Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefaling av topptur sekk


Ørretfiske25

Anbefalte innlegg

Annonse

hvor stort som er stort nok er veldig individuelt. Personlig så har jeg brukt mellom 30 og 40 liter. Det avhenger hva du skal ha med deg i sekken. Jeg har blitt veldig glad i Gregory zulu til denne bruken. Men om jeg skal ha med til å kunne slå opp leir, altså ha med telt og sovepose så må jeg med mitt utsyr over på noe større

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tklami skrev (1 time siden):

hvor stort som er stort nok er veldig individuelt. Personlig så har jeg brukt mellom 30 og 40 liter. Det avhenger hva du skal ha med deg i sekken. Jeg har blitt veldig glad i Gregory zulu til denne bruken. Men om jeg skal ha med til å kunne slå opp leir, altså ha med telt og sovepose så må jeg med mitt utsyr over på noe større

Trenger ikke telt og sovepose, men et nødtelt om været skulle snu brått er alltid kjekt. en liten primus, og litt ekstra tøy.

skal sjekke ut denne sekken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd Acapulka Randonnè 38L, Bergans Helium 55L og min gode gamle Norrøna Falketind 45L. Av disse sekkene er det soleklart Falketind sekken jeg synes er best, den duger til de meste og har godt A-feste til ski, og stropp til å feste tau med under topplokket. Den er bedre og mer firkantet «satt sammen» enn det meste jeg har prøvd. Glidelåsen i front er god å ha.

Denne holder til helgetur om sommeren med telt, mat og alt jeg trenger.

Jeg pleier å ta ut bøylen når jeg går på ski, da jeg liker en mykere sekk. Den er laget for det.

FBC5B6E1-AD42-43D9-BC8E-F9AA621661D7.jpeg.893b60e07f8d9fdac310c82d601e95dc.jpeg
5764C934-52D3-4E8F-9399-CBABA96D9FDE.jpeg.1189571fdfdb28194dd51af3e3b5f2b7.jpeg

Til lette toppturer på ski bruker jeg en Dynafit 28 liters sekk, som jeg har sydd på strikk under til ett halvt liggeunderlag. På bildet ser du ett orange underlag under sekken:

EE306D5F-EA55-4C2B-B685-67AB2A4CC4EE.jpeg.866424d39fea1adccfcd75ee56002764.jpeg
 

Begge sekkene har plass til drikkeblære. Jeg sluttet med drikkeblære på sommeren for lenge siden, og etter jeg fikk isolert flaskeholder på skulderstroppen kunne jeg endelig slutte med drikkeblære på vinteren også.

Det er kun til havpadling jeg bruker den nå.

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Marius Engelsen skrev (På 12.2.2022 den 23.25):

Jeg har prøvd Acapulka Randonnè 38L, Bergans Helium 55L og min gode gamle Norrøna Falketind 45L. Av disse sekkene er det soleklart Falketind sekken jeg synes er best, den duger til de meste og har godt A-feste til ski, og stropp til å feste tau med under topplokket. Den er bedre og mer firkantet «satt sammen» enn det meste jeg har prøvd. Glidelåsen i front er god å ha.

Denne holder til helgetur om sommeren med telt, mat og alt jeg trenger.

Jeg pleier å ta ut bøylen når jeg går på ski, da jeg liker en mykere sekk. Den er laget for det.

FBC5B6E1-AD42-43D9-BC8E-F9AA621661D7.jpeg.893b60e07f8d9fdac310c82d601e95dc.jpeg
5764C934-52D3-4E8F-9399-CBABA96D9FDE.jpeg.1189571fdfdb28194dd51af3e3b5f2b7.jpeg

Til lette toppturer på ski bruker jeg en Dynafit 28 liters sekk, som jeg har sydd på strikk under til ett halvt liggeunderlag. På bildet ser du ett orange underlag under sekken:

EE306D5F-EA55-4C2B-B685-67AB2A4CC4EE.jpeg.866424d39fea1adccfcd75ee56002764.jpeg
 

Begge sekkene har plass til drikkeblære. Jeg sluttet med drikkeblære på sommeren for lenge siden, og etter jeg fikk isolert flaskeholder på skulderstroppen kunne jeg endelig slutte med drikkeblære på vinteren også.

