Gå til innhold
  • Bli medlem

Keb Endurance 2 vs Abisko Endurance 3


northern_fov

Anbefalte innlegg

Skal anskaffe meg nytt vintertelt og står mellom de nevnt i tittelen. 

Det er primært tenkt som solotelt men kan hende guttungen blir med på enkelte turer.

De viktigste kriteriene er at teltet skal tåle juling og ha god komfort mtp at det blir brukt en del tid inne i teltet i de mørkeste periodene.

Heller mot Keb fordi det tåler litt mer og har netting i dørene, men jeg ser at innvendig høyde er ganske lavt med 95cm kontra Abisko som er 10 cm høyere. Til og med mitt Ringstind SL 2 er høyere innvendig (på det høyeste). Med 10cm liggeunderlag frykter jeg det kan bli for lavt?

Går jeg for Abisko så er jeg usikker på om det kan oppleves for stort til 1 person. 

Erfaringer eller tanker? 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
northern_fov skrev (8 minutter siden):

Med 10cm liggeunderlag frykter jeg det kan bli for lavt?

Oppblåsbart? Du tenker på når du skal sitte i teltet?

Da er neppe sitteunderlaget 10cm tykt uansett, det blir komprimert mer når man sitter på det enn når man ligger, alt avhengig av hvor mye luft man har i det.

Når jeg sitter på mitt 7cm eller 9cm oppblåsbare liggeunderlag(Exped) så sitter jeg nesten på bakken.
Men det går jo an å ta å teste det fysisk selvsagt, for å være sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sammenlikner 2-pers av den ene modellen mot 3 pers av den andre - er det pris som er styrende her? Keb og Abisko 2 pers har jo lik størrelse, det samme har Keb og Abisko 3-pers?  Hvis opplysningene stemmer.

95cm er uansett ikke allverden på høyden. ei heller 125cm på bredden for et 2-manns. Tenk 2stk  65cm brede underlag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DFM62 skrev (3 minutter siden):

Du sammenlikner 2-pers av den ene modellen mot 3 pers av den andre - er det pris som er styrende her? Keb og Abisko 2 pers har jo lik størrelse, det samme har Keb og Abisko 3-pers?  Hvis opplysningene stemmer.

95cm er uansett ikke allverden på høyden. ei heller 125cm på bredden for et 2-manns. Tenk 2stk  65cm brede underlag...

Pris og tilbud er litt styrende ja. Bredden er jeg ikke så bekymret for. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Keb Endurance 3 og er superfornøyd i hvert fall. Det stemmer som det sies opp her at du må på 3-personeren for å få den gode takhøyden. Det er mye av grunnen til at jeg gikk for 3-personers. Jeg storkoser meg med dette teltet alene. Veldig god plass gjør det mulig (med relativt god sikkerhetsmargin) å fyre, kokkelere OG romstrere litt.
 

Ut i fra hva jeg kan se så består Abisko Endurance i stor grad av de samme materialene som mitt Abisko Shape 2.
Noe som ikke kommer veldig tydelig frem i specsene mellom Keb og Abisko-seriene (delvis ut i fra mitt Keb Endurance 3 vs Abisko Shape 2):

  • Veldig mye tykkere og robuste bardunsnorer og 2 stk ekstra store bardunstrammere per bardun. meget nyttig når snora sitter fryst fast til pluggen under snøen. Da kan hver ende av snoren strammes individuelt.
    • EDIT: Det er visst de samme snorene på Abisko/Keb Endurance - Men ikke bardunstrammere.
  • Veldig mye mer robust bunnduk. Abisko-bunnduken virker ganske skjør i forhold til Keb, uten at det har vært noe problem etter mye bruk.
  • Pluggene som kommer med Keb er større.
  • Keb har 2 dører, begge med veldig unødvendig mulighet for å kun lukke igjen med myggnetting. Jeg kommer nok ikke til å trenge den funksjonen på vinteren.
  • Fra bildene og videoene til Marius opp her, så ser jeg at ventilasjonslukene er noe annerledes på Abisko Endurance og Keb. Den indre ventilen på innerteltet kan på Keb-teltet lukkes både med kun myggnetting, eller også helt igjen (unødvendig?). Samme mulighet på ytter-ventilen.

Og selvfølgelig de ellers sterkere duk-materialene og stengene som er brukt.

