Gå til innhold
  • Bli medlem

Størrelser på fottøy er noe tull i grunn


Chirsbom

Anbefalte innlegg

Dette er både en liten rant, og et håp om litt veiledning.

Jeg har i senere tid forsøkt sette meg inn i emnet størrelser på fottøy. Jeg har opp igjennom funnet at jeg er et sted mellom 44,5 og 46 i EU størrelse, avhengig av type fottøy, lest og tiltenkt bruk. Men, dette er lite presist og noe som personlig irriterer meg litt.

Dette har da blitt forsterker i og med diverse ufrivillige tvungende opphold i hjemmet, og det faktum at det etter hvert har blitt et ganske skrint utvalg i ulike størrelse i mine lokale butikker. Ser det samme i nettbutikker, og visstnok skal dette skyldes flaskehalser i produksjon og transport. Uansett, for en som må bruke munnbind i det daglige virket så ønsker jeg ikke å vandre målløst fra lokale til lokale i håp om å finne et eller annet som kan passe til akkurat mine rare føtter.

Av den grunn så tok jeg en liten undersøkelse på ymse nettsider, og resultatet av det forvirret meg bare enda mer. Det viser seg at oppgitt størrelse, uavhengig av om dette er i EU, UK eller US er tildels ren bingo mellom ulike produsenter. Her er et lite utvalg hentet fra nettsidene til noen kjente og kjære merker:

Lundhags
Mondo EU UK
293 43 9
299 44 9 2/3
306 45 10 1/2
313 46 11 1/3
Crispi
Mondo EU UK
290 44 1/2 10 1/3
295 45 10 1/2
300 45 1/2 11
305 46 11 1/2

 

ALFA Walk King
Mondo EU
286 46
293 47
299 48
306 49
La Sportiva
Mondo EU UK
290 45 10 1/2
293 45,5 11
296 46 11 1/3
300 46,5 11 2/3

 

Notat: Av disse så er det kun Lundhags som oppgir ulik type lester (som jeg har funnet) og den informasjonen var godt gjemt inne på nettsiden, og ALFA som oppgir ulike Mondo størrelser for ulike modeller (noe som kan forklare hvorfor enkelte av deres modeller oppleves veldig ulikt av forskjellige personer.

Mondo for de som ikke vet det er faktisk lengde i millimeter og fungerer sånn sett som en stabil variabel imellom ulike produsenter. En hel EU størrelse er ca 6 mm, og en UK eller US størrelse er ca 8 mm. UK og US blir ulike da de har ulikt startpunkt på skalaen.

Nå kan dette virke som skikkelig pirk på millimeter presisjonsnivå, og det er det bokstavlig talt. Men i min mening så er dette noe som er vesentlig, da forskjellen på en "perfekt" passform og det å enten ha akkurat litt for lite eller for mye plass i skoen eller støvelen på tur kan på det minste være irriterende, og i det meste forårsake vonde tær og gnagsår med mulig påfallende tap av videre turlyst. Det å bomme på et fottøy kjøp suger rett og slett, og ikke bare pengene ut av lommeboka. 

Mye avhengig av tiltenkt bruk så er det en ideel passform for hvordan skoene eller støvlene skal sitte på foten. For generell turbruk med vandring mest i det horisontale planet så er det vel et sted mellom 10 til 15 mm lengde lengre enn dine føtter. Sånn at du kan ha på en litt tykkere sokk, føttene kan utvide seg underveis, og at du slipper å krumme tærne i nedoverbakke.

Og armert med informasjonen ovenfor så burde det være en lett sak å sikte inn på en korrekt størrelse? Den gang ei, i det minste i min erfaring. Jeg har fått mine føtter målt i butikk på slutten av dagen etter å ha gått mye gjennom dagen, og jeg har fått oppgitt 3 ulike lengder og bredder. Det er like mange ganger som jeg også har målt. Noe kan sikkert tilskrives ulikhet i selve målingsprosessen og jeg har landet på et godt gjennomsnitt i 280 (mm) mondo for den lengste foten.

