Gå til innhold
  • Bli medlem

Regntrekk tips.


Anbefalte innlegg

Hei. 
 

Noen som har tips til et regntrekk til Para Ranger 120l Synkron Pack, ryggsekk? Sterkt og lett er å foretrekke;-)

Søppelsekk er jo et alternativ, men ønsker noe som sitter godt samt lett å ta av og på.  Kan godt være i sterke farger, men ikke et must. Helst fra norsk nettbutikk/forhandler.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke på norsk nettbutikk/forhandler (som jeg vet om), men jeg bruker en hammock-chair som regntrekk på mine sekker. Den er litt stor for de mindre sekkene, men den er så multi-bruk at det går fint. https://dutchwaregear.com/product/2t-s-hammock-chair/#color

Det beste er at den funker som mini-hengekøye for unger, hengekøye-stol for meg selv, gear-køye når jeg overnatter og regntrekk. Jeg har i oransje som funker som signalflagg/sikkerhet i jaktfjellet også. Koster og veier mer enn et regntrekk, men jeg har mye glede av de andre funksjonene, og da er regntrekket en bonus.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal prøve å holde meg til topic, men har du vurdert å impregnere? Jeg selv har også en sekk som ikke er vanntett, og etter denne posten skal jeg ta en test med en annen sekk og bade den inn med impregnering å se hva som blir resultatet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Franke skrev (1 time siden):

Skal prøve å holde meg til topic, men har du vurdert å impregnere? Jeg selv har også en sekk som ikke er vanntett, og etter denne posten skal jeg ta en test med en annen sekk og bade den inn med impregnering å se hva som blir resultatet.

Godt tips. Har vurdert det, men vet ikke hvor bra det blir og hvilken type jeg bør bruke og hvor lenge det vil vare før en må på med nytt, men skal sjekke ut litt mere. Har du tips om et godt produkt som ikke avgir noen farlige gasser etc?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker disse her.

Spray, wash-in eller den siste for ren bomull.

Blandes ut i lunket vann i bøtte etc Vaskemaskin bruker dobbelt så mye så det gjør jeg ikke da for å utnytte mest mulig.

image.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aaaaaaaahaaaaa skrev (På 11.2.2022 den 12.22):

Godt tips. Har vurdert det, men vet ikke hvor bra det blir og hvilken type jeg bør bruke og hvor lenge det vil vare før en må på med nytt, men skal sjekke ut litt mere. Har du tips om et godt produkt som ikke avgir noen farlige gasser etc?

 

Franke skrev (På 11.2.2022 den 10.31):

Skal prøve å holde meg til topic, men har du vurdert å impregnere? Jeg selv har også en sekk som ikke er vanntett, og etter denne posten skal jeg ta en test med en annen sekk og bade den inn med impregnering å se hva som blir resultatet.

Til å impregnere en sekk for å få den vanntett er det kun whitespirit+baderomssilikon jeg ville ha brukt. Alt annet blir for midertidig og mer vannavvisende.

Det står en del om metoden på siden her allerede. @rayun har en youtube film. Jeg prøvde denne metoden på bunnduken på teltet mitt, og den er god som ny! :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (9 timer siden):

 

Til å impregnere en sekk for å få den vanntett er det kun whitespirit+baderomssilikon jeg ville ha brukt. Alt annet blir for midertidig og mer vannavvisende.

Det står en del om metoden på siden her allerede. @rayun har en youtube film. Jeg prøvde denne metoden på bunnduken på teltet mitt, og den er god som ny! :)

Takk for bra tips, det virker spennende. Kom inn på @rayun men finner ikke lenken videre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda en potensiell avsporer:

Har du vurdert å _ikke_ bruke regntrekk?

Så lenge det som ikke må bli vått (klær, sovepose, elektronikk m.m.) er pakket i plastposer e.l. så ser jeg ikke det store poenget. Det skal også ganske mye regn til før noe inne i sekken blir vått sånn generelt. Jeg undres alltid litt over de jeg ser på tur som setter på regntrekket med det SAMME en bitteliten byge med litt yr kommer. Litt som med Gore-tex jakkene egentlig🤪

Er det plussgrader så tørker sekken fort nok uansett - Er det minusgrader så er det mest sannsynligvis snø det er snakk om, og det er bare å riste av :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (13 minutter siden):

Enda en potensiell avsporer:

Har du vurdert å _ikke_ bruke regntrekk?