Nå har jeg ingen tvil om at Abisko Endurance egner seg godt til vintertstid på fjellet, men jeg ville nok valgt Keb igjen fordi den ekstra vekten og volumet ikke betyr så mye for meg (pga. pulk). Til all annen telting hvor pulk ikke blir brukt er det nok Abisko Shape 2 som blir valgt fra boden min. Det teltet har også fungert fint for meg på vinterfjellet :)

Så det koker nok ned til penger, vekt og volum.

Endret av sneakyowl
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (1 time siden):

Jeg har Keb Endurance 3 og er superfornøyd i hvert fall. Det stemmer som det sies opp her at du må på 3-personeren for å få den gode takhøyden. Det er mye av grunnen til at jeg gikk for 3-personers. Jeg storkoser meg med dette teltet alene. Veldig god plass gjør det mulig (med relativt god sikkerhetsmargin) å fyre, kokkelere OG romstrere litt.
 

Ut i fra hva jeg kan se så består Abisko Endurance i stor grad av de samme materialene som mitt Abisko Shape 2.
Noe som ikke kommer veldig tydelig frem i specsene mellom Keb og Abisko-seriene (delvis ut i fra mitt Keb Endurance 3 vs Abisko Shape 2):

  • Veldig mye tykkere og robuste bardunsnorer og 2 stk ekstra store bardunstrammere per bardun. meget nyttig når snora sitter fryst fast til pluggen under snøen. Da kan hver ende av snoren strammes individuelt.
    • EDIT: Det er visst de samme snorene på Abisko/Keb Endurance - Men ikke bardunstrammere.
  • Veldig mye mer robust bunnduk. Abisko-bunnduken virker ganske skjør i forhold til Keb, uten at det har vært noe problem etter mye bruk.
  • Pluggene som kommer med Keb er større.
  • Keb har 2 dører, begge med veldig unødvendig mulighet for å kun lukke igjen med myggnetting. Jeg kommer nok ikke til å trenge den funksjonen på vinteren.
  • Fra bildene og videoene til Marius opp her, så ser jeg at ventilasjonslukene er noe annerledes på Abisko Endurance og Keb. Den indre ventilen på innerteltet kan på Keb-teltet lukkes både med kun myggnetting, eller også helt igjen (unødvendig?). Samme mulighet på ytter-ventilen.

Og selvfølgelig de ellers sterkere duk-materialene og stengene som er brukt.

Nå har jeg ingen tvil om at Abisko Endurance egner seg godt til vintertstid på fjellet, men jeg ville nok valgt Keb igjen fordi den ekstra vekten og volumet ikke betyr så mye for meg (pga. pulk). Til all annen telting hvor pulk ikke blir brukt er det nok Abisko Shape 2 som blir valgt fra boden min. Det teltet har også fungert fint for meg på vinterfjellet :)

Så det koker nok ned til penger, vekt og volum.

Abisko shape 3 brukte jeg før. Det er mye lavere, og smalere i endene. Det står ekstremt bra i vinden!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (4 timer siden):
  • Keb har 2 dører, begge med veldig unødvendig mulighet for å kun lukke igjen med myggnetting. Jeg kommer nok ikke til å trenge den funksjonen på vinteren.

Den detaljen har jeg på et eller annet vis oversett. Trodde det var 2 dører på Abisko også. Mulig det blir en "buy once, cry once" her..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

northern_fov skrev (8 timer siden):

Den detaljen har jeg på et eller annet vis oversett. Trodde det var 2 dører på Abisko også. Mulig det blir en "buy once, cry once" her..

Dobbeltsjekk om det gjelder Keb Endurance 2 også, om det er den du er interessert i :) Min kommentar er med bakgrunn i 3-personeren.
EDIT: Sjekket nå. 2-personeren har også 2 dører.

Jeg er såppass glad i vaner og rutiner at det er litt fjernt for meg å bruke den andre døren uansett. Alt blir liksom litt feil 😂

Endret av sneakyowl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (På 14.2.2022 den 7.40):

Dobbeltsjekk om det gjelder Keb Endurance 2 også, om det er den du er interessert i :) Min kommentar er med bakgrunn i 3-personeren.
EDIT: Sjekket nå. 2-personeren har også 2 dører.

Jeg er såppass glad i vaner og rutiner at det er litt fjernt for meg å bruke den andre døren uansett. Alt blir liksom litt feil 😂

Gikk på en smell ja. Helt ufrivillig.. 

20220215_184113.jpg

  • Liker 4
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.