Da blir det veldig snodig at en Crispi Skarven 44,5 (290 mondo) oppleves for trange i tupp, Lundhags Skare Mid II 44 (299 mondo) knapt kommer på foten, Alfa Bever Preform 46 (286 mondo) glipper på hælen, mens en La Sportiva TRK 45 (290 mondo) funker godt men godt kunne vært en halv størrelse lengre.

Er det bare meg som føler at det å finne et par gode sko eller støvelpar er en til tider svært frustrerende prosess? Uansett, takk for tiden din. Rant over akkurat nå.

 

Endret av Chirsbom
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke gått så grundig ned i materien, men jeg har gjort mange bomkjøp det siste året.  

Joggeskoene i 43 føltes trange og vonde etter litt bruk, så når fjellskoene skulle byttes ble det 44. Aaaalt for stort. Og sånn går no dagan. Bytta mye sko siste året pga. problemer med føttene, så når over 50% blir feil, og en gjerne ikke innser det før en har gått noen turer, så er det litt mer penger i sluken enn jeg setter pris på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fenomenet er på ingen måte nytt, på ungdomsskolen tilbake i 93-94 hadde jeg M77 i str. 46 og Asics løpesko i str. 48 1/3. Forskjell mellom produsenter er noe det er mulig å ha litt forståelse for, men når en produsent har sko i samme størrelse hvor det ene paret ender opp med å bli det beste paret med lettere turstøvler man har hatt og en ganske lik modell ment for asfalt føles som en trangt pølseskinn, da kan man bli litt oppgitt. Dette var med to par North Face sko kjøpt rundt 2018.

Endret av Truant76
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele mitt voksne liv har jeg vært en klassisk 43-størrelse. Føttene er så gjennomsnttlig normale som de kan bli, og det meste av fottøy jeg har brukt har vært 43.
Men i de siste årene har det skjedd noe med størrelsene på sko, min erfaring er at sko designet i Skandinavia passer meg i 43.  Mine gamle Alfa Walk King er 43, Viking fjellstøvler er 43, Viking gummistøvler er 43.  Og Sorel vinterstøvler med innersokk er 43.
Men sko designet lenger sør i Europa eller i Asia bruker andre mål - det de kaller 43 blir alt for smått. Jeg kjøpte et par Salomon, da måtte jeg opp i 44 2/3. La Sportiva må jeg opp i 44, og da er de gjerne for smale og trange. Alfa og Viking lager sko basert på såkalt norsk lest, de er altså litt bredere enn sko produsert i f.eks. Italia.

Også størrelser på klær er blitt veldig forvirrende nå. Jeg er 187 høy og slank og har jakker i str. M (Fjãllrãven Singi anorakk) via L (Norrøna og Arcteryx), XL (skjorter, gensere og fleece), og faktisk en norsk designet skalljakke jeg måtte opp i XXL. Altså alt mellom M og XXL passer meg perefekt!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt det samme problemet ved kjøp av joggesko og har mer eller mindre sluttet og bruke størrelsene og ser på cm lengde i størrelsestabellene. 
Jeg spriker mellom 49 1/3 i Hoka, 50 i Saucony og Acics, men har faktisk vært nødt til å bruke 51 i visse modeller. 
Ecco derimot, er det den mer normale størrelse 47. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skostørrelser og ikke minst skoVIDDER er til å bli gæærn av! 🤪  Sko beregnet for damer lages visst generelt også ekstra smale, og når de fleste skobutikker/-merker uansett ikke opplyser om bredden på skoene, er det å finne noe behagelig og sunt å ha på seg litt som å vinne i lotto.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ringperm skrev (1 time siden):

Jeg har hatt det samme problemet ved kjøp av joggesko og har mer eller mindre sluttet og bruke størrelsene og ser på cm lengde i størrelsestabellene.
 

Jeg har og gått over til lengde i form av mm eller cm. Det som også kalles mondo størrelse. Men frustrasjonen stopper ikke der, for selv "korrekt" lengde kan bli feil med feil lest. Lundhags feks fikk jeg ikke på foten pga av øvre del av vrista stanget i "taket". Det burde være mer informasjon fra produsentene om type lest som er brukt, da det også er vesentlig.