Så lenge det som ikke må bli vått (klær, sovepose, elektronikk m.m.) er pakket i plastposer e.l. så ser jeg ikke det store poenget. Det skal også ganske mye regn til før noe inne i sekken blir vått sånn generelt. Jeg undres alltid litt over de jeg ser på tur som setter på regntrekket med det SAMME en bitteliten byge med litt yr kommer. Litt som med Gore-tex jakkene egentlig🤪

Er det plussgrader så tørker sekken fort nok uansett - Er det minusgrader så er det mest sannsynligvis snø det er snakk om, og det er bare å riste av :)

Pakker alt i vanntette poser, men det er mest for at ikke sekken skal trekke mye vann og bli tyngre. Orker ikke bære så tungt lengre så må spare der jeg kan. Vet ikke hvor mye ekstra vekt det kan bli om sekken blir skikkelig våt, men har antatt at det er en del, men der er jeg usikker. Men du har et poeng det er lurt å tenke over. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

borgern skrev (På 11.2.2022 den 13.50):

Jeg bruker Norrøne sitt i XL på min Recon Pack. Men vet ikke om det er å få tak i nå.

Til en 90 liter jeg har så har jeg et trekk fra Bergans som er lett og pakker lite. Det finnes og i XL. Men du synes bedre i terrenget med det da.

https://www.bergans.com/no/turutstyr/ryggsekker/tilbehor/raincover-xl-red 

Bruker Bergans sitt røde i størrelse XL som du linker til her til min Norrøna Recon Pack 125L. Har holdt noen år nå. Kun en liten rift i det som jeg lappet med duct-tape for lenge siden og det har holdt fint. Det som går i ryggsekken pakkes uansett i pakkposer. Beskytter mot fuktighet og er lettere å organisere innholdet i ryggsekken slik. Men fortrekker likevel å benytte regntrekket når det regner kraftig. Greit om sekken ikke er gjennomvåt dersom den må dras inn i teltet (fra sin plass i forteltet).  Fargen er som du er inne på ellers nyttig om man ønsker å bli sett i fjellet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt enig med sneaky. For min del så ville jeg forsøkt å ha gitt en behandling for å begrense/stoppe at stoffet trekker, før eventuelt å hive på et trekk.
Så vanntette poser inni. 

Finner du en løsning som fungerer for deg så er det topp om du deler👌👌

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker både regntrekk og tørre pakkposer. Det gir i grunn mindre fukt alle steder du ikke vil ha fukt.  Jeg tror det store mitt er Bergans eller Helsport. Det går i hvertfall 130 liter Alpinist med liggeunderlag utenpå inn i trekket. Tror du neste  kan bruke det som vindsekk om du er 170 eller lavere...

 

Så det finnes noen voksne utgaver av regntrekk...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regntrekk er fint for små skurer, men når det regner i timesvis, så blir det vått i ryggen. Kombinansjonen pakkposer og poncho(lignende) regntøy gir det tørreste resultatet.

Trekk for 120 liter sekk er kanskje på grensen til at det kan være greit å sy selv - neppe så veldig vanskelig - men her:

https://www.nordiskfritid.no/mil-tec/14060024-003/mil-tec-regntrekk-til-sekk-cce-camo-130-liter

https://www.skittfiske.no/bergans-fritid/217255/bergans-regntrekk-x-large-regntrekk-til-ryggsekk-100-130l

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg har aldri brukt regntrekk eller impregnert. Har vært på turer hvor det har høljet ned i 7 dager i strekk uten noe problem. Har vel og merke alltid hatt utstyr i pakkposer, men det har ikke vært noe tegn til vann inne i sekken i det hele tatt.

Jeg har ikke noe erfaring med den sekken du har, men har flere sekker fra ulike produsenter som ikke skal være vanntette, men som har vist seg å være det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.