Gå til innhold
  • Bli medlem

Padle karasjohka i starten av juli.. mygghelvette?


Anbefalte innlegg

Hei.

jeg har nylig flyttet til Finnmark og har padlet en del elver her oppe allerede, samt fisket laks og ørret i det meste av godelvene i Vest-Finnmark. I år tenkte jeg å få med meg noen kompiser å padle den velkjente elva karasjohka i packraft. Det eneste problemet er at jeg som regel har lagt langturene mine i Finnmark til slutten av juli til midten av august. I år har turfølget mitt bare tid i starten av juli, rettere sagt fra 29juli til 10.aug. 
noen som har noe tips angående hvor mye mygg det er i denne perioden, er det levbart? Eller blir det et suicide mission?

vet at det har mye å si hvordan våren blir selvfølgelig, men tenker generelt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
sofasliter skrev (1 time siden):

Jeg tok turen 13-23 august i høst, det var ikke mye mygg på denne turen. Om dette er normalt eller ikke kan jeg ikke si noe om.  Det ble kjøligere og mindre mygg for hver dag.

Men som du er inne på umulig å vite på forhånd.

I august er det høst,  i juli er det mygg...

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker en fottur jeg hadde i området tidlig juli for ca 10 år siden. Lærte å puste gjennom nesa i hvert fall, og en dag måtte jeg slå opp teltet midt under dagsmarsjen for å kunne gå på do😱. Var bare helt uaktuelt a dra av seg buksa i friluft.
Det vil nok variere fra år til år, men generelt er første halvdelen av juli høytiden for mygg. Om det er en sen og fuktig vår, etterfulgt av plutselig sommervarme kan det bli ekstremt med mygg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

esw skrev (8 minutter siden):

Husker en fottur jeg hadde i området tidlig juli for ca 10 år siden. Lærte å puste gjennom nesa i hvert fall, og en dag måtte jeg slå opp teltet midt under dagsmarsjen for å kunne gå på do😱. Var bare helt uaktuelt a dra av seg buksa i friluft.
Det vil nok variere fra år til år, men generelt er første halvdelen av juli høytiden for mygg. Om det er en sen og fuktig vår, etterfulgt av plutselig sommervarme kan det bli ekstremt med mygg.

Haha ja. Får nesten satse på at sommeren i år blir som i fjor. 5 grader og pissregn. Lettere å kle seg opp enn å kle av seg med mygg i alle kroppsåpninger😂 men tur blir det uansett. Skal komme med tilbakemelding om vi angra oss

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.