Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellski i utplukkede butikkhyller


TheFlorux

Anbefalte innlegg

Hei,

Planlegger et par relativt lange (for meg) skiturer denne sesongen, som blant annet Jostedalsbreen på langs, og trenger i den sammenheng oppgradere mine 15 år gamle syltynne og helt stive fjellski.

Dessverre begynner det bli passe tynt i butikkhyllene, og ingen butikker i Oslo-området som har bredt utvalg av de lengder og modeller jeg vurderer. Ettersom jeg allerede har flere par rando- og slalåmski er jeg ikke interessert i fjellski med altfor mye vekt på nedkjøring. Det jeg trenger er et par transport-ski som kan brukes over Hardangervidda, over Jostedalsbreen, og som bærer greit, er rimelig retningsstabil, og samtidig ikke bringer altfor mye hat i nedoverbakkene. Rando-ski har jeg som sagt fra før. Er *VELDIG* glad i Åsnes, ikke minst deres felle-system.

Står derfor per i dag mellom Åsnes Ousland og Åsnes Amundsen. Er 181cm lang, veier 75kg i strømpelesten, og trenger nok derfor en ski på 190-200cm. 

Jeg synes i utgangspunktet Ousland er noe smal med sine 52cm på midten, mot Amundsens 57. 

Her er heldigvis mange folk med mye peiling - hva mener dere? Innspill mottas med bøttevis av takknemlighet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har farta nokre gonger over både Josten og Hardangervidda.

Frå Åsnes har eg Nansen, Amundsen og Finnmark (siste er vel Gamme utan stålkant). 

Av dei tre er Amundsen eller Finnmark er det eg ville valt over vidda kvar gong.

Josten er litt annleis, der kan ein oppleve at det er digg med litt meir bæreevne og løft i front enn Amundsen i alle fall, og eg ville kanskje vurdert Finnmark/Gamme eller Nansen over Amundsen, sjølv om dei siste og tek deg over Josten fint. Spm er jo kva du vil prioritere, og om Jostedalsbreen er ei eingongssak eller om du kjem til å ferdast ein del på bre og i snørike, bratte vestlandslier. 

Eg synes elles den nye Sverdrup-skia ser freistande ut, men kanskje vil den ha dårlegare eigenskapar på vidda att.

Det sagt så funkar det meste dei fleste stader, så eg ville velgt ski etter det terrenget og dei snøforholda eg ferdast mest i. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Otto Sverdrup, Ingstad eller Gamme, eventuelt Nansen er vel svaret fra det jeg har sett litt ut fra hvilke egenskaper du prioriterer hvis du skal ha Åsnes. Fischer har også et godt kortfell-system, men hvis du/dere har Åsnes fra før så er det supert å kunne bruke feller litt om hverandre. Det blir vel fort sekk med en del vekt i, så da er bredde og spenn viktig for bæreevne. Utemagasinet kåret forrige Ingstad som beste allrounder/viddekrysser og Ousland ble best i test for smale fjellski. Sverdrup legger seg vel midt i mellom det to og ser ut som en fin ski. Nye "Ingstad har mistet noen av svingegenskapene, retningsstabiliteten og bæreevnen i dyp snø som kjennetegnet den gamle og tyngre versjonen." ifølge Utemagasinet da de testet den nye smørefrie utgaven. Du kan også kjøpe abonnement, hvor digital tilgang gjelder for Ute, Fri Flyt, Klatring, Terrengsykkel, Landevei og Jeger, for å lese deres tester. Forhåpentligvis har Åsnes truffet like bra med Sverdrup som med Ousland og kommer med en oppdatert Ingstad etter hvert. Så spørs det hvilke andre turer du tenker på og hvilke egenskaper du prioriterer høyest.

Jeg har kjøpt Ousland selv pga. at den går i oppkjørte spor på hytta og har bra med innsving, men er ikke den skien jeg ville valgt på varierende snøforhold utenfor spor. På en tur med skare/vindpakket snø så hadde jeg godt valgt Ousland.

Endret av rokkitan
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar!

Jeg endte til slutt opp med Sverdrup etter meget gode råd fra Sportsnett på CC Vest. Jeg har allerede et par gamle stive fjellski med stålkanter til bruk i spor, og valgte derfor de bredere Sverdrup-skiene for bedre bæring utenfor spor, samt bedre styring nedover. 

Kjøpte også Ukemagasinet før jeg valgte, men ser ut til at Sverdrup var såpass ny at den ikke var inngående testet.  Får dem ferdig montert på torsdag, og skal teste dem i Breheimen til helgen. Gleder meg som et lite barn!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.