Gå til innhold
  • Bli medlem

Størrelser på fottøy er noe tull i grunn


Chirsbom

Anbefalte innlegg

tshansen skrev (15 minutter siden):

Definer hva fagfolk er da? I disse dager evner jo vi ikke å stole på noen, uansett hvilken utdannelse de har. Vi tar et kjapt søk på nettet. finner meninger som støtter egne tanker og meninger før vi konkluderer 🤣 
 

Hehe, jeg tenkte på mennesker som faktisk vet noe om det de selger. Du vet, sånne mennesker som baserer det de sier og gjør på faktisk kunnskap, ikke bare på løs synsing og antall likes 😛

Og ja, jeg vet det er veldig gammeldags :D

Skogens Stønn skrev (1 time siden):

Jeg har gått ut av en del butikker fordi de rett og slett ikke har sko som passer foten min i hyllene sine.

Helt standard, det. I det øyeblikket jeg opplyser om skostørrelsen min krymper utvalget fra en hel vegg til maks to par, ofte ingen. Og det er før vi kommer til passform. Har gitt opp. Nå er det flere år siden sist jeg gikk i en butikk for å kjøpe sko. Det blir å bestille på nettet (hvor det tross alt er større utvalg i antatt rett størrelse), og så returnere det som ikke passer. Liker ikke å gjøre det på den måten, men liker heller ikke å bruke en dag på å gå fra butikk til butikk uten å finne noe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En selger. Det ligger jo litt i ordet hva en selger er. Han/hun/hen skal selge det man tjener mest penger på. Ellers blir det ikke mye butikk. Det er det man lærer på selgerskolen og andre økonomiske utdanninger, skulle man tro. 

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

torese skrev (22 timer siden):

En selger. Det ligger jo litt i ordet hva en selger er. Han/hun/hen skal selge det man tjener mest penger på. Ellers blir det ikke mye butikk. Det er det man lærer på selgerskolen og andre økonomiske utdanninger, skulle man tro. 

Tore

Joda, selvsagt skal en selger selge. Men det er flere måter å tenke på. Man kan gå inn for å selge mest/dyrest mulig for å maksimere inntjeningen på dette ene salget. Eller man kan finne riktigst mulig produkt for kunden og satse på et langvarig kundeforhold.

Men klart, så lenge vi som kunder bare går etter laveste pris blir det vanskelig å drive etter sistnevnte strategi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et eksempel på det poenget jeg prøver å gjøre, og som endel virker til å dele.

Dette er et bilde fra en "godt" utstyrt sportsforretning. Dessverre så hadde jeg ikke med en tommestokk på innerlomma, men hælene er plassert i vater med en skoeske før bildet. Betjeningen lurte litt på hva jeg drev med..

Scarpa Rush Trek øverst og Scarpa Mesqalito mid nederst. Begge i større 45. Begge plassert helt på ytterkant av fottøy sortimentet som de "hardeste/tøffeste/mest solide" og over hverandre vertikalt.

Dette er 2 litt men ikke veldig ulike typer lette støvler, hvor den øverste er synlig og merkbart lengre enn den nederste. I samme størrelse, fra samme produsent.

I Rush kunne jeg vifte fritt med med alle tærne, noe som er flott mtp at den er designert til "trekking" som jeg forstår som vandring. I Mesqalito kom jeg i tupp og tærne ble omfavnet og samlet sammen av materialet, noe som sikkert passer fint til mer presisjonsrettet klyving eller anmarsj.

Det er åpenbart bare en måte å finne ut av hva som passer og det er å prøve, prøve, prøve. Det som da blir frustrerende er det som mer og mer likner om et tilsvarende sortiment hos alle forhandlere, og et snevert utvalg i størrelser grunnet leveranseflaskehalser på alle ledd i kjeden.

Et annet dilemma som kanskje fortjener sin egen tråd er dreiningen i utvalg mot primært sydeuropeiske produsenter med klatreprofil kontra fottøy med "nordisk" lest laget for "nordisk" bruk. Du går ikke ut i et myrområde med "støvlene" over, ei heller når det er kaldt, snø osv.

Hvis du vet om et sted med et godt utvalg av ren lærstøvler gjerne uten Gore tex så si ifra, også hvis du har erfaring med å bestille skreddersydd fra en leverandør, feks Lundhags.

Det finnes fine ting å ha på beina når det er greit vær, god sti og sekken ikke er så tung overalt, og i all verdens farger. Akkurat nå vil jeg ha noe solid som funker lenge..

 

IMG_20220212_142746.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I denne diskusjonen synes jeg det passer å legge ut en film om en skomaker som lager fjellsko for hånd, fra bunnnen av, tilpasset hver enkelt kundes fot.
Det er en en fornøyelse å se en dyktig håndverker utføre kvalitetsarbeid. Om tilfelighetene bringer meg til Korea en gang, vil jeg helt sikkert stikke innom og få laget et par eller to.

 

 

  • Liker 4
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.