Men, i henhold til en samtale med en turstøvel selger som virket til å ha litt peiling så kan lester variere veldig innenfor samme merke og modell, avhengig av skomakeren, og at skomakere tar med seg lester mellom produsenter når de bytter jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn J skrev (9 timer siden):

Men i de siste årene har det skjedd noe med størrelsene på sko, min erfaring er at sko designet i Skandinavia passer meg i 43.  Mine gamle Alfa Walk King er 43, Viking fjellstøvler er 43, Viking gummistøvler er 43.  Og Sorel vinterstøvler med innersokk er 43.

Føtter endrer seg nok gjennom hele livet. De "flater" ut etter hva jeg har blitt fortalt.

Jeg har en fot som har blitt mye bredere enn den andre, målt til 7 mm forskjell. Det gjør jo at når den ene støvelen passer så gjør ikke den andre, og motsatt.

Jeg prøvde et par Alfa Walk King i skinn og i APS i samme størrelse på samme tid. Mitt inntrykk var at skinnmodellen var bredere enn APS modellen. Betjeningen og jeg kikket nøye på selve sålene, og APS fremstod som klart smalere i bredden enn skinn. Hadde ingenting å måle det med, men hadde vært interessant å vite om Alfa har gjort endringer i overgang mellom materialer. Da kan det bli endel bomkjøp, såfremt ikke APS utvider seg mer enn skinn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chirsbom skrev (10 timer siden):

Mondo for de som ikke vet det er faktisk lengde i millimeter og fungerer sånn sett som en stabil variabel imellom ulike produsenter.

Jeg har prøvd å måle foten etter oppskrift fra flere ulike skoprodusenter, som å sette hælen inntil en vegg og måle og legge til X antall millimeter og søke opp størrelse fra en tabell, eller ved å sette foten på et A4-ark og ta bilde med en app og få beregnet skostørrelse ut fra det, etc. Da ender jeg vanligvis opp med størrelse 42, 42.5 eller 43, men dette blir for smått. Alle mine sko er enten 44, 44.5 eller 45.

Chirsbom skrev (10 timer siden):

Er det bare meg som føler at det å finne et par gode sko eller støvelpar er en til tider svært frustrerende prosess?

Ja, de siste årene synes jeg det har vært håpløst. De lokale sportsbutikkene har veldig begrenset utvalg i både modeller og størrelser, og har ofte endt opp med å bestille både to og tre par fra nettbutikker med fri frakt og retur slik at jeg kan sende tilbake sko som ikke passer. Ofte blir alt sendt i retur på grunn av håpløs passform.

Men det største problemet de siste årene, synes jeg, er dette "motefenomenet" de fleste skoprodusenter har kastet seg på med at sko skal bli smalere og smalere i tåboksen. Det ser sikkert veldig hipster og elegant ut, men man må jo ha deformerte og sammenklemte tær fra før for at de skal passe. Skoene føles sikkert betryggende faste og stramme og gir god støtte med sin anatomiske passform når man står rett opp og ned og prøver skoene i butikken (og kanskje til og med klinker til med et impulskjøp, slik jeg antar skoprodusentene har planlagt). Men når man har gått fem kilometer i oppoverbakke med sekk på ryggen blir disse skoene en katastrofe.

(Sånn, da var dagens tirade unnagjort.)

Endret av ketilring
  • Liker 1
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn J skrev (9 timer siden):

Hele mitt voksne liv har jeg vært en klassisk 43-størrelse. Føttene er så gjennomsnttlig normale som de kan bli, og det meste av fottøy jeg har brukt har vært 43.
Men i de siste årene har det skjedd noe med størrelsene på sko, min erfaring er at sko designet i Skandinavia passer meg i 43.  Mine gamle Alfa Walk King er 43, Viking fjellstøvler er 43, Viking gummistøvler er 43.  Og Sorel vinterstøvler med innersokk er 43.
Men sko designet lenger sør i Europa eller i Asia bruker andre mål - det de kaller 43 blir alt for smått. Jeg kjøpte et par Salomon, da måtte jeg opp i 44 2/3. La Sportiva må jeg opp i 44, og da er de gjerne for smale og trange. Alfa og Viking lager sko basert på såkalt norsk lest, de er altså litt bredere enn sko produsert i f.eks. Italia.