Det er kun til havpadling jeg bruker den nå.

Takk for et flott svar og ikke minst bilder! Settes pris på :) Er Falketind å få kjøpt enda?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ørretfiske25 skrev (På 12.2.2022 den 15.06):

Trenger anbefaling til Topptur sekk, vandring og muligens litt klatring.

må være nok plass i den til og slå leir om været skulle bli veldig dårlig. hva tenker dere er stort nok?

smarte lommer og plass til drikkeblære er et pluss :)

Den som passer din rygg og  kroppsbygning samt har de funksjonelle egenskapene du trenger er det korte svaret ;)

For meg er egen lomme til skredutstyr som alltid er tilgjengelig uten å måtte åpne andre deler av sekken go/no go kriterie på en topptursekk (pluss løsninger for å bære ski osv.).

Her er noen anbefalinger: 

https://www.hektapatur.no/blog/vinter/arets-beste-topptursekker-2021

https://www.derute.no/blog/arets-beste-topptursekker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rofferdal skrev (På 12.2.2022 den 22.13):

Sjekk også ut Osprey Exos. 48-literen er romslig, men også fleksibel. Ganske lett og med plass til drikkeblære.

Har denne. Fornøyd med sekken, men med min camelback drikkeblære lager den en irriterende lyd når man går. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig fornøyd med mine Osprey Kamber-sekker (22 og 42 liter). Disse har egen lomme for skredutstyr, isolert lomme for drikkeslange i høyre skulderreim, store drakjeder på alle glidelåser samt store klips for enkel håndtering med hansker på, egen fôret lomme for skibriller, holder/nett for utvendig feste av hjelm, og én ting det virker som det for meg virker som mange topptursekker manger; godt hoftebelte med to store lommer! 42-literen har glidelåsåpning i ryggen da hovedrommet på sekken har "bøtteåpning" samt avtagbart topplokk. Sekkene har i tillegg litt ulike muligheter for feste av ski, selvfølgelig, avhengig av størrelsen.

Kamber-sekkene kom i ny versjon i fjor såvidt jeg husker, så nå er det vel 20, 30 og 40 liter som gjelder, men ser ut som sekkene ikke er veldig mye forandret.

Eneste ulempen jeg kan komme på for disse sekkene er at de er tyngre enn mange modeller, men for min del er det viktigere med en komfortabel sekk med godt hoftebelte enn å spare noen hundre gram.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Ørretfiske25, med topptursekk mener du sekk for topptur på ski hvor man også bør ha plass til skredutstyr, eller tinderangling i barmarkssesong? :)

Begrepet topptur har blitt ganske så "utvannet" etterhvert, så det kan være greit å presiserere.  Ut fra min definisjon av topptur (vinter & fjell) og kriterier for en topptursekk, er noen av sekkene som nevnes her er mer egnet for barmarkssessong i fjellet enn vinterturer hvor det er naturlig å ha dedikert rom for skredutstyr i sekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rofferdal skrev (48 minutter siden):

Mulig jeg tar feil, men det ordet brukes mest om å gå på beina, ikke på ski.

Jeg har fra tidlig nittitallet kun hørt og brukt topptur om ski/brett på vinteren for å gå opp fjell/fjelltopp og stå ned igjen. Har aldri hørt det om barmark før de siste årene her inne på forumet (og etterhvert andre medier), og etter hvert  også om å gå opp på en kolle i lavlandet. I barmarkssesongen går jeg på fjelltur, klatrer/etc.

Men derfor jeg tenkte det var greit med en presisering fra trådstarter, siden vi legger forskjellig mening i samme ord. :)

Vandring ser jeg også som en barmarksaktivitet, men trådstarter etterspør sekk til "topptur, vandring og muligens litt klatring."

Endret av Terka
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.