løssnø, fortsatt være de mest aktuelle. Derimot er Combat Nato merkbar tyngre i tuppen og Amundsen mye mindre svingvillig. Gamme har jeg ikke prøvd selv.

Kort sagt: alle fjellski har sine fordeler og ulemper. Men Otto Sverdrup er veldig gode og allsidige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Jeg kjøpte Sverdrup i fjor vår, etter at Fischer-skiene takket for seg. 

Blir brukt til dagsturer i fjellet, med utgangspunkt fra bygda. Utstyrt med BC-bindinger. Jeg liker skiene veldig godt og kan absolutt anbefale de (jeg har ikke prøvd noen av de andre skiene du nevner).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.