Også størrelser på klær er blitt veldig forvirrende nå. Jeg er 187 høy og slank og har jakker i str. M (Fjãllrãven Singi anorakk) via L (Norrøna og Arcteryx), XL (skjorter, gensere og fleece), og faktisk en norsk designet skalljakke jeg måtte opp i XXL. Altså alt mellom M og XXL passer meg perefekt!

 

Jeg kjenner meg igjen i denne. Jeg var 43 i ungdommen og et stykke inn i voksenlivet. Nå 25 år senere, er jeg oppe på 45 og helst «wide». 
 

Hva gjelder jakker, så bruker jeg xxl, men synes egentlig jeg er en ganske liten tass (er under 175 cm), så hvordan skikkelige karer finner klær som passer, forstår jeg ikke 🤫

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutes ago, TOT said:

Jeg kjenner meg igjen i denne. Jeg var 43 i ungdommen og et stykke inn i voksenlivet. Nå 25 år senere, er jeg oppe på 45 og helst «wide». 

Ja, føtter endrer seg nok med alderen, kanskje mer hos noen enn andre. Men jeg tror ikke mine føtter er blitt så mye større de siste årene. De gamle Alfa-skoene i 43 passer meg like bra nå som de gjorde da jeg kjøpte dem for rundt 20 år siden. I fjor kjøpte jeg et par neoprenstøvler, der var 43 riktig størrelse. Men som nevnt må jeg opp i nesten 45 på Salomon og en del andre produsenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ketilring skrev (2 timer siden):

Jeg har prøvd å måle foten etter oppskrift fra flere ulike skoprodusenter, som å sette hælen inntil en vegg og måle og legge til X antall millimeter og søke opp størrelse fra en tabell, eller ved å sette foten på et A4-ark og ta bilde med en app og få beregnet skostørrelse ut fra det, etc. Da ender jeg vanligvis opp med størrelse 42, 42.5 eller 43, men dette blir for smått. Alle mine sko er enten 44, 44.5 eller 45.

Ja, de siste årene synes jeg det har vært håpløst. De lokale sportsbutikkene har veldig begrenset utvalg i både modeller og størrelser, og har ofte endt opp med å bestille både to og tre par fra nettbutikker med fri frakt og retur slik at jeg kan sende tilbake sko som ikke passer. Ofte blir alt sendt i retur på grunn av håpløs passform.

Kjenner meg veldig igjen i dette!

Jeg har gitt opp å måle hjemme selv, dama har stått mye på kne for å få dette til, men vi klarer ikke få samme resultat 2 ganger. Har derfor tydd til 3 ulike butikker og deres målebrett til hard skall støvler. Med 3 ulike resultat der og, til tross for forsøk på kontroll av andre variabler som tid på døgnet, type sokk osv.

Sist gang ble jeg veldig lite imponert når betjening etter å ha målt mine føtter på et målebrett til størrelse 44 går og henter et par støvler i størrelse 44. Og deretter ikke skjønner hvorfor jeg kun såvidt klarer å få de på føttene. Jeg gjorde det siste kun for å gjøre et poeng. Feilen er selvfølgelig å ikke legge til feks 10-15 mm i tillegg til størrelsen. Sikkert perfekt for ren klatring, men ikke for vandring.

Med fare for å virke som en grinebiter så blir jeg lettere frustrert og egentlig litt bekymret når noen foreslår noe som et par Hooka til fjellbruk, etter at jeg har forklart at jeg ønsker en kombinasjon av støtte, komfort og varighet.

Bør det være et krav om å ha gått langt og båret tungt over flere dager selv for å kunne selge til andre, eller har vi havnet i en situasjon liksom på bensinstasjoner hvor få om noen kan noe om selve bil og ikke bare pølsene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et inntrykk av at størrelser endrer seg ved mye bruk. For dere som sikkert går mye i skog og mark, vil nok størrelsen endre seg etterhvert som foten blir sterkere.

Til sammenligning, begynte jeg å jogge i 2015, og fikk kjøpt meg et skopar som passet perfekt. Jeg har fremdeles det skoparet, men skoene er nå alt for små. Google har fortalt meg at dette ikke er uvanlig blant løpere, og at foten ofte utvikler seg for å kunne klare den nye belastningen. Jeg kan bare anta at det også gjelder andre former for mosjon som innebærer mye bruk av apostlenes hester.

Tenk dere hvis prinsen hadde brukt flere måneder på å jage etter Askepott, da ville han ikke fått sin prinsesse og hadde til slutt endt opp med hun i lampeskjermen

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskepadde skrev (1 time siden):

Jeg tror at for eks. Alfa måler skoene sine rå, altså fra hvor læret begynner til det slutter, uavhengig av hvor mye for og membran de stapper nedi. Sikkert flere skoprodusenter som gjør det samme. 

Men det er da rimelig meningsløst. Skal hatteprodusenter begynne å oppgi størrelse etter hvor vid bremmen er?

(Telefonen kjente forøvrig ikke til "hatteprodusenter" og foreslo "gateprostituerte" isteden. Det kunne fort båret galt avsted.)

 

Endret av Blindgjenger
tyrkkfeil
  • Liker 1
  • Hehe 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blindgjenger skrev (3 timer siden):

Men det er da rimelig meningsløst. Skal hatteprodusenter begynne å oppgi størrelse etter hvor vid bremmen er?

(Telefonen kjente forøvrig ikke til "hatteprodusenter" og foreslo "gateprostituerte" isteden. Det kunne fort båret galt avsted.)

 

Godt spørsmål, men jeg har sett mye rart ang mål. Soveposer ol. oppgir ofte mål uten fyll. I min jakt på duntøfler har jeg oppdaget mange regner rålengde på stoffet i sålen før fyll der og. Ganske bingo om noe passer eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Enig i å kjøpe sko/støvler på nett er rene lotteriet!! Jeg har brede, kraftige føtter og høy vrist, så jeg er presentert for mange sko, som jeg overhodet ikke får på. Mondo størrelsen i mm burde være entydig i lengden, men bredde og læst opplyses svært sjelden og selv i butikk vet de ansatte lite om det bortsett fra få positive unntak - sist hos enn XXL faktisk, som fant et par Saloman ultra-wide frem. De kunne jeg da få på.

Så lesten er altavgjørende. jeg har prøvd sko som er så flate at man må ha føtter med konvolutt høyde for å få dem på. For å forvirre kundene har flere produsenter har ulik lest på ulike modeller. fx Icebug. Også go'e gamle Alfa syns å være på glid med flere smale modeller.

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker mange frustrerte kunder, da jeg jobbet med å selge sports- og friluftsutstyr. Det er ikke alltid lett, når skoprodusentene kommer fra ulike tradisjoner, føtter endre seg gjennom livet og noen produsenter lager samme modell med ulike bredde.
Det er ikke enklere i dag, hvor mange handler på nett uten mulighet for veiledning av fagfolk. Det hjelper så heller ikke at de fysiske butikker i liten grad har fagfolk, men hellere ansetter han/hun som "er flink og driver mye med xxx".

Men, alle seriøse produsenter angir mondo-størrelsen (lengden i mm på den fot skoen er ment for) gjerne på kassen noen også i skoene, og alle seriøse forhandlere bruker også dette. Den flinke velutdannede selger taler kanskje ikke om mondo med kundene, han/hun kan trulig konverterings modellen for de produsenter som butikken har, og det er mondo han/hun jobber ut fra.

Mondo er det eneste mål en skal (kan) bruke - der er en grunn til at flinke fagfolk alltid insisterer på å måle din fot, selv om du insisterer like mye på at du ALLTID har brukt str. 43.
Fagfolk vil da måle lengde og bredde. Da får de din lengde (mondo) og hvilken bredde (lest) du bør ha. De vil i samme porses også oppdage om foten din "avviker" fra "normalen", unormal smal hæl, plattfot, ekstra høy svang osv. . 

Utfordring blir da om butikken har et sortiment som dekker DIN fot - spør hva lengde og bredde (lest) din fot har, spør der etter om hvilke modeller som dekker dette (spør gjerne etter hva lesten er når du blir presentert for en sko - fin kontroll av selger).
Jeg var for mange år siden i jobbsamtale med en norsk frilufts-butikk, etter deres utsagn den ledende butikk i området. På vei til møtelokalet gikk vi forbi "sko-veggen"; Utelukkende La Spotiva og Asolo sko. Første spørsmålet til eieren var om jeg ville ha innvirkning på utvalget i butikken... Asolo og La Sportiva lager veldig gode sko! Men begge er italienske, og brukte (bruker?) stort sett identisk lester...

Men selv når en har funnet rett lengde og lest, kan man få problemer - hva skal skoen brukes til?
Jeg bruker ikke samme skisko til lange turer i Arktis, og på korte turer her på Vestlandet. Jeg bruker ikke samme klatresko til lange rolige klatrerturer i høyfjellet, og persing i buldre- eller klatreveggen.
Jeg bruker ikke samme par med alpine skisko når jeg underviser på et skredkurs, som når jeg går alpine skiturer på fritiden. Jeg bruker m26,5 og 99-100mm i lest i skisko, men bruker m27,0 og 100-102 lest når jeg driver med kurs og vegledning (og bytter innerskoen med en mer fyldig).
Foden er den samme, men jeg ønsker mer komfort når jeg er på jobb (varme ;) ).

Tradisjon og kultur...
Jeg tror mange, som meg, er vokset opp med sko om er for store. Jeg spillet handball i 10-12 år, før det gikk opp for meg at mitt fotarbeid var hemmet av for store sko...
Jeg klatret i 5-6 år før det gikk opp for meg, at jeg fikk en meget bedre turopplevelse om jeg brukte litt større sko på lange klatreturer i høyfjellet.
Det vi driver med har gjerne en kultur for hvordan ting skal være. Hos Speideren da jeg var ungdom var mantraet du må ha plass til en kraftig ullsokk i "vandrestøvlerne" dine. Da jeg flyttet til alpene, var mantraet tettsittende presise sko. Da jeg kom til Norge møtte jeg to ulike kulturer - det tradisjonelle friluftslivet med store romslige sko og det alpine friluftslivet som var mer i samme båt som alpene.

Min anbefaling er å gå i en butikk, eller en plass en kan få faglig god veiledning (og sorry, det er nok ikke internett fora og SoMe en henter slikt - ja, vet jeg skyter meg selv i foten no :P ).
Bruk din faktiske lengde (mm), bredde (mm) og from på foten til å velge modell.
Tenk i gjennom hva og hvordan du kommer til å bruke skoen - komfort eller presisjon?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sko er ikke enkelt. Møtte opp hos Sportsnett i Oslo med Arcterycs sko på foten i str 37. Ba om å prøve tilsvarende, men i annet material. Så de I hylla, men selger sendte meg ut med beskjed om at de skoa passet ikke til meg, jeg hadde for høy vrist og det var ingen vits i å prøve.  Litt paff, men dagen etter fant jeg skoa fra sportsnetthylla i utenlandsk nettbutikk med 70 % avslag. Passa helt supert. Sparte  kr 1500.

Uansett hva selger sier så er det viktigst å prøve og gå med begge skoa noen runder. En skal alltid kunne bevege alle tær. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig i alt du sier,  @RAS - men hvor finner man en butikk som har fagfolk og godt utvalg? Det er ikke lett i våre dager. I farta er Löplabbet det eneste stedet jeg kan huske at noen har vært interessert i å se på føtter og ganglag. Men de er veldig løpsfokuserte (ikke overraskende).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også ganske enig med RAS, men dessverre er det ganske langt både mellom butikker med utvalg i flere bredder/lester og kyndige selgere, som vet om dette i eget sortimentet. Jeg kan ikke huske å ha sett merking på verken sko eller esker med bredde/lest? Størrelse o Mondo , ja.

