Gå til innhold
  • Bli medlem

Ringstind på vinterføre..? (Helsport Ringstind 2)


terje S

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har tenkt å ta med meg hunden å stikke på fjellet i morra. Huset mitt kommer til å være et Helsport Ringstind 2. Jeg lurte derfor på om noen har erfaringer med dette teltet i vintersesongen og på snø? (Ja, jeg vet det ikke er et supert helårs telt)

Alle innspill mottas med takk:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

Jeg har også nylig kjøpt dette teltet og har planer om å sy på stormmatter for test i hardt vær i vinterfjellet.

Skal få tak i ekstra stang for dobbel bruddstyrke (i teorien).

Muligens kunne man sydd på ekstra barduner også for ekstra stabilitet..

Vekta øker ikke mye og den ekstra stanga levner man om sommern. :)

Har god tro på att det skal gå helt fint.

Testen får jeg ikke tid til med det første, men når jeg får tid så skal jeg komme med rapport på stormprøva(bare det blir storm da).

Jeg vil ikke ha med en person til på vinterstid. Det blir nok veldig ukurrant og trangt.

Men det går jo såklart, hvis det ikke finnes alternativer.

Om sommeren derimot så bør det nok gå helt fint, forutsatt att man kommer godt overens. Har sovet med flere trangere plasser en dette teltet. Det er vel en vanesak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er Ringstind 2 testet ut i vinterfjellet. Det var litt av en opplevelse!! Jeg pakket sekken, ble kjørt til fjells og spente på meg trugene -og så var det bare meg og vinterfjellet. Etter å ha kommet meg godt inn i fjellet fant jeg meg en fin teltplass. Den lå rett nedenfor en fjelltopp og utsikten var helt fntastisk! Jeg tråkket ned snøen der teltet skulle stå, fikk satt opp teltet og kastet på litt snø rundt kanten.

Pluggene hadde jeg laget selv, i og med de som følger med ikke er serlig egnet til bruk i snø. Jeg kløyvde opp fyringsved som vi hadde i kjelleren, noe som til slutt ble til utrolig fine vinter-teltplugger! :(

Utover kvelden syntes jeg teltet virket overraskende bra. Jeg kokte meg mat og kakao mens jeg lå inni teltet og jeg storkoste meg! Alt så fint ut før jeg bestemte meg for å legge meg å sove og jeg gledet meg til å stå opp neste morgen.

Men så! klokken 01.00 våknet jeg av det blåste kraftig. Jeg har vært ute i uvær med det teltet før, så jeg ble ikke særlig bekymret. Men vinden ble bare sterkere og sterkere! og før jeg viste ord av det lå teltet nærmest helt flatt med bakken og jeg var det eneste som holdt teltet oppe. Jeg skjønte at den eneste muligheten var å pakke sammen å forlatet stedet.

Jeg kom meg ut av posen, fikk kledd på meg og pakket sammen sakene mine. Så rev jeg opp glidelåsene og dro med meg sekken ut. Jeg tok ut teltstangen og la meg oppå teltet, sammtidig som jeg dro opp pluggene og stappet teltet dirrekte ned i sekken. Etter at dette var gjort, så var det bare å komme seg av gårde og ned fra fjellet.

Resultatet var at teltstangen hadde bøyd seg på flere steder og knekt tvers av på et sted!! (Jeg har allerede skaffet meg en ny stang;)

Til slutt vil jeg si: Jeg dro ut i fjellet for å teste hva dette teltet klarte å stå imot. Med nærmere ettertanke så ser jeg at jeg hadde nok lagt meg til i et meget vint-utsatt område. Vinden som oppstod på natten var av en styrke jeg alldri har opplevd på tur noen gang! Det var rett og slett helt ekstremt!! Hadde det ikke vært for den utrolig kraftige vinden som pluttselig oppstod, så mener jeg at teltet hadde klart seg overraskende bra! Ja, jeg kommer til å prøve teltet i vinterfjellet igjen, men da kommer jeg til å velge teltplass med omhu og tenke på vinden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virkelig plass til to voksene personer i Ringstind 2?

Jeg og en til brukte Ringstind2 på en tur vi hadde på Hardangervidda i høst. Plassen inni teltet var det ikke noe å si på! God plass! vi hadde sekkene i ytterteltet. De la vi oppå hverandre og da ble det fin plass til matlaging der også. Man ja, ytterteltet er noe lite for to personer...

(Ps! Vi brukte begge Reacon Pack på 125L)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tror du om min idè med to stenger på en gang, eventuelt en kraftigere custom stang?

Og enda ekstra barduneringspunkter?

Jeg begynte å tvile litt på det her prosjektet mitt! :D

Hehe!..Jeg trur muligens en ekstara stang hadde reddet min natt...men det er vanskelig å tenke seg til hvordan dette egentlig vil fungere i praksis. Jeg har også tenkt på en ekstra bardun eller to, men på dette punktet har jeg ingen anelse om hvordan det vil fungere.

En mulighet er jo å ringe inn eller sende en mail til Helsport å høre med dem hva de mener... de har i hvertfall vært veldig hjelpsomme når jeg har vært i kontakt med dem.

Hvis du gjør noen utbedringer med teltet, så hadde det vært veldig interessant å høre om det!

Lykke til :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal rapportere så snart det blir noe! Får venor lavvoprodusent til å sy på stormmattene.

De holder til borti nabolaget.

Men teltet har jeg ikke her nå og det er bare kaldt og ikke noe vind her for tia. :(

Hvordan virket det ellers? Var du nærvøs for flerring eller noe sånt? Eller virker det solid nok sånnsett?

Det skal bli artig å prøve!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et Ringstind 2 selv, og min erfaring er også at dette teltet tåler rett og slett ikke sterk vind, og problemet er nok den ene og tynne teltstangen.

Sommeren 2005 i Jotunheimen hadde jeg en lignende erfaring som Terje, det blåste godt opp utover natten og teltet stod ganske utsatt. I de verste kastene la teltet seg nesten flatt, og tilslutt stod jeg bare opp og pakket sammen rundt 04 tiden. Stangen var da ikke brukket, men et av leddene var bøyd. Teltduken og bardunene derimot var det ingenting i veien med. Gikk i ettertid til butikken med det bøyde stangleddet, og fikk nytt uten spørsmål.

Desverre er nok dette et designproblem, en enkelt stang er ikke nok når det blåser som verst. Skal man kjøpe et ekstrem telt i denne størrelsen bør man nok se etter noen som har to stenger i kryss eller noe for bedre stabilitet.

Resultatet er i alle fall at jeg ikke tar med teltet over tregrensen vinterstid, da bærer jeg heller på et par kilo ekstra og tar med Svalbard teltet.

Johannes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da har jeg fått påsydd stormmatter på ringstind. 20 cm. Jeg mener det bør holde. (hvor brede bruker stormmatter å være?) Ringstind må være marginalt og lite, ellers mister jeg for mye av egenskapene det egentlig ble kjøpt for.

Jeg leiter også etter et (stivt) plastrør i rett dimenson og hel lengde(for å unngå brudd i skjøter) som jeg skal prøve å tre uttapå teltstanga. I terorien bør den jo da bli mye stivere. Ja den blir lang, men så lenge jeg går med pulk så blir det nok ingen problemer.

Tja.. Ellers er det bare å vente på dårlig vær og att kjerringa skal komme hjem så jeg får dratt til fjells.

Morsomt å modde utstyr!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.