Gå til innhold
  • Bli medlem

Viking Lofoten GTX


Halkatla

Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg har en annen Viking fjellstøvel så jeg skal ikke si så mye om akkurat denne modellen, men generelt har Viking alltid hatt litt bredere lest (såkalt nordisk lest) enn f.eks. italienske produsenter. 
Men det som har imponert meg mest med mine Viking-sko er det fantastiske grepet man får med UGC-sålen, som også den modellen du ser på har. Jeg har aldri opplevd så godt grep på f.eks. våte steiner. Jeg føler meg tryggere med Viking-skoene enn f.eks. Alfa Walk King.
Til og med vinterstid sitter de godt, jeg bruker dem når jeg skal måke snø og det er for glatt til mine vanlige vintersko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres bra ut! Vurderte faktisk også Alfa (Kvist eller Kjerr), men om Viking har generelt bedre grep og bredere lest går jeg nok heller for de. Min eneste bekymring er at de kanskje blir litt tunge og varme om sommeren, men det er vel generelt ikke til å unngå når en skal inn i støvler som dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn J skrev (På 2/11/2022 den 13.09):

Jeg har en annen Viking fjellstøvel så jeg skal ikke si så mye om akkurat denne modellen, men generelt har Viking alltid hatt litt bredere lest (såkalt nordisk lest) enn f.eks. italienske produsenter. 
Men det som har imponert meg mest med mine Viking-sko er det fantastiske grepet man får med UGC-sålen, som også den modellen du ser på har. Jeg har aldri opplevd så godt grep på f.eks. våte steiner. Jeg føler meg tryggere med Viking-skoene enn f.eks. Alfa Walk King.
Til og med vinterstid sitter de godt, jeg bruker dem når jeg skal måke snø og det er for glatt til mine vanlige vintersko.

Skriver under på denne angående bredde og grep!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.fjellsport.no/viking-anaconda-4x4-mid-gtx-bordeaux-49.html?channable=01384b6964003132392d303832304e&gclid=Cj0KCQiAu62QBhC7ARIsALXijXRBnM63bhKo1pqWUC9XUl9XkxU3vJaUe4Szsg6kYyDTIjitdKe0qEcaAsChEALw_wcB

 

Disse så (med unntak av det rent estetiske  🤪 ) nesten enda bedre ut enn Lofoten-modellen. Bredere og kraftigere såle. Noen som har testet de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halkatla skrev (17 timer siden):

https://www.fjellsport.no/viking-anaconda-4x4-mid-gtx-bordeaux-49.html?channable=01384b6964003132392d303832304e&gclid=Cj0KCQiAu62QBhC7ARIsALXijXRBnM63bhKo1pqWUC9XUl9XkxU3vJaUe4Szsg6kYyDTIjitdKe0qEcaAsChEALw_wcB

 

Disse så (med unntak av det rent estetiske  🤪 ) nesten enda bedre ut enn Lofoten-modellen. Bredere og kraftigere såle. Noen som har testet de?

Takk for tips! Jeg tror sannelig jeg skal bestille et par av disse og teste. De beskriver selv passformen som vid, og med plass til tærne, så det virker jo lovende. Kanskje kan disse erstatte både mine Keen Targhee og Altra Lone Peak Mid som begge synger på aller, aller siste verset.

https://vikingfootwear.com/no/p/anaconda-4x4-mid-gtx-navy

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriv veldig gjerne noen ord om disse her på forumet når du får testet de! Hadde vært interessant å vite hvordan de er. Jeg endte selv opp med å bestille Lofoten-modellen, og ble umiddelbart litt usikker, for kanskje jeg heller burde testet Anaconda. Eller kanskje begge? 🤪 Valgets kvaler!

Sammenlignet med mange av de andre kjente merkenavnene er det merkelig lite å lese om Viking sine tursko på nettet, kanskje fordi de ikke er så godt kjent i utlandet? Synes Viking selv er ganske knappe med detaljene også, blant annet mangler info om vekt på skoene. Ikke svarer på de på henvendelser heller, og nettsiden ser ut til å være litt sånn passelig oversatt til norsk fra et annet språk, til tross for at det visstnok er et norsk merke. Mystiske greier! Den eneste grunnen til at jeg tester et par er all den gode omtalen de får her på forumet, så nå er jeg spent! :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bestilte to par direkte fra nettbutikken til Viking, så får vi se. 

Jeg har hatt fjellstøvler/tursko fra Viking tidligere, og de har vært bra. De er ikke like slitesterke som tilsvarende fra Alfa etc., men de har vært mykere og mer komfortable, og sålen har hatt merkbart bedre grep en f. eks. Vibram-sålene som Alfa bruker. Jeg kuttet ut Viking en gang på 2000-tallet da de begynte å få smalere passform og mer og mer pilspissformet skotupp. Antagelig skyldes dette at de outsource'et R&D til utenlandske selskaper eller noe..

Men ungene har hatt mange par Viking-sko opp gjennom årene, både støvler, vintersko og vanlige sko, og disse har vi vært veldig fornøyd med. Selv har jeg et par gummistøvler som fungerer bra og virker å være av god kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Halkatla skrev (På 16.2.2022 den 10.47):

Skriv veldig gjerne noen ord om disse her på forumet når du får testet de!

På sin hjemmeside skriver Viking at "hemmeligheten i vår behagelige design er en bred passform som lar deg spre tærne". Dette får jeg ikke helt til å stemme - skoene er like smale i sålen som de andre skoene jeg har prøvd fra samme produsent tidligere. Og skotuppen er så smal at stortåa blir presset inn mot midten og de ytterste tærne kommer i klemme. Helt som vanlig altså. Faktisk er det så liten plass i framfoten at innleggssålen blir litt skvist sammen og er vanskelig å dytte ned i skoa (se bilde nedenfor).

Derimot er skoa så høy over vristen at det er omtrent en centimeter med luft over foten, og jeg klarte ikke å stramme skoen skikkelig over vrist og ankel. Snedig passform...

IMG_7541.thumb.jpg.0c1215db871999ada5cd7bca6ff77da4.jpg

Her er den sammenskvisede sålen (til venstre), sammen med en såle fra Altra som er formet som en menneskefot (til høyre).

IMG_7539.thumb.jpg.19e4ab3199bc9d749d4748e2f1117c3b.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg endte opp med å bestille et nytt par Altra Lone Peak AW Mid med eVent-membran. Braasport har dem på tilbud nå.

Nei, de er ikke like slitesterke og vanntette som stivere sko med gore-tex, men når det kommer til passform og komfort så er de jo helt uten sidestykke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.