Elgen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, 

Xxl har fått en maskin som måler føttene og lager et 3d bilde. Har ikke forsøkt men det er en god ide. Ingen fot er lik og bare tanken på at one fits all er for meg umulig. I gamle dager målte skomakeren foten før han sydde skoene så kanskje hadde man, eller rettere, de som hadde råd fantastiske sko for 100 år siden. Tør ikke tenke på hva det ville kostet å gjøre noe slikt i dag. 

Tore

Endret av torese
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

RAS skrev (22 timer siden):

Min anbefaling er å gå i en butikk, eller en plass en kan få faglig god veiledning (og sorry, det er nok ikke internett fora og SoMe en henter slikt - ja, vet jeg skyter meg selv i foten no :P ).

Det finnes sikkert unntak, men de aller fleste butikker som selger sko for sports- og friluftsbruk her i Norge mangler både utvalg og kunnskap. Spør man betjeningen om råd får man som regel argumentene "denne modellen har vi solgt mye av" eller "disse fargene er jo populære" som svar, men man kan også høre påstander eller myter angående passform på sko som er direkte feil. Jeg har nok kastet bort mange tusen kroner på bomkjøp av sko i butikk de siste tjue årene. Men jeg har nå, ved å lese meg opp og gjøre egne undersøkelser på nettet (i hovedsak forum og youtube) samt og bestille og prøve mange forskjellige par sko fra nettbutikker med fri frakt/retur, klart å finne fram til skoprodusenter/modeller som fungerer greit for meg.

RAS skrev (22 timer siden):

Bruk din faktiske lengde (mm), bredde (mm) og from på foten til å velge modell.

Min erfaring er (som beskrevet ovenfor) at dette i praksis ikke fungerer, da både form (eller lest) og bredde stort sett bare blir teori og synsing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

torese skrev (6 timer siden):

Hei, 

Xxl har fått en maskin som måler føttene og lager et 3d bilde. Har ikke forsøkt men det er en god ide. Ingen fot er lik og bare tanken på at one fits all er for meg umulig. I gamle dager målte skomakeren foten før han sydde skoene så kanskje hadde man, eller rettere, de som hadde råd fantastiske sko for 100 år siden. Tør ikke tenke på hva det ville kostet å gjøre noe slikt i dag. 

Tore

Hvis du først er på XXL, er det ikke bedre bare å prøve skoene da i stedet for å få en maskin til å plukke ut noen for deg?

Uavhengig av hva maskinen sier, så hjelper det jo ingen ting hvis de ikke har sko der som passer til føttene dine. Jeg har gått ut av en del butikker fordi de rett og slett ikke har sko som passer foten min i hyllene sine. Når man stikker foten ned i skoen og går noen skritt, så kjenner man ganske fort hvor skoen trykker. Og trykker den, så se etter noe annet. Det er i hvert fall det jeg gjør. Jeg kjøper kun sko (som skal brukes mye) hvis jeg kjenner umiddelbart at dette, det var en veldig god sko. Dessverre er det langt i mellom de opplevelsene, så det beste er egentlig å kjøpe to par (eller flere) når man først finner noen som sitter. Så begynner man å lete etter nye en god stund før de er utslitte.

Et kanskje større problem er å finne sko som varer. Noen kan vare i årevis, andre viser stor slitasje etter bare en halv sesong. Dessverre er ikke prisen særlig veiledende når det gjelder holdbarhet. Her spiller mote en vesentlig større rolle tror jeg.

;-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blindgjenger skrev (19 timer siden):

Er enig i alt du sier,  @RAS - men hvor finner man en butikk som har fagfolk og godt utvalg? Det er ikke lett i våre dager. I farta er Löplabbet det eneste stedet jeg kan huske at noen har vært interessert i å se på føtter og ganglag. Men de er veldig løpsfokuserte (ikke overraskende).

Definer hva fagfolk er da? I disse dager evner jo vi ikke å stole på noen, uansett hvilken utdannelse de har. Vi tar et kjapt søk på nettet. finner meninger som støtter egne tanker og meninger før vi konkluderer 🤣